Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

dTest: Pojištění zboží nemusí být plus

 
středa, 29. října 2014, 10:47

Mnozí si rádi připlatí za jistotu, vyhnou-li se tak v budoucnu dalším výdajům třeba při nutnosti vyměnit prasklý displej u nového telefonu. Pojištění proti škodě a krádeži je čím dál populárnější. Záruka řeší vady, pojištění zase pamatuje na nechtěné pády, a to se přeci vyplatí. Nebo snad ne? Existují i nevýhody této vychvalované služby.

Prodejci dnes běžně nabízejí prodloužení zákonné záruky jako placenou doplňkovou službu. Čím dál častěji se lze setkat i s pojištěním pro případ poškození, které záruka nekryje, někdy také i pro případ krádeže. Sice se spotřebiteli trochu navýší účet, ale odchází z obchodu spokojený, že ošetřil všechny nepříjemné situace, které by mohly potkat jeho nově pořízenou elektroniku. Nic víc se ovšem o pojištění z kupního dokladu nedozví.

„Co prodejce, to jiné podmínky této služby. A právě ty určují míru výhodnosti pojištění. Lidé se je ale většinou dozvídají, až když už je pozdě,“ upozorňuje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu. A dodává: „Pojištění sice dopadá na jiné situace než záruka, ale rozhodnutí o postupu je na prodejci. Pojištění škody se tak může snadno proměnit v produkt, který spotřebitelům spíše uškodí.“

Objeví-li se nějaký problém s výrobkem během dvouleté záruky, vypraví se spotřebitel k prodejci. Nedá-li si však pozor, odnese si místo sepsané reklamace doklad o nahlášení pojistné události. Co to pro překvapeného spotřebitele znamená? „Především se prodejce vůbec nezabýval možností, že by se mohlo jednat o vadu, kterou je ze zákona povinen bezplatně odstranit. Problém rovnou vyhodnotí jako mechanické poškození a případ pro pojišťovnu. Spotřebitel se opravy nejspíš dočká, ale zatímco je prodejce při řešení reklamace vázán zákonnou lhůtou 30 dnů, pojistnou událost může pojišťovna řešit i tři měsíce, tj. trojnásobně delší dobu,“ vysvětluje Lukáš Zelený.

Většina nabízených pojištění zboží řeší nemožnost opravy poskytnutím výrobku kvalitou a cenou srovnatelného s tím rozbitým, kdežto v rámci záruky má spotřebitel právo na ten samý výrobek, navíc nový, anebo na vrácení plné kupní ceny, pokud se už nedá dodat. Vracení plné kupní ceny nemůže konkurovat částka ponížená o amortizaci či povinnou spoluúčast. A nakonec v případě opakovaného výskytu stejné poruchy nebude moci spotřebitel od smlouvy odstoupit, protože nešlo o reklamaci vady.

Jak můžete vyzrát na upřednostňování pojistných událostí prodejci? Trvejte na sepsání a vyřizování reklamace, zvláště v prvních šesti měsících od koupě, kdy se vadnost u zboží předpokládá. Přesvědčte se, že znáte podmínky zaplaceného pojištění a hlavně stanovené výjimky. Průzkum u šesti prodejců elektra ukázal, že panují nezanedbatelné rozdíly mezi produkty jednotlivých prodejců.

Tabulka: Přehled pojistění


Pro lepší čitelnost si tabulku otevřete zde.

Zdroj: dTest

 


 

Kam dál?

Městská policie o víkendu nezahálela

pondělí, 27. října 2014, 10:50

Strážníci Městské policie mají velmi pestrou činnost. Na jedné straně stíhají v ulicích neukázněné motoristy a na...

Hlášení zastávek v Brně se může změnit, rozhodnou cestující

čtvrtek, 23. října 2014, 15:12

Chcete ovlivnit hlášení zastávek v prostředcích MHD? Vyhovuje Vám stávající forma, nebo požadujete změnu? Zúčastněte se...

Dušičkovou pietu ochrání hlídky městské policie

čtvrtek, 23. října 2014, 14:11

Již v tomto týdnu začíná období nejbedlivějšího dohledu nad hřbitovy. Desítky strážníků se v souvislosti s blížícím se...

Výsledky reprezentativního výzkumu institutu IIMCE v Brně

středa, 22. října 2014, 15:35

Mezinárodní institut marketingu, komunikace a podnikání v rámci projektu Partnerství pro místní rozvoj provedl po roce...

 

Komentáře

 
 

O čem píše Drbna.cz

Jak bydlí Češi v regionech? Nejspokojenější jsou v obcích do tisíc obyvatel

Rozdíly mezi kraji panují především s ohledem na typ bydlení. Zatímco ve Středočeském nebo Zlínském kraji (46 %) převažuje bydlení ve vlastním rodinném domě, pronájmy vedou naopak v Praze (35 %), v Královehradecku žije téměř pětina obyvatel v bytě či domě u příbuzných nebo známých (17 %). Z hlediska spokojenosti s bydlením se rozdíly projevují spíše v souvislosti s velikostí obce. Nejvíce spokojení jsou se svým bydlením lidé žijící mimo Prahu, zejména ti z malých obcí. To a mnohé další vyplývá z výzkumu společnosti Ekonomické stavby, kterého se zúčastnilo více než tisíc respondentů.

DRBNA NA CESTÁCH: 3500 tun křišťálu, zlatem protkaný závěs a 1100 místností. Takhle si žil rumunský diktátor

Tří miliony tun mramoru, 3500 tun křišťálu na 480 lustrech a 1400 stropních světlech a mnoha zrcadlech a také 5500 tisíce tun betonu. To je jen krátký výčet materiálu, který byl použit při stavbě paláce pro bývalého rumunského diktátora Ceaușesca. Dnes druhá největší administrativní stavba na světě slouží jako budova parlamentu. A právě na honosný palác, který najdete v centru Bukurešti, se zaměříme v dnešním dílem Drbny na cestách.

Den s terénními pracovnicemi: Je výhodnější vyměnit jehlu, než léčit žloutenku

Den jsem strávil s terénními pracovnicemi Helenou a Ilonou ze Společnosti Podané ruce. Nejen u sbírání použitých injekčních stříkaček jsme si povídali třeba o tom, které nelegální drogy jsou v Olomouci nejrozšířenější, kde se v Olomouci nachází nejvíc použitých stříkaček a proč je dobré uživatelům drog jehly měnit.