Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

dTest: Pojištění zboží nemusí být plus

 
středa, 29. října 2014, 10:47

Mnozí si rádi připlatí za jistotu, vyhnou-li se tak v budoucnu dalším výdajům třeba při nutnosti vyměnit prasklý displej u nového telefonu. Pojištění proti škodě a krádeži je čím dál populárnější. Záruka řeší vady, pojištění zase pamatuje na nechtěné pády, a to se přeci vyplatí. Nebo snad ne? Existují i nevýhody této vychvalované služby.

Prodejci dnes běžně nabízejí prodloužení zákonné záruky jako placenou doplňkovou službu. Čím dál častěji se lze setkat i s pojištěním pro případ poškození, které záruka nekryje, někdy také i pro případ krádeže. Sice se spotřebiteli trochu navýší účet, ale odchází z obchodu spokojený, že ošetřil všechny nepříjemné situace, které by mohly potkat jeho nově pořízenou elektroniku. Nic víc se ovšem o pojištění z kupního dokladu nedozví.

„Co prodejce, to jiné podmínky této služby. A právě ty určují míru výhodnosti pojištění. Lidé se je ale většinou dozvídají, až když už je pozdě,“ upozorňuje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu. A dodává: „Pojištění sice dopadá na jiné situace než záruka, ale rozhodnutí o postupu je na prodejci. Pojištění škody se tak může snadno proměnit v produkt, který spotřebitelům spíše uškodí.“

Objeví-li se nějaký problém s výrobkem během dvouleté záruky, vypraví se spotřebitel k prodejci. Nedá-li si však pozor, odnese si místo sepsané reklamace doklad o nahlášení pojistné události. Co to pro překvapeného spotřebitele znamená? „Především se prodejce vůbec nezabýval možností, že by se mohlo jednat o vadu, kterou je ze zákona povinen bezplatně odstranit. Problém rovnou vyhodnotí jako mechanické poškození a případ pro pojišťovnu. Spotřebitel se opravy nejspíš dočká, ale zatímco je prodejce při řešení reklamace vázán zákonnou lhůtou 30 dnů, pojistnou událost může pojišťovna řešit i tři měsíce, tj. trojnásobně delší dobu,“ vysvětluje Lukáš Zelený.

Většina nabízených pojištění zboží řeší nemožnost opravy poskytnutím výrobku kvalitou a cenou srovnatelného s tím rozbitým, kdežto v rámci záruky má spotřebitel právo na ten samý výrobek, navíc nový, anebo na vrácení plné kupní ceny, pokud se už nedá dodat. Vracení plné kupní ceny nemůže konkurovat částka ponížená o amortizaci či povinnou spoluúčast. A nakonec v případě opakovaného výskytu stejné poruchy nebude moci spotřebitel od smlouvy odstoupit, protože nešlo o reklamaci vady.

Jak můžete vyzrát na upřednostňování pojistných událostí prodejci? Trvejte na sepsání a vyřizování reklamace, zvláště v prvních šesti měsících od koupě, kdy se vadnost u zboží předpokládá. Přesvědčte se, že znáte podmínky zaplaceného pojištění a hlavně stanovené výjimky. Průzkum u šesti prodejců elektra ukázal, že panují nezanedbatelné rozdíly mezi produkty jednotlivých prodejců.

Tabulka: Přehled pojistění


Pro lepší čitelnost si tabulku otevřete zde.

Zdroj: dTest

 


 

Kam dál?

Městská policie o víkendu nezahálela

pondělí, 27. října 2014, 10:50

Strážníci Městské policie mají velmi pestrou činnost. Na jedné straně stíhají v ulicích neukázněné motoristy a na...

Hlášení zastávek v Brně se může změnit, rozhodnou cestující

čtvrtek, 23. října 2014, 15:12

Chcete ovlivnit hlášení zastávek v prostředcích MHD? Vyhovuje Vám stávající forma, nebo požadujete změnu? Zúčastněte se...

Dušičkovou pietu ochrání hlídky městské policie

čtvrtek, 23. října 2014, 14:11

Již v tomto týdnu začíná období nejbedlivějšího dohledu nad hřbitovy. Desítky strážníků se v souvislosti s blížícím se...

Výsledky reprezentativního výzkumu institutu IIMCE v Brně

středa, 22. října 2014, 15:35

Mezinárodní institut marketingu, komunikace a podnikání v rámci projektu Partnerství pro místní rozvoj provedl po roce...

 

Komentáře

 

Napište nám

Nejčtenější

  • AKTUALIZOVÁNO: Řidička srazila chlapce,...

  • KOMENTÁŘ: Lesk a bída Kazmova velkolepého...

  • Řidička předjížděla sanitku a v protisměru...

  • V Brně se dnes otevřely běžně nedostupné...

Reklama
 
 

O čem píše Drbna.cz

Třetina senátorů vyzvala Babiše, ať ČR přijme 50 syrských sirotků

Osmadvacet senátorů, tedy třetina osazenstva horní parlamentní komory, napříč politickým spektrem vyzývá premiéra Andreje Babiše (ANO) a vládu, aby Česko přijalo 50 syrských sirotků. Na společné prohlášení upozornila Česká televize. Podle skupiny zákonodárců na tyto děti nelze pohlížet jako na běžné imigranty, ocitly se v tragické situaci bez vlastní vůle.

Pěší spojení mezi Českem a Slovenskem. Mikulčice a slovenské Kopčany spojí lávka za 100 milionů

Slavnostním poklepáním základních kamenů zahájili v úterý 18. září představitelé Jihomoravského kraje spolupráci s Trnavským  krajem při výstavbě lávky přes řeku Moravu mezi Mikulčicemi na české a Kopčany na slovenské straně. Lávka bude sloužit pro cyklisty, pěší návštěvníky i místní obyvatele v rámci unikátní památkové oblasti slovanského hradiště. Náklady se vyšplhají na 3,8 milionu eur, tedy téměř 100 milionů korun.

GLOSA: Lukáš Dvořák aneb malý velký muž

Byla středa 20. září 2017, poledne… spokojeně jsem se zakousl do pizzy, když se ozval telefon. Ne, to fakt nechcete, když už konečně sedíte u vytouženého oběda. Jenomže na displeji svítil Libor Matoušek a tomu se pak dovolat zpátky je někdy nadlidský úkol (jo, jsme stejní). A tak jsem zmačkl zelené tlačítko. Než mi stačil říct jediné slovo, zahrnul jsem ho nejapnými vtípky… prostě to tak někdy máme… Jenomže on se nezasmál a dost těžce mi oznámil, že Luky už není. Že jeden z našich nejbližších přátel – Lukáš Dvořák, toho času šéfredaktor Budějcké Drbny - zemřel. Trvalo mi dobrých pět minut, než jsem pochopil, co ta slova znamenají.