Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Smutná statistika: Počet dětí usmrcených při dopravních nehodách loni stoupl

 
úterý, 1. března 2016, 17:53

Velkým problémem je chování dětských cyklistů. 77 procent nehod s těžkým zraněním si zavinili sami. Navíc 59 procent těžce zraněných dětských cyklistů nemělo na hlavě přilbu.

V loňském roce při dopravních nehodách zemřelo 18 dětí (tj. osob ve věku 0-14 let), dalších 125 bylo těžce a 2 012 lehce zraněno. V letech 1995-2015 činil průměrný podíl dětí na celkovém počtu obětí dopravních nehod 3,01 %. V loňském roce se jednalo o 2,73 %, nicméně tento podíl byl nejvyšší za posledních devět let.

Více než třetinu nehod si nejmenší chodci zavinili sami, u cyklistů je situace hrozivější

V roce 2015 zemřelo pět dětí jako chodci, 63 utrpělo zranění těžká a 649 lehká. V daném roce děti chodci zavinily 436 nehod, při nichž jedna osoba zemřela, 35 bylo zraněno těžce a 386 lehce. Podíl dětí na celkovém počtu nehod zaviněných chodcem činil 35 %. Řidiči musí mít neustále na paměti, že děti nejsou zmenšenou kopií dospělých. „Reagují dvakrát pomaleji, často zkratkovitě, zcela neadekvátně konkrétní situaci. Především děti ve věku do 11 let jsou v provozu nevyzpytatelné. Přemýšlejí a jednají jinak než dospělí,“ upozorňuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. Naopak rodiče by rozhodně měli dbát na dostatečnou viditelnost nejmenších pro šoféry. Pestře zbarvené oblečení dítě v  provozu rozhodně zviditelní.

Žádné dítě nezemřelo jako cyklista. Nicméně bicyklisté z řad nejmenších zavinili 211 nehod (tj. 8,4 % z celkového počtu 2 513 nehod zaviněných cyklisty). Celkově bylo těžce zraněno 22 nejmladších cyklistů, z toho 17 (tj. 77,3 %) v důsledku vlastního zavinění.  Dalších 209 utrpělo zranění lehké, ve 178 případech (tj. 85,2 %) zaviněně. Nepříjemným zjištěním je, že 13 těžce (tj. 59,1 %) a 99 lehce zraněných cyklistů (tj. 47,4 %) nemělo na hlavě přilbu. „Velký podíl zavinění nehod ze strany nejmenších cyklistů a překvapivě vysoké procento těch, kteří nepoužívají ochrannou přilbu, jsou varováním. Varováním, že ne všude je dopravní výchově věnována náležitá pozornost. A současně by měli zbystřit rodiče. Jsou to právě oni, kdo každodenně zásadně ovlivňují (svým chováním v silničním provozu i předáváním informací), nakolik berou děti problematiku bezpečnosti silničního provozu vážně,“ dodává Roman Budský.  

Celkově zemřelo 13 dětí jako spolujezdci v motorových vozidlech. V jednom případě jako spolucestující na motocyklu, ve dvanácti jako pasažéři v osobním automobilu. Pět dětí zemřelo, ačkoliv byly přepravovány v dětské sedačce. Naopak ve dvou případech nebyl dětský pasažér připoután bezpečnostním pásem. „Velmi pozitivním zjištěním je, že nezemřelo žádné dítko neusazené v dětské sedačce. Na druhou stranu je třeba neustále pamatovat, že dětské sedačky sice významně snižují riziko vzniku vážného zranění při případné nehodě, základem bezpečí dítěte je ovšem zodpovědná jízda rodičů,“ upozorňuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Velké rozdíly mezi kraji v závažných následcích nehod dětí

Podíl dětí na celkovém počtu usmrcených při dopravních nehodách v r. 2015 činil 2,7 %, podíl na celkovém počtu těžce zraněných byl 4,9 %. Mezi jednotlivými kraji jsou však značné rozdíly. Zatímco v Plzeňském, Královéhradeckém, Jihomoravském a Libereckém kraji nezemřelo žádné dítě, ve Zlínském kraji  naopak dosáhl podíl dětí na celkovém počtu usmrcených 7,3 %. Nejvyšší podíl dětí na celkovém počtu těžce zraněných byl zaznamenán v Libereckém kraji (10,7 %), nejnižší pak byl v kraji Vysočina (2,7 %).

Mezinárodní srovnání dětských obětí nehod

V roce 2014 zemřelo na silnicích České republiky téměř devět dětí na milion osob ve věku 0-14 let v populaci. „To je dvakrát více než ve Velké Británii či Švédsku. K dalším evropským státům s nejbezpečnějšími silnicemi pro nejmenší se řadí Španělsko a Portugalsko,“ upřesňuje Roman Budský. Na opačné straně spektra se nacházejí Polsko a Irsko. Porovnáme-li daný ukazatel za roky 2000 a 2014, dojdeme k závěru, že počet dětských obětí nehod se v České republice snížil o více než 70 procent. Rychlejšího tempa snižování usmrcených dětí dosáhly např. již zmíněné Portugalsko a Španělsko, pomalejší byli např. Finové či Irové.

A závěrem krátké ohlédnutí, nakolik jsou silnice pro děti bezpečné mimo Evropu. Např. v Japonsku bylo v roce 2014 dosaženo poměru 6,2 usmrceného dítěte na milion dětí v populaci, na Novém Zélandu to bylo 6,7, Austrálii 11,4, Jižní Koreji 13,8 a USA 18,8.

Tisková zpráva | Foto ZZSLK

 


 

Kam dál?

Jih Moravy zasáhlo sněžení, komplikuje dopravu

úterý, 1. března 2016, 15:36

Sněžení dnes po poledni zasáhlo většinu území Jihomoravského kraje. Všechny komunikace zatím zůstávají sjízdné,...

Drnovický fotbalový stadion jde do dražby

úterý, 1. března 2016, 10:15

Někdejší prvoligový fotbalový stadion v Drnovicích na Vyškovsku jde do dražby. Jeho vyvolávací cena byla stanovena na...

Na školách v Jihomoravském kraji učili místo učitelů studenti z...

pondělí, 29. února 2016, 14:17

Mezikulturní porozumění a přiblížení cizích kultur z trochu jiné strany, než je ta, kterou nám představují média. To je...

Žakové z volné přírody se v zoo poprvé rozmnožili

pondělí, 29. února 2016, 11:36

Pár žaků šedých je v Zoo Brno od roku 2008 a pochází ze skupiny vzácných ptáků z volné přírody zabavených pašerákům....

 

Komentáře

 

Napište nám

Nejčtenější

  • Žít Brno chce pozvat do města několik...

  • VIDEO: Na Svoboďáku hrál světoznámý...

  • VIDEO: Muž unesl mladou ženu od vchodu domu...

  • FOTO: Na Mendláku vyrostl krásný nový park s...

Reklama
 
 

O čem píše Drbna.cz

Přejezd ve Studénce bude bezpečnější. Auta už nebudou křižovat železniční trať

Nebezpečné křížení železniční trati a silnice ve Studénce, které bylo v roce 2015 svědkem tragické události, bude brzy bezpečnější. Správa železniční dopravní cesty připravila jeho modernizaci, kdy silnice nově povede pod železniční tratí a nebude ji tak přímo křižovat. Práce by měly začít v roce 2020.

„Prodá“ Moskva Sibiř Číně? Zdroje přecházejí do čínských rukou, zůstává jen pustina

Portál Jamestown již několik let prostřednictvím Paula Gobleho monitoruje sílící čínskou přítomnost na Sibiři na ruském Dálném východě, zejména v oblasti kolem Bajkalu, a narůstající protičínské nálady v regionu. Minimálně od roku 2010 zde Číňané využívají „místní pohostinnosti“, aniž by za to regionu cokoli vraceli.

Dovoz ledovců z Antarktidy má zachránit Kapské Město

"Vypadá to jako šílený nápad, ale když si to rozeberete, není to tak bláznivé," tvrdí kapitán Nick Sloane. Proč neodříznout nějaké ty ledovce z Antarktidy, aby Kapské Město mohlo být zásobováno vodou? Sloane mívá nápady, které se vymykají normám. Tento šestapadesátiletý Jihoafričan zambijského původu, zakladatel firmy Sloane Marine Ltd, se již proslavil tím, že uvolnil uvázlou loď Concordia, při jejímž ztroskotání u pobřeží Itálie v roce 2012 zahynulo 32 lidí.