Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Na opalovací krémy musíte mazaně. Jaký faktor zvolit a jak krém aplikovat, aby měl maximální efekt?

 
středa, 4. července 2018, 12:37

Cílem opalovacích přípravků je poskytnout ochranu před ultrafialovými složkami slunečního záření, které mají negativní účinky na lidský organizmus. Aby fungovaly tak, jak mají, je důležité znát pravidla správného výběru a aplikace.

Spotřebitelská organizace dTest testuje opalovací přípravky opakovaně od roku 2006. „Nezávislé a objektivní testy opakovaně prokázaly, že na výrobky zakoupené v lékárnách není z hlediska kvality větší spolehnutí než na výrobky z drogerií či parfumerií,“ popisuje Hana Hoffmannová, šéfredaktorka časopisu dTest a dodává: „Ovšem ani nejkvalitnější opalovací krémy neposkytnou dostatečnou ochranu před UV zářením, pokud je aplikujete v malém množství a vrstvu neobnovujete.“

V jak silné vrstvě natřít pokožku? Na celé tělo průměrného dospělého člověka byste měli použít 36 gramů přípravku, tedy přibližně 6 čajových lžiček. Při polovičním množství se ochranný účinek snižuje o dvě třetiny. Například běžně prodávané 150 ml (cca 180 g) balení za předpokladu správné aplikace vydrží na pět celotělových použití. Drahé opalovací přípravky mohou svádět k šetření a nebezpečnému snižování správného množství.

Co znamenají údaje na obalu opalovacích přípravků

SPF (Sun Protection Factor) – Sluneční ochranný faktor indikuje, jak dlouho krém chrání pokožku před UVB zářením. Správně aplikovaný krém s ochranným faktorem 30 ochrání pokožku 30krát déle než nic. Odborně řečeno SPF vypovídá, jaký díl UVB záření krém po aplikaci propouští do pokožky. Přípravek s faktorem 20 propouští jednu dvacetinu čili 5 % UVB paprsků (a 95 % jich odfiltruje), krém s faktorem 30 jednu třicetinu, přibližně tedy 3 % (a 97 % jich odfiltruje).

UVA – Je vedle UVB další složkou ultrafialového spektra slunečního záření, které je spojováno s rakovinou a předčasným stárnutím kůže. Pokud je na obalu krému znázorněno logo UVA, znamená to, že výrobek splňuje doporučení EU o minimální ochraně před UVA zářením. Ta by měla být alespoň třetinová ve srovnání s SPF.

Voděodolný – Nápis „voděodolný“, „wasserfest“ nebo „water resistant“ říká, že přípravek chrání před slunečním zářením při pobytu ve vodě. Po koupání je zapotřebí emulzi znovu nanést, protože pobytem ve vodě klesají ochranné vlastnosti. Přípravky, které po pobytu ve vodě není nutné znovu aplikovat, neexistují.

12M – Na obalu by měl být znázorněn symbol otevřeného víčka s číselným údajem, většinou 12M, který udává, jak dlouho můžete produkt používat po jeho otevření. Většina opalovacích přípravků se kazí, proto mají roční trvanlivost. Snažte se krémy nevystavovat horku nebo světlu, protože látky v nich obsažené mohou degradovat a ztrácet své vlastnosti.

Je třeba počítat s tím, že při styku s vodou dochází k výraznému úbytku ochrany a aplikaci přípravku je zapotřebí zopakovat. „I když je velká část ochranné kosmetiky deklarována jako voděodolná, náš test dětských opalovacích prostředků v minulosti ukázal, že některé tuto vlastnost nemají. Proto bez ohledu na voděodolnost se po osušení vždy znovu natřete opalovacím krémem,“ doporučuje Hana Hoffmannová.

Vystavování dětské pokožky slunci výrazně přispívá ke vzniku rakoviny kůže v pozdějším věku. Kojenci a malé děti by neměly být vystavovány přímému slunci vůbec a starší děti by vždy měly nosit ochranné oblečení a pokrývku hlavy. Pro děti se doporučují opalovací přípravky s vysokou nebo velmi vysokou UV ochranou, tedy SPF 30 a víc.

Zavádějící tvrzení na obalu opalovacích přípravků

Některá tvrzení na obalech výrobků zvyšují důvěru spotřebitelů v daný produkt, přitom jsou zbytečná nebo dokonce zavádějící. V případě kosmetiky mezi ně patří:

  • Hypoalergenní – poukazuje na sníženou (hypo) přítomnost alergenů v daném výrobku. Toto tvrzení však může být pro někoho zavádějící, neboť alergenem může být téměř jakákoliv složka kosmetiky a negativní reakce pokožky (pálení, zarudnutí) je individuální.
  • Dermatologicky testováno – v současné době musí být každý kosmetický přípravek dermatologicky testován v rámci ověření zdravotní bezpečnosti výrobku. Přítomnost tohoto sdělení je proto zbytečná.
  • Netestováno na zvířatech – testování finálních kosmetických produktů na zvířatech je už zakázáno, proto i z tohoto pohledu je přítomnost tvrzení na obalu zavádějící.

Chemické látky v opalovacích prostředcích

Kosmetické přípravky obsahují spousty chemických látek, z nichž ne všechny lze považovat za spolehlivě dlouhodobě nezávadné. Skupině chemických látek, které mohou narušovat hormonální systém, se říká endokrinní disruptory. Je lepší se jim vyhnout, protože jejich nezávadnost není dostatečně prokázána a navíc jsou obsaženy v mnoha jiných kosmetických produktech, takže se jejich působení sčítá. Vysvětlení koktejlového efektu chemických látek najdete na webu dTestu.

Poslední test opalovacích přípravků vyšel v měsíčníku dTest v roce 2016, test dětských opalovacích přípravků v roce 2014. V obou testech sledoval dTest případný výskyt 18 různých endokrinních disruptorů. Doporučení pro spotřebitele je jasné: důkladně pročítejte etikety výrobků, řiďte se nezávislými testy a nepodceňujte mazání.

Zdroj dTest
 


 

Kam dál?

Na jižní Moravě se pohybují komáři infikovaní smrtelně nebezpečnou...

úterý, 19. června 2018, 09:30

Na jižní Moravě se objevili komáři infikovaní virem smrtelně nebezpečné západonilské horečky. Přišli na to...

Na jižní Moravě řádí klíšťata. Oproti loňsku se zdvojnásobil počet...

neděle, 17. června 2018, 15:00

Hygienici v Jihomoravském kraji do poloviny června zaznamenali 14 případů klíšťové encefalitidy, což je více než...

Na jižní Moravě vzrostl počet průjmových onemocnění 

sobota, 16. června 2018, 12:26

Hygienici v Jihomoravském kraji zaznamenali v červnu dvojnásobný počet případů průjmových onemocnění včetně salmonelózy...

Muži začínají místo partnerského sexu dávat přednost pornu, říká...

pondělí, 4. června 2018, 15:13

Bezproblémově dostupná pornografie na tabletech či chytrých telefonech je stále větším problémem jak pro partnerské...

 

Komentáře

 

Napište nám

Nejčtenější

  • Opilý řidič vezl v autě pět velkých kytek...

  • ANO v Brně vyšachováno! ODS uzavřela koalici...

  • Moldávec přepadl a okradl v Brně ženu,...

  • Mezi Židenicemi a hlavním nádražím budou...

Reklama
 
 

O čem píše Drbna.cz

Německá média píší o zemětřesení a debaklu pro CSU a SPD

O politickém zemětřesení, debaklu nebo těžké porážce pro Křesťanskosociální unii (CSU) a sociální demokracii (SPD) píší po nedělních zemských volbách v Bavorsku německá média. Řada komentátorů je přesvědčena o tom, že dopad silně pocítí i Berlín, podle některých dokonce může padnout německá vláda velké koalice CDU/CSU a SPD vedená kancléřkou Angelou Merkelovou.

Aktivisté z Kliniky chystají ústavní stížnost i schůzku se SŽDC

Aktivisté z Autonomního sociálního centra Klinika kvůli sporu o budovu v Jeseniově ulici v Praze na Žižkově chystají ústavní stížnost. Jejich dovolání proti verdiktu o vyklizení žižkovského domu nedávno zamítl Nejvyšší soud. Na svém facebookovém profilu aktivisté oznámili, že příští týden se také mají sejít se zástupci Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), který jako majitel objektu chce prostory zrekonstruovat na kanceláře.

Ceny přezutí na zimní pneu jsou letos o desetinu vyšší

Ceny přezutí aut na zimní pneumatiky v pneuservisech jsou letos zhruba o desetinu vyšší než loni. Důvodem je nedostatek kvalitních pracovních sil i dlouhodobá stagnace cen v předchozích letech. Na výměnu 15 a 16 palcových pneumatik v kvalitním pneuservisu si tak budou muset čeští řidiči připravit v průměru 700 až 800 Kč. Samotné zimní pneu letos zlevnily nejčastěji o tři až pět procent. Vyplývá to z údajů obchodu Pneumatiky.cz.