Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Stavby v okolí hlavního nádraží v Brně mají být kulturní památkou

 
úterý, 3. května 2016, 10:12

Brněnská pobočka Národního památkového ústavu chce prohlásit kulturní památkou soubor staveb bývalého nákladového nádraží v obvodu dnešního hlavního nádraží v Brně. Jde například o skladiště Malá Amerika, bývalé uhelné nádraží, mosty přes Hybešovu, Křídlovickou a přes Svratku, sdělila mluvčí ministerstva kultury Simona Cigánková.

Ministerstvo vede správní řízení, termín jeho dokončení však nelze odhadnout. "Komplikuje to dosud nevyjasněná situace ohledně možných variant přesunu či rekonstrukce a dostavby brněnského hlavního nádraží a probíhající přípravy na modernizaci celého železničního uzlu," uvedla Cigánková.

Kulturní památkou už je budova hlavního nádraží, nyní by se k ní přidaly další stavby. Kromě těch velkých jde například ještě o bývalé depo nákladového nádraží, výtopnu, vodárenskou věž, točnu pro lokomotivy či litinové sloupy. Jde o stavby z 19. století, které souvisí s počátky provozu železnice v Brně. Například viadukty jsou z roku 1838.

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) se chystá k opravám na brněnském nádraží vzhledem k tomu, že modernizace či stavba nového je v nedohlednu a dosud není ani jasná poloha nového nádraží. Kdyby ministerstvo kultury zmíněné objekty za památku prohlásilo, podle brněnského ředitele SŽDC Miroslava Konečného by to způsobilo komplikace. Opravy by totiž musely kopírovat historickou podobu, byly by dražší a delší. "Například most přes Hybešovu je nýtovaný. Tato technika se přestala používat před 60 až 70 lety," řekl Konečný. Proto už ji ovládá jen omezený okruh lidí.

Brno bylo prvním velkým městem v českých zemích, kam vedly koleje parostrojní železnice, a to v roce 1839, kdy přijel první vlak z Vídně. Do Prahy to bylo až o šest let později.

Zdroj: ČTK

 


 

Kam dál?

Brno a Zbrojovka představí novou podobu fotbalového stadionu za...

úterý, 3. května 2016, 09:03

V pátek 6. května v 15 hodin bude odhalena maketa nového fotbalového stadionu za Lužánkami. Podobu nového stánku si...

Nemáte koho líbat ani po 1. máji? Becomme to pomůže změnit

pondělí, 2. května 2016, 20:42

První máj je za námi a tradiční polibek pod rozkvetlou třešní, aby ženy neuschly také. Mužům, kteří neměli koho na...

Recesisté v Brně se svlékli do naha a odjeli na kolech

neděle, 1. května 2016, 17:27

Z brněnské prvomájové akce avizované jako setkání národní domobrany se dnes odpoledne vyklubala akce desítky recesistů....

Majitelům psů v městské části Brno-střed přibudou sáčky na psí...

pátek, 29. dubna 2016, 16:46

Rada městské části Brno-střed na svém jednání schválila finanční příspěvek na pořízení odpadkových košů se sáčky na...

 

Komentáře

 

Napište nám

Nejčtenější

  • Obyčejné ženy jsou nejkrásnější. Nahá dívka...

  • Už zítra začne v Brně dopravní komplikace...

  • VIDEO: Jak vypadal Špilberk v dobách své...

  • Brněnský strážník zneškodnil zloděje se...

Reklama
 
 

O čem píše Drbna.cz

Nechcete se dívat v cirkusech na medvědy a slony? To zjišťuje anketa Ministerstva životního prostředí

Ministerstvo životního prostředí (MŽP) spustilo na svých stránkách anketu na téma divoká zvířata v cirkusech. Naprostá většina hlasujících chce, aby se tato zvířata v cirkusech neobjevovala.

Obyčejné ženy jsou nejkrásnější. Nahá dívka u motorky je jen prodávání masa, říká mladý fotograf

Nahé ženy jsou u nás foceny buď narvané v latexu u nějaké mašiny, nebo dokonale vyretušované, a to je škoda, říká mladý fotograf David Weinhauer. Už několik let se živí jako fotograf ženských aktů. Na první pohled dokonale uhlazené fotky nahých žen byste ale v jeho portfoliu hledali marně.

Jak jsou na tom zimní pneumatiky? Propadly ty nejlevnější

Chladné dny mohou přijít velmi rychle, a s nimi i povinnost zimního obutí aut. Zákon stanoví, že pokud mají zimní pneumatiky vzorek nižší než 4 mm, je třeba pořídit nové. Podle doporučení výrobců byste měli měnit pneumatiky po čtyřech až šesti letech užívání. Spolehlivým rádcem při výběru kvalitních gum je časopis dTest, který ve spolupráci s německým autoklubem ADAC přinesl výsledky nového testu zimních pneumatik o průměru ráfku 14 a 16 palců. Závěr je jednoznačný – šetřit se nevyplácí.