Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

V Brně po dvou letech testují elektrobus, jezdí na lince 65

 
pátek, 12. února 2016, 09:11

Brněnský dopravní podnik začal po dvou letech testovat již šestý elektrobus. Tentokrát jde o vůz od českého výrobce SOR Libchavy, který jezdí na lince 65 do Medlánek. Podnik chce zjistit, jaký bude dojezd autobusu v zimě, kdy se baterie vybíjejí nejrychleji, uvedla v tiskové zprávě mluvčí dopravního podniku Barbora Lukšová.

Testovaný vůz je výrobní novinkou a podle informací výrobce byl pro pohon vyvinutý nový elektromotor chlazený vodou, což má výhodu v nízké hmotnosti proti motorům chlazeným vzduchem. Zároveň je méně hlučný, má lepší účinnost a nepřehřívají se ložiska motoru. Při rychlonabíjení lze motor nabít i za hodinu.

Na linku do Medlánek je nasazený i proto, že jde o menší, osmimetrový autobus se 16 místy k sezení a maximální kapacitou 50 lidí. "V minulosti už jsme vyzkoušeli několik vozů od různých výrobců. Testovací jízdy potvrdily obecné vlastnosti elektrobusu, tedy tichý a bezemisní provoz, ale i nutnost přesného naplánování výkonu s ohledem na dojezd," uvedl generální ředitel Miloš Havránek.

Nyní je elektrobus vypravovaný z trolejbusové vozovny v Komíně, kde se může také nabíjet. Dopravní podnik o koupi zatím uvažoval spíše v teoretické rovině. Otázkou je maximální dojezd, který je u běžných autobusů od 250 do 400 kilometrů na jednu nádrž, u elektrobusů zatím nižší. Elektrobusy jsou také výrazně dražší. Zatímco autobus na zemní plyn stojí kolem šesti milionů korun, elektrobus deset až 11 milionů. Aby se podnik pro nákup rozhodl, musel by získat dotaci. "V budoucnu se očekává pokles ceny baterií a současně zvýšení jejich kapacity. To by mohlo vést k většímu nasazení elektrobusů především v centru měst," uvedla Lukšová.

Dopravní podnik uvažuje o provozu takového elektrobusu, který bude možné průběžně nabíjet z trolejové sítě. Tento způsob je efektivní v tom, že se spotřebovává elektřina dodávaná do trolejového vedení brzdícími tramvajemi a trolejbusy, která se nyní mění na odpadní teplo. Loni také dopravní podnik avizoval, že nejpozději v roce 2017 koupí tři minibusy na elektřinu díky dotaci z projektu EU Civitas pro provoz v centru.

Zdroj: ČTK

 


 

Kam dál?

Evropský den tísňové linky 112 připadá na 11. února. Loni přijali...

čtvrtek, 11. února 2016, 16:03

Jedenáctý únor by se na první pohled mohl zdát jako úplně obyčejný den. Právě dnešek je ale spojen s Evropským dnem...

Oprava funkcionalistické zastávky na Obilním trhu byla zastavena

čtvrtek, 11. února 2016, 14:33

Včera dopoledne proběhlo  jednání u kulatého stolu za přítomnosti zástupců městské části Brno-střed, pracovníků odboru...

2xVIDEO: Hlídky zastavily další dva silně opilé řidiče, oba nadýchali...

čtvrtek, 11. února 2016, 11:39

Po pátečním dopadení opilého řidiče, který v Novém Lískovci údajně jezdil i po chodníku, odhalili brněnští strážníci...

Mladík přijel na řidičské zkoušky svým autem. Hlídce se schoval do...

čtvrtek, 11. února 2016, 10:04

Hodně svérázně si v Ivančicích počínal pětadvacetiletý mladík. S obrovskou dávkou drzosti vyrazil ke zkoušce na získání...

 

Komentáře

 

Napište nám

Nejčtenější

  • Žít Brno chce pozvat do města několik...

  • Zfetovaný muž lezl na hlavním nádraží po...

  • VIDEO: Na Svoboďáku hrál světoznámý...

  • VIDEO: Muž unesl mladou ženu od vchodu domu...

Reklama
 
 

O čem píše Drbna.cz

„Prodá“ Moskva Sibiř Číně? Zdroje přecházejí do čínských rukou, zůstává jen pustina

Portál Jamestown již několik let prostřednictvím Paula Gobleho monitoruje sílící čínskou přítomnost na Sibiři na ruském Dálném východě, zejména v oblasti kolem Bajkalu, a narůstající protičínské nálady v regionu. Minimálně od roku 2010 zde Číňané využívají „místní pohostinnosti“, aniž by za to regionu cokoli vraceli.

Dovoz ledovců z Antarktidy má zachránit Kapské Město

"Vypadá to jako šílený nápad, ale když si to rozeberete, není to tak bláznivé," tvrdí kapitán Nick Sloane. Proč neodříznout nějaké ty ledovce z Antarktidy, aby Kapské Město mohlo být zásobováno vodou? Sloane mívá nápady, které se vymykají normám. Tento šestapadesátiletý Jihoafričan zambijského původu, zakladatel firmy Sloane Marine Ltd, se již proslavil tím, že uvolnil uvázlou loď Concordia, při jejímž ztroskotání u pobřeží Itálie v roce 2012 zahynulo 32 lidí.

V Čadu je půlmilion uprchlíků, do Evropy míří jen jedno procento

Uprchlický tábor Doholo na jihu afrického Čadu se na první pohled příliš neliší od místních vesnic, které tvoří shluky domů postavených z nepálených cihel s doškovými střechami. Někteří běženci, jako osmatřicetiletý majitel obchodu s fotbalovými dresy a dalším oblečením Alamin Ahmat, zde žijí již deset let. Kvůli pokračujícím bojům mezi povstaleckými skupinami na severu jeho rodné Středoafrické republiky Ahmat v brzký návrat domů nedoufá. Neplánuje ale ani cestu do Evropy.