Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie.

Souhlasím
 

Expert: Odsun nádraží v Brně je rizikem, zůstane jediný průjezd

 
středa, 24. února 2016, 14:27

Odsunutí brněnského nádraží do míst současného nákladového Dolního nádraží svede veškerou železniční dopravu do jediného průtahu městem, což je pro důležitý železniční uzel strategické riziko, tvrdí Jan Pavlíček z Ústavu pozemních komunikací VUT.

V případě jakékoli mimořádné události zůstanou vlaky stát a nebudou mít možnost nádraží objet. Dnes je přitom možné vést vlaky po nákladním průtahu, řekl dnes Pavlíček na tiskové konferenci.

"Systém s jedinou možností průjezdu Brna z jihu na sever a na východ považuji za velmi zranitelný. V případě nehody či teroristického napadení by bylo Brno kompletně vyřazené z provozu," uvedl Pavlíček, který dříve působil v útvaru městského architekta v Brně. V roce 2000 nastoupil na odbor dopravy Jihomoravského kraje a byl jedním z těch, kteří chystali a rozjížděli Integrovaný dopravní systém Jihomoravského kraje.

ČTK zjišťuje, jak se k tomuto problému staví Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). Za České dráhy mluvčí Kateřina Šubová pouze uvedla, že zajištění provozu vlaků v případě mimořádnosti je záležitostí SŽDC.

Do Brna ústí šest železničních tratí, jedna z nich se nedaleko od Brna větví směrem na Jihlavu a směrem na Znojmo. "Brno je mimořádně důležitým uzlem a železnice se stala páteří integrovaného dopravního systému. V Brně by se měl naopak rozšiřovat počet stanic a zastávek a nádraží v centru by mělo zůstat minimálně pro regionální dopravu. Pomalu už funguje systém S-Bahn, tedy městská železnice, a je potřeba jej rozšiřovat," řekl Pavlíček.

Argument průjezdnosti uzlem se podle něj objevil zhruba před rokem až rokem a půl, kdy se v Evropě množily teroristické útoky a policisté museli například nádraží uzavírat kvůli nahlášení bomby. To byl v nedávné době případ Brna i Prahy, v obou městech přestala nádraží přijímat i vypravovat vlaky. Pražský železniční uzel je připravený na nutnost objíždění hlavního nádraží, stejně tak v ostravské aglomeraci existují objízdné varianty.

Pavlíček jako zastánce nádraží v centru upozornil na to, že v případě odsunu by se regionální železnice stala méně využívanou kvůli zhoršeným přestupním vazbám a prodloužení trasy pravidelných cestujících k většině cílů.

O tom, kde Brňané chtějí nádraží mít, mohou hlasovat v referendu, které se uskuteční v říjnu společně s krajskými volbami. Není jisté, zda do té doby bude hotová studie proveditelnosti, kterou si nechala zpracovat SŽDC.

Zdroj: ČTK

Komentáře

 

Napište nám

Nejčtenější

  • Všichni do podchodu. Na hlavním nádraží už...

  • V Brně dnes otevřeli nejmodernější...

  • Policie pomalu a jistě odhaluje gang zlodějů...

  • Schváleno! Brněnská sportoviště se po...

Reklama
 
 

Kam dál?

Dopravní podnik zahájil provoz stanice na CNG. Uspoří i městské firmy

středa, 24. února 2016, 10:52

Dopravní podnik města Brna zahájil 22. února provoz plnící stanice pro vozidla na stlačený zemní plyn CNG. Stojí poblíž...

Lesnou obohatí nová stavba – moderní kostel blahoslavené Restituty

středa, 24. února 2016, 10:28

Do tří let by na sídlišti v Brně-Lesné měl vyrůst nový kostel zasvěcený blahoslavené Marii Restitutě, rodačce z...

Masarykův onkologický ústav otevřel nové Centrum fotonové terapie

středa, 24. února 2016, 10:20

Masarykův onkologický ústav v Brně dnes otevřel Centrum fotonové terapie pro bezpečnější a rychlejší ozáření pacientů s...