Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Dvě publikace mapují průmyslovou historii Brna

 
středa, 24. prosince 2014, 14:29

Dvě publikace vydané před Vánocemi mapují průmyslovou historii Brna. Město podle nich vděčí za svůj rozvoj v první polovině 19. století především rozvíjející se textilní výrobě. Většina těchto podniků už zanikla, v řadě případů už nestojí ani tovární budovy.

Brno podle historika Aleše Vyskočila na přelomu 18. a 19. století zcela změnilo svůj charakter. "Nástup průmyslu byl natolik razantní, překotný a ohromující, že neměl ve své době ve středním Evropě obdoby," uvedl Vyskočil ve své knize Brno - Průmyslové město, kterou vydalo nakladatelství Paseka.

Podle Vyskočila a autorů druhé publikace Brno - moravský Manchester, rozvoji města pomohly slabé soukenické cechy, ale také kapitál Půjčovní banky. Rozvoj průmyslu zásadně podpořily dva zásahy shora. Vydání tolerančního patentu v roce 1781, který do města přilákal odborníky nekatolického vyznání, například z Německa a dnešní Belgie, a zrušení nevolnictví. "Hospodářský rozmach přilákal do města tisíce lidí, z nichž pouze část mohla pravidelně dojíždět," uvedl Vyskočil.

Publikace Brno - Průmyslové město mapuje objekty jednotlivých továren, kde stály a co z nich zbylo. Popisuje například továrny Löw-Beerů, kteří byli spřízněni s Tugendhaty. Čtenáři se také dozvědí, že Přízová ulice nese název po jednom z mála továrníků českého původu Karlu Přízovi. Zajímavostí je, že kromě obvyklých textilních výrobků se v Brně například vyráběly i lodní plachty pro rakouské námořnictvo.

Velké množství průmyslových podniků už dnes v Brně nestojí. Pouze část objektů dostala v posledních letech nové využití. Za zdařilou považuje Vyskočil přeměnu bývalé strojírny Friedricha Wanniecka na obchodním dům a galerii.

Naopak zcela za své vzaly budovy bývalé Offermannovy továrny, která stála nedaleko Vaňkovky. Na jejich místě stojí obchodní dům Tesco, zmizela i továrníkova vila. Historii rodiny Offermannů mapuje kniha oceňované prozaičky Kateřiny Tučkové Fabrika. Kniha kombinuje, jak je u Tučkové zvykem, historické prameny a beletrii.

Zdroj: ČTK
Foto: Hornicky klub

 


 

Kam dál?

Aukce výtvarných děl pro přírodu vynesla v Brně 221.000 korun

středa, 24. prosince 2014, 12:14

Brněnská ekologická Nadace Veronica vydělala na vánoční aukci uměleckých děl více než 221.000 korun, které použije na...

Vánoc na brněnské radnici si užívaly stovky dětí i dospělých

úterý, 23. prosince 2014, 16:45

Nová radnice už dlouho takový nápor nezažila. Na akci Vánoce na brněnské radnici přicházely už od dopoledne davy dětí...

Adventní žirafí kluk

úterý, 23. prosince 2014, 14:41

Čtyřletá žirafa Tabita, která letos v květnu získala v anketě titul NEJ žirafa Česka a Slovenska, se krátce před...

V Brně-Líšni pokračuje proměna podzemní tramvajové zastávky

úterý, 23. prosince 2014, 11:47

Proměna zdevastované jediné brněnské podzemní zastávky tramvaje Jírova v Líšni pokračuje. Od poloviny prosince ji hlídá...

 

Komentáře

 

Napište nám

Nejčtenější

  • Žít Brno chce pozvat do města několik...

  • Zfetovaný muž lezl na hlavním nádraží po...

  • VIDEO: Na Svoboďáku hrál světoznámý...

  • VIDEO: Muž unesl mladou ženu od vchodu domu...

Reklama
 
 

O čem píše Drbna.cz

Přejezd ve Studénce bude bezpečnější. Auta už nebudou křižovat železniční trať

Nebezpečné křížení železniční trati a silnice ve Studénce, které bylo v roce 2015 svědkem tragické události, bude brzy bezpečnější. Správa železniční dopravní cesty připravila jeho modernizaci, kdy silnice nově povede pod železniční tratí a nebude ji tak přímo křižovat. Práce by měly začít v roce 2020.

„Prodá“ Moskva Sibiř Číně? Zdroje přecházejí do čínských rukou, zůstává jen pustina

Portál Jamestown již několik let prostřednictvím Paula Gobleho monitoruje sílící čínskou přítomnost na Sibiři na ruském Dálném východě, zejména v oblasti kolem Bajkalu, a narůstající protičínské nálady v regionu. Minimálně od roku 2010 zde Číňané využívají „místní pohostinnosti“, aniž by za to regionu cokoli vraceli.

Dovoz ledovců z Antarktidy má zachránit Kapské Město

"Vypadá to jako šílený nápad, ale když si to rozeberete, není to tak bláznivé," tvrdí kapitán Nick Sloane. Proč neodříznout nějaké ty ledovce z Antarktidy, aby Kapské Město mohlo být zásobováno vodou? Sloane mívá nápady, které se vymykají normám. Tento šestapadesátiletý Jihoafričan zambijského původu, zakladatel firmy Sloane Marine Ltd, se již proslavil tím, že uvolnil uvázlou loď Concordia, při jejímž ztroskotání u pobřeží Itálie v roce 2012 zahynulo 32 lidí.