Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Proč veřejný sektor nefunguje? Mohou za to i šoky byrokracie po volbách

 
čtvrtek, 9. dubna 2015, 13:24

Ano, za neefektivitu veřejného sektoru skutečně mohou volby. A to ani ne kvůli tomu, že se voliči bez patřičných vědomostí o volebních programech nechají nachytat volebními sliby a rozhodí mandáty mezi nekompetentní partičku politiků.

Demokracie má sice své velké mouchy a osvícený, spravedlivý a vzdělaný „diktátor“ je lákavá myšlenka, přesto však nikdo nic lepšího než demokracii nevymyslel. Problém veřejného sektoru tkví zejména v tom, že každé volby jsou pro státní správu neuvěřitelným šokem. Zejména personálním.

Ten se projevuje v masivní obměně byrokratického aparátu, zejména na vyšších (rozuměj lépe placených) funkcích. Na jednu stranu je to logické – noví politici se chtějí obklopit lidmi, které znají, kterým důvěřují a se kterými se jim dobře spolupracuje. Na druhou stranu ale dochází k totální diskontinuitě ve veřejném sektoru, který co čtyři roky prodělá šokovou terapii. Z ní se často vzpamatovává několik dalších let. Ve státní správě to chodí trochu jinak, než na co jsou noví špičkoví úředníci zvyklí – pochopit principy přebujelé byrokracie v kombinaci s desítkami specifických procesů, které má každý „barák“ státní správy odlišné (počítačový systém, databáze, sdílení dokumentů...), není jen tak.

Ale je toho víc... Noví úředníci totiž stojí před důležitým rozhodnutím: Budu se snažit být konstruktivní a naváži plynule na práci svých předchůdců, jež museli odejít, abych mi uvolnili místo? Nebo se budu snažit změnit směr politiky dané instituce o 180 stupňů, tedy tak, aby bylo jasné, že předtím bylo všechno špatně a že právě já jsem tou správnou osobou na svém místě? Hádejte.

Bohužel, většinou volba padne na linii „král je mrtev, ať žije král“, tedy druhou variantu. Vypracovávají se nové koncepce, mění se uspořádání a styl práce, přeskupují se oddělení a reálné práce stojí. Vyrojí-li se chyba, samozřejmě se svalí na předchozí vedení. Tak plynou týdny, měsíce a roky a najednou je čas připravit se na nové volby.

V diskontinuitě byrokratického aparátu je prostě zakopaný pes. Všechny problémy s infrastrukturními stavbami, ať již jsou to nedostavěné dálnice, špatně opravené mosty, tunel Blanka nebo chybějící eskalátory v pražském metru na výchozí stanici pro spojení s ruzyňským letištěm, během mnoha let příprav, projektování, výstavby a zprovoznění zaměstnaly desítky až stovky úředníků. Každý z nich projekt převzal, k projektu něco přidal, z projektu něco ubral a pak jej předal svému nástupci.

Kolem úředníků proběhne hodně informací, ale oni mají zkrátka málo motivací skutečně tyto informace získat a použít ve prospěch veřejných financí, tedy daňových poplatníků. Na druhé straně, tedy ve firmách participujících a veřejných zakázkách, se majitelé nebo klíčové odpovědné osoby mění jen zřídka. Náskok, který mají před veřejnou správou, je obrovský. A díky tomu fungují veřejné finance jako trhací kalendář.

Foto: glrc.apps01.yorku.ca

Napsal : Aleš Rod

 


 

Kam dál?

Turistická sezona odstartuje v sobotu na Staré radnici

čtvrtek, 9. dubna 2015, 13:20

Většina historických památek se otevřela návštěvníkům tradičně 1. dubna. Brno zahájí novou turistickou sezonu v sobotu...

Hrubá stavba nového studia ČT v Brně má být hotová v červenci

čtvrtek, 9. dubna 2015, 08:09

Hrubá stavba nového brněnské studia České televize v Líšni v bývalém areálu Zetoru by měla být hotová na začátku...

V Brně se na 1. máje sejde na demonstraci zhruba 500 radikálů

čtvrtek, 9. dubna 2015, 08:03

V Brně se na 1. máje pravděpodobně sejde asi 500 extremistů, příznivců radikálního uskupení Dělnická mládež, které je...

Na R46 u Vyškova se srazilo osobní auto a kamion, 3 lidé zemřeli

čtvrtek, 9. dubna 2015, 07:49

Na rychlostní silnici R46 u Vyškov se v noci na dnešek srazilo osobní auto s kamionem. Tři lidé z osobního vozu při tom...

 

Komentáře

 

Napište nám

Nejčtenější

  • Žít Brno chce pozvat do města několik...

  • Zfetovaný muž lezl na hlavním nádraží po...

  • VIDEO: Na Svoboďáku hrál světoznámý...

  • VIDEO: Muž unesl mladou ženu od vchodu domu...

Reklama
 
 

O čem píše Drbna.cz

Přejezd ve Studénce bude bezpečnější. Auta už nebudou křižovat železniční trať

Nebezpečné křížení železniční trati a silnice ve Studénce, které bylo v roce 2015 svědkem tragické události, bude brzy bezpečnější. Správa železniční dopravní cesty připravila jeho modernizaci, kdy silnice nově povede pod železniční tratí a nebude ji tak přímo křižovat. Práce by měly začít v roce 2020.

„Prodá“ Moskva Sibiř Číně? Zdroje přecházejí do čínských rukou, zůstává jen pustina

Portál Jamestown již několik let prostřednictvím Paula Gobleho monitoruje sílící čínskou přítomnost na Sibiři na ruském Dálném východě, zejména v oblasti kolem Bajkalu, a narůstající protičínské nálady v regionu. Minimálně od roku 2010 zde Číňané využívají „místní pohostinnosti“, aniž by za to regionu cokoli vraceli.

Dovoz ledovců z Antarktidy má zachránit Kapské Město

"Vypadá to jako šílený nápad, ale když si to rozeberete, není to tak bláznivé," tvrdí kapitán Nick Sloane. Proč neodříznout nějaké ty ledovce z Antarktidy, aby Kapské Město mohlo být zásobováno vodou? Sloane mívá nápady, které se vymykají normám. Tento šestapadesátiletý Jihoafričan zambijského původu, zakladatel firmy Sloane Marine Ltd, se již proslavil tím, že uvolnil uvázlou loď Concordia, při jejímž ztroskotání u pobřeží Itálie v roce 2012 zahynulo 32 lidí.