Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

ANO v Brně navrhuje novou variantu stavby nádraží v části jih

 
úterý, 31. května 2016, 08:45

Hnutí ANO navrhuje postavit nové vlakové nádraží v Brně v části Brno-jih nedaleko Vodařské ulice v prostoru, kde je hustá železniční síť. Hnutí ANO, které je v zastupitelstvu nejsilnější a z jehož řad je primátor Petr Vokřál, tak pomíjí dva aktuální návrhy na výstavbu nového nádraží v centru pod Petrovem či v odsunuté poloze u řeky.

Primátorův náměstek Martin Ander (SZ) řekl, že je skeptický vůči všem variantám, jež nádraží odsouvají z centra. Podle primátorova náměstka Matěje Hollana (Žít Brno) je to dopravní nesmysl.

Nový návrh je levnější než zbylé dva a může být i rychlejší, řekl dnes novinářům primátorův náměstek Richard Mrázek (ANO). Podle něj varianta nabídne také větší plochu pro rozvoj města. ANO chce návrh předložit Správě železniční dopravní cesty jako investorovi stavby, ale také politickým partnerům a veřejnosti.

Varianta pod Petrovem by zachovala nádraží v centru, výstavba u řeky u Zvonařky by znamenala odsun o 800 metrů. O těchto variantách se v Brně vedou dlouhé spory, které vyústily až v podzimní referendum, kde budou o variantách rozhodovat Brňané. Která možnost je výhodnější, napoví ale až studie proveditelnosti SŽDC. Hotova bude letos.

Třetí varianta ANO u Vodařské ulice by nádraží odsunula ze současné polohy o více než kilometr až za řeku nedaleko mrakodrapu AZ Tower a na druhé straně nedaleko konečné zastávky MHD Komárov. V místě je hustá železniční síť, což je podle Mrázka výhoda. Za další výhodu označil menší komplikace při majetkovém vypořádání, protože velká část pozemků patří státu. "Zatímco majetkové vypořádání je vyřešené u varianty u řeky, u Petrova to není tak jednoduché. U varianty u řeky zase nebude tak jednoduchá realizace," uvedl Mrázek. Proti nádraží u řeky vystupují mnohé aktivistické skupiny, a proto podle ANO není tato varianta příliš reálná.

Odsun nádraží k Vodařské ulici by podle ANO přineslo více prostoru pro další rozvoj města. "Stavba pod Petrovem to vůbec neumožňuje a u varianty u řeky je prostor kolem 60 hektarů. Odsun za řeku by přinesl území velké přes 85 hektarů, kde by se mohly stavět byty a sloužilo by pro další projekty. V Brně by se tak mohl zvýšit počet obyvatel," řekl Mrázek.

Návrh počítá s tím, že by současné nádraží v centru zůstalo funkční pro regionální dopravu a nově vybudované by bylo pro dálkové linky. Podle Mrázka by mezi oběma stanicemi jezdila městská hromadná doprava, která by zajistila rychlou přepravu cestujících a na druhé straně by ulehčila současnému přetíženému uzlu u nádraží v centru.

Podle Andera nepřinese nová varianta pozitiva cestujícím. "Systém veřejné dopravy v Brně je postavený na tom, že skoro všechny tramvajové linky jezdí po historickém okruhu města, na kterém je i nádraží. To je výhoda. Jakákoli varianta vytrhnutí z tohoto systému bude logicky prodlužovat cestovní dobu," řekl Ander. Míní, že není ani dobré rozdělovat dopravu na dálkovou a regionální. Žádná evropská města neoddalují nádraží z centra, ale naopak. "Pokud ANO myslí návrh vážně, mělo by na radu Brna přijít s návrhem vyslat na vládu požadavek o zastavení studie proveditelnosti z důvodu rozpracování třetí varianty. To by ale znamenalo zdržení," dodal. Varianta ANO by mohla přijít v úvahu, pokud by se ukázaly jako nereálné varianty pod Petrovem nebo u řeky, řekl.

Hollan označil návrh za dopravní nesmysl. "Jen to zbytečně zdržuje od posuzování nádraží v centru s nádražím odsunutým. Nepovažuju to ale za nic zásadního. Pokud to bude chtít SŽDC prověřit, je to její věc," řekl. Pozitiva nevidí ani předseda brněnské opoziční ČSSD Oliver Pospíšil. ČSSD v minulosti prosazovala variantu u řeky, poté bývalý primátor Roman Onderka (ČSSD) řekl, že není důležitá poloha, ale aby vůbec nádraží vzniklo. "Nedovedu si představit, jaký přínos by mohlo nádraží na jihu mít a jak tam napojit městskou hromadnou dopravu. Je potřeba si uvědomit, že město není investorem a že musí úzce spolupracovat se Správou železniční dopravní cesty," doplnil Pospíšil. 

Bývalý náměstek primátora Robert Kotzian (ODS), jenž dlouho vystupuje proti variantě pod Petrovem, považuje řešení ANO za nereálné, dopravně špatné a extrémně nákladné. "Vrací město o mnoho let zpátky. Navíc toto řešení není nic nového. Už několikrát bylo na stole a vždy bylo odmítnuto," řekl Kotzian.

Zdroj: ČTK
 

 


 

Kam dál?

Den dětí s Nadačním fondem Emil v Brně: Zkusíte si florbal na vozíku?

pondělí, 30. května 2016, 16:46

Netradiční oslava Dne dětí je připravena na středu 1. června v Brně. V rámci doprovodného program Světových her...

Letní koupaliště Riviéra a Zábrdovice zahajují sezónu

pondělí, 30. května 2016, 16:27

V letošním roce otevírají Koupaliště Riviéra a Letní koupaliště Zábrdovice první sobotu v měsíci červnu – 4. 6. 2016....

SENIOR BUS vyráží do ulic

pondělí, 30. května 2016, 16:24

Od 1. června 2016 spustí Dopravní podnik města Brna ve spolupráci s Odborem sociální péče Magistrátu města Brna novou...

Mámou v Brně! Zaostřeno na: dětské kavárny

pondělí, 30. května 2016, 08:32

Jsem máma dvou malých kluků. A moje „maminkovská role“ je pro mě opravdu velmi zasádní – a prioritní. Jsem tedy v první...

 

Komentáře

 

Napište nám

Nejčtenější

  • VIDEO: Policista v Brně bez varování sundal...

  • FOTOGALERIE: Riviéra prošla parádní...

  • Se stavbou šaliny do kampusu se v Brně začne...

  • Mladý muž v Brně přepadl maminku s dítětem....

Reklama
 
 

O čem píše Drbna.cz

FOTO: Rekord extrémně náročného závodu Trek and Down padl. Překonali ho Kočvar a Jůza

Tři desítky statečných dvojic se letos vydaly na trasu extrémně dlouhého a náročného nonstop závodu Trek and Down. Jak název napovídá, účastníci se museli vypořádat s nástrahami dvou disciplín. Nejdříve se vydali pěšky do Vyššího Brodu, tam zasedli do kanoe a vyrazili po řece zpět do Českých Budějovic. Na trasu měli čtyřiadvacet hodin, těm nejlepším na to stačilo něco málo přes čtrnáct hodin.

Hygienici na jihu Čech zaznamenali první případy encefalitidy

Hygienici v Jihočeském kraji letos zatím evidují šest případů klíšťové encefalitidy. Je to stejné množství jako loni v tuto dobu. Aktivita klíšťat po zimě začala narůstat především v květnu. Hygienici očekávají, že letošní sezona bude srovnatelná s loňskou. V roce 2017 onemocnělo v Jihočeském kraji klíšťovou encefalitidou 78 lidí. O aktuálním stavu se vyjádřila Jitka Luňáčková z českobudějovické krajské hygienické stanice.

Tříhvězdičkový hotel, nebo „nafukovací matraci se snídaní“?

Hledáte-li dovolenkové ubytování, často narazíte vedle nabídek hotelů i na nadšené amatéry. Někdo pronajímá přes inzerát chalupu, někdo nabízí na víkend byt v centru města. Na takových službách se dá docela ušetřit a poznat něco nového. Podle čeho vybírat? Jak je to s hodnocením uživatelů a jak se liší od hvězdičkového hodnocení hotelů?