Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Prohlášení Asociace brněnských architektů a stavitelů o referendu: rozhodování o tak složitém problému není pro všelidové hlasování, respektujme Studii proveditelnosti

 
pátek, 7. října 2016, 14:22

V plném znění vám přinášíme společné prohlášení Svazu podnikatelů ve stavebnictví, Jihomoravského stavebního společenství a Asociace brněnských architektů a stavitelů k  referendu o poloze brněnského nádraží.

 

 

 

"Naše organizace sdružují zhruba 150 firem z  oblasti přípravy a realizace investiční výstavby působící především v  Brně a Jihomoravském kraji. Protože výsledek říjnového referenda o poloze brněnského nádraží a způsobu jeho modernizace ovlivní budoucnost města Brna a Jihomoravského kraje na dlouhou dobu, cítíme povinnost se k  němu společně vyjádřit:

Jsme přesvědčeni, že rozhodování o tak složitém problému, jako je přestavba železničního uzlu Brno (ŽUB) a s  tím spojené poloze nového hlavního nádraží, není tématem pro všelidové hlasování.

„Je obtížné vysvětlit veřejnosti celou problematiku přestavby brněnského železničního uzlu. Železniční uzel Brno je složitý dopravní a urbanistický systém, jehož řešení ovlivňuje život nejenom Brňanů, ale také obyvatel celého regionu. V  širším pohledu má díky poloze města Brna na křižovatce evropských železničních tras význam celostátní i evropský, neměli by proto o něm rozhodovat pouze obyvatelé města Brna.“

Otázky v  referendu považujeme za matoucí a nesrozumitelné. Není jasné, k  čemu se odpovědí ano, nebo ne respondenti vyjádří.

„Pokud se přesto podařilo přípravnému výboru referenda referendum před 2 lety prosadit, měl by současně jasně a srozumitelně vysvětlit smysl obou otázek a důsledky odpovědí. Otázky jsou nesrozumitelné, zavádějící a navíc sami vyhlašovatelé referenda vysvětlují jejich význam odlišně.“

V  současné době vrcholí proces posuzování tří variant ve Studii proveditelnosti. Považujeme za neefektivní toto velmi dlouhé, náročné a také nákladné hodnocení ignorovat a vyjadřovat se o variantách těsně před jeho dokončením.

„Občané nemají pro svá rozhodnutí žádné jednoduché a srozumitelné podklady. Rozhodují se na základě mediálních a často populistických kampaní obou táborů. V  současné době neexistuje obecně přijímaný dokument, který by lidem pomohl v  jejich rozhodnutí. A to je chyba.“

Veřejnost postrádá srozumitelné informace, vycházející z rozpracované Studie proveditelnosti.

„Výstupy z  rozpracované studie by pomohly vysvětlit důsledky rozhodnutí občanů v  referendu. Každá v  současnosti posuzovaná varianta má jiný dopad nejenom na dopravní a urbanistický rozvoj města, ale také na reálný termín zahájení přestavby železničního uzlu. Protože nelze očekávat, že by takové objektivní informace poskytl přípravný výbor referenda, žádáme vedení města, aby informovanost občanů v  referendu zajistilo. V  žádném případě by město nemělo připustit, aby jeho čelní představitelé vedli podpůrnou kampaň ve prospěch jedné z  variant.“

Referendum zaváže k  určitým krokům samosprávné orgány města Brna, které ale není hlavním investorem přestavby ŽUB.

„Hlavním investorem přestavby je Česká republika zastupovaná Správou železniční dopravy cest Ministerstva dopravy. Je zde reálné nebezpečí, že výsledek referenda zaváže samosprávu jednat proti zájmu investora a vznikne tak obtížně řešitelná patová situace, která zablokuje jakékoliv řešení železničního uzlu na řadu let. Co se přesně stane, pokud půjdou tato rozhodnutí proti sobě? Odpověď na tuto otázku by měli občané znát před referendem.“

Závěr:

Naše profesní organizace považují za nejdůležitější pro budoucnost města, jeho rozvoj a prosperitu, co nejrychlejší zahájení přestavby železničního uzlu. Jsme proto připraveni respektovat a podpořit rozhodnutí o nejvhodnější variantě učiněné Ministerstvem dopravy na základě výsledku Studie proveditelnosti."

V  Brně, 27. září 2016

Asociace brněnských architektů a stavitelů ABRAST

Ing. Marek Vinter, předseda správní rady ABRAST

Svaz podnikatelů ve stavebnictví, Jihomoravské stavební společenství

Ing. Jiří Košulič, v z., předseda Svazu podnikatelů ve stavebnictví, Jihomoravského stavebního společenství

 

Anketa

Referendum o poloze brněnského hlavního nádraží.

 
 
31%
 
 
 
69%
 
 
Celkem hlasovalo 176 čtenářů.
 
 


 

Kam dál?

Do brněnských ulic vyjíždí nová šalina. Nese jméno architekta...

pátek, 7. října 2016, 12:57

Nová tramvaj Škoda 13T nese od čtvrtka jméno Bohuslav Fuchs. Je tak první z chystané série dvaceti tramvají, které...

Pod Špilberkem bude odhalena socha básníka Jana Skácela

pátek, 7. října 2016, 10:17

Osobnost brněnského básníka, spisovatele a překladatele Jana Skácela bude připomínat socha umístěná v parku na...

Na Hodonínsku spadl na dva mladíky betonový strop, jeden zahynul

čtvrtek, 6. října 2016, 18:38

V Dubňanech na Hodonínsku spadl betonový strop v opuštěném domě na dva mladíky. Jeden zahynul, druhý je těžce zraněný....

Skupina architektů a urbanistů podpořila nádraží v centru Brna

čtvrtek, 6. října 2016, 17:09

Skupina architektů, urbanistů a dopravních inženýrů dnes v memorandu podpořila přestavbu brněnské železniční stanice v...

 

Komentáře

 

Napište nám

Nejčtenější

  • Tragédie na oblíbeném koupališti. Muž při...

  • VIDEO: V rybníku na Brněnsku umírají ryby ve...

  • Riviéra láme rekordy. Na největší koupaliště...

  • Lidská strava může daňky klidně i zabít,...

Reklama
 
 

O čem píše Drbna.cz

VIDEO: Řidič s naloženým návěsem měl co dělat, aby kolos udržel na silnici. Jízdu ukončil výbuch pneumatiky

Ohrozil sebe, ale především další účastníky silničního provozu. Tak by se dalo shrnout chování řidiče tahače převážející další automobily na silnici mezi Jihlavou a Želetavou. Za volantem evidentně přetížené soupravy měl co dělat, aby ji udržel na silnici. Video, které natočil Tomáš Máca a umístil jej na Facebook, končí chvíli poté, co návěsu bouchne pneumatika.

Nehoda na dálnici? Policie, záchranka a hasiči mají mít stejný průjezd jako v okolních zemích

Řidiči při dojíždění do kolon musejí od října vytvářet záchranářskou uličku mezi levým a přiléhajícím jízdním pruhem. Změnu dnes schválil Senát v novele zákona o provozu na pozemních komunikacích. Ulička se tak bude tvořit stejně jako v okolních evropských zemích. Hasičské a sanitní vozy zároveň budou nově moct použít kombinaci modrého a červeného majáčku.

Janoušek nedosáhl na prominutí zbytku trestu za úmyslnou nehodu

Lobbista Roman Janoušek neuspěl s žádostí o prominutí zbytku svého trestu, který si má odpykat za dopravní nehodu. Zamítnutí žádosti potvrdil pražský vrchní soud. Vyplývá to z justiční databáze Infosoud. Do vězení se lobbista zatím vrátit nemusí, protože Krajský soud v Brně v květnu rozhodl o dvouletém odkladu lobbistova návratu za mříže kvůli jeho špatnému zdravotnímu stavu.