Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Jihomoravský kraj zvažuje, zda provoz vlaků zadá napřímo

 
pondělí, 5. září 2016, 13:45

Jihomoravský kraj zatím stále neví, jakým způsobem zajistí provoz regionální železniční dopravy po roce 2019, kdy mu končí desetiletá smlouva s Českými drahami. V úvahu přichází přímé zadání opět národnímu dopravci, další variantou je soutěžení všech tratí v jednom balíku. Kraj preferuje, aby dopravce měl svoje vlaky, připravuje se však i na možnost, že nakoupí vlaky do svého vlastnictví, které posléze vybranému dopravci pronajme, uvedl náměstek hejtmana Roman Hanák (ČSSD).

Většina krajů je nakloněná variantě zadat provozování vlaků opět Českým drahám. Problematika se řeší již poměrně dlouho, čekalo se však na to, až dá stát jasné stanovisko, jak se bude podílet na spolufinancování regionální vlakové dopravy. "Až do letošního července, kdy se uzavřela nová smlouva řešící financování v letech 2020 až 2034, kraj neměl jistotu finančního krytí," vysvětlil Hanák, proč dosud nebylo možné rozhodnout o tom, jak kraj zajistí provoz vlaků.

Zda se kraj přikloní v přímému zadání či k nabídkovému řízení, zatím nelze říct. O žádné z variant totiž rada a zastupitelstvo dosud nerozhodovaly. Otázkou stále zůstává možnost využít prostředky z Operačního programu doprava 2 na nákup vlaků. Kraje mají do pátku předložit ministerstvu dopravy své představy, případně upravit již uvedené. Jižní Morava má zájem o 40 elektrických jednotek za zhruba 7,1 miliardy korun, které by se měly objevit převážně na nejvytíženějších linkách ve směrech z Brna do Tišnova, Blanska, Břeclavi a Křenovic.

Součet požadavků krajů je 30 miliard korun, ty však předpokládají, že množství peněz na nákup vlaků pro regionální dopravu bude nakonec nižší. "Varianta pořízení vozidel do majetku kraje je stále aktuální a krajský úřad na ní usilovně pracuje. Nicméně do definitivního vyjasnění podmínek dotačního programu nelze říci, zda kraj vlaky koupí či nikoliv," uvedl Hanák.

Jisté však je, že část vlaků je stará i 45 let, jsou na hraně životnosti a je potřeba je nahradit. Podle Hanáka by se měl model provozování regionální dopravy v kraji v dohledné době vyřešit díky tomu, jak se zpřesňují podmínky.

Podle Plánu dopravní obslužnosti Jihomoravského kraje pro roky 2012 až 2016 platí kraj Českým drahám letos 932 milionů korun jako kompenzaci za provoz osobních a spěšných vlaků.

Zdroj: ČTK

Kam dál?

Masarykova univerzita získala ochrannou známku Muni

pondělí, 5. září 2016, 10:38

Masarykova univerzita získala ochrannou známku pro zkratkové slovo Muni, které v posledních letech používá při vnější...

GLOSA: U Poutníka pusto nebude. Nechá se Hollan opět zbičovat?

neděle, 4. září 2016, 22:39

Znáte to – pondělky. Otrava, ospalost, nuda. K tomu navíc v Brně, kde se o nudě točí i filmy. MotoGP za námi, Kometa...

Speleologové v Moravském krasu odhalili další části jeskyně

neděle, 4. září 2016, 19:47

V jeskyni v Moravském krasu, která dostala jméno Matalova Vymodlená, stále pokračují práce. Jeskyňáři z ní za tři roky...

Na Břeclavsku se dnes zřítil paraglidista

neděle, 4. září 2016, 16:27

U Klentnice na Břeclavsku se dnes krátce po třinácté hodině z výšky 15 metrů zřítil paraglidista, utrpěl těžké zranění...

 

Komentáře

 

Napište nám

Nejčtenější

  • Brno je pátým nejlepším studentským městem...

  • Holčička si v Brně hrála na dětském hřišti a...

  • Kvůli opravě tramvajových tratí nepojede...

  • Muži ztrácejí zájem o sex, podle urologa se...

 
 

O čem píše Drbna.cz

Chebsko znovu zasáhlo v noci zemětřesení, lidé ho cítili

Lidé na Chebsku a okolí v noci na dnešek opět zažili zemětřesení. Nejsilnější otřesy přišly před půlnocí a přesáhly magnitudo čtyři, vyplývá z údajů automatických měřicích stanic. Zemětřesný roj trvá na Chebsku dva týdny, zemětřesení z noci na dnešek bylo ale pravděpodobně letošní nejsilnější.

Maturitu z češtiny i matematiky zvládlo letos méně studentů

U maturity z češtiny i matematiky uspělo letos méně studentů než loni. Didaktický test z češtiny nezvládlo letos 10,4 procent maturantů, tedy o 0,7 procentního bodu víc než loni. Přibývá tak středoškoláků, kteří tuto zkoušku napoprvé nezvládnou. Z matematiky propadlo 22,3 procenta maturantů, což je o 0,6 procentního bodu víc než loni. Zůstává tak nejméně úspěšným předmětem v maturitních testech. Vyplývá to z tiskové zprávy s výsledky didaktických testů.

Vedl Vídeň šestkrát déle než Krnáčová Prahu. Beru občany vážně, říká úspěšný starosta Häupl

Praha není Vídeň. A ani dlouho nebude. Zatímco rakouská metropole byla letos už podeváté v řadě vyhlášena celosvětově nejlepším městem pro život, Praha se umístila na 69. místě. Inspiraci nabízí v exkluzivním rozhovoru pro HlídacíPes.org legendární vídeňský starosta Michael Häupl, který tento týden odejde po 24 letech z úřadu.