Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

V Brně po dvou letech testují elektrobus, jezdí na lince 65

 
pátek, 12. února 2016, 09:11

Brněnský dopravní podnik začal po dvou letech testovat již šestý elektrobus. Tentokrát jde o vůz od českého výrobce SOR Libchavy, který jezdí na lince 65 do Medlánek. Podnik chce zjistit, jaký bude dojezd autobusu v zimě, kdy se baterie vybíjejí nejrychleji, uvedla v tiskové zprávě mluvčí dopravního podniku Barbora Lukšová.

Testovaný vůz je výrobní novinkou a podle informací výrobce byl pro pohon vyvinutý nový elektromotor chlazený vodou, což má výhodu v nízké hmotnosti proti motorům chlazeným vzduchem. Zároveň je méně hlučný, má lepší účinnost a nepřehřívají se ložiska motoru. Při rychlonabíjení lze motor nabít i za hodinu.

Na linku do Medlánek je nasazený i proto, že jde o menší, osmimetrový autobus se 16 místy k sezení a maximální kapacitou 50 lidí. "V minulosti už jsme vyzkoušeli několik vozů od různých výrobců. Testovací jízdy potvrdily obecné vlastnosti elektrobusu, tedy tichý a bezemisní provoz, ale i nutnost přesného naplánování výkonu s ohledem na dojezd," uvedl generální ředitel Miloš Havránek.

Nyní je elektrobus vypravovaný z trolejbusové vozovny v Komíně, kde se může také nabíjet. Dopravní podnik o koupi zatím uvažoval spíše v teoretické rovině. Otázkou je maximální dojezd, který je u běžných autobusů od 250 do 400 kilometrů na jednu nádrž, u elektrobusů zatím nižší. Elektrobusy jsou také výrazně dražší. Zatímco autobus na zemní plyn stojí kolem šesti milionů korun, elektrobus deset až 11 milionů. Aby se podnik pro nákup rozhodl, musel by získat dotaci. "V budoucnu se očekává pokles ceny baterií a současně zvýšení jejich kapacity. To by mohlo vést k většímu nasazení elektrobusů především v centru měst," uvedla Lukšová.

Dopravní podnik uvažuje o provozu takového elektrobusu, který bude možné průběžně nabíjet z trolejové sítě. Tento způsob je efektivní v tom, že se spotřebovává elektřina dodávaná do trolejového vedení brzdícími tramvajemi a trolejbusy, která se nyní mění na odpadní teplo. Loni také dopravní podnik avizoval, že nejpozději v roce 2017 koupí tři minibusy na elektřinu díky dotaci z projektu EU Civitas pro provoz v centru.

Zdroj: ČTK

 


 

Kam dál?

Evropský den tísňové linky 112 připadá na 11. února. Loni přijali...

čtvrtek, 11. února 2016, 16:03

Jedenáctý únor by se na první pohled mohl zdát jako úplně obyčejný den. Právě dnešek je ale spojen s Evropským dnem...

Oprava funkcionalistické zastávky na Obilním trhu byla zastavena

čtvrtek, 11. února 2016, 14:33

Včera dopoledne proběhlo  jednání u kulatého stolu za přítomnosti zástupců městské části Brno-střed, pracovníků odboru...

2xVIDEO: Hlídky zastavily další dva silně opilé řidiče, oba nadýchali...

čtvrtek, 11. února 2016, 11:39

Po pátečním dopadení opilého řidiče, který v Novém Lískovci údajně jezdil i po chodníku, odhalili brněnští strážníci...

Mladík přijel na řidičské zkoušky svým autem. Hlídce se schoval do...

čtvrtek, 11. února 2016, 10:04

Hodně svérázně si v Ivančicích počínal pětadvacetiletý mladík. S obrovskou dávkou drzosti vyrazil ke zkoušce na získání...

 

Komentáře

 

Napište nám

Nejčtenější

  • KOMENTÁŘ: Lesk a bída Kazmova velkolepého...

  • Ve vnitrobloku na Lidické má vyrůst...

  • V Brně se dnes otevřely běžně nedostupné...

  • VIDEO: Fontána na Štefánikově. V Brně...

Reklama
 
 

O čem píše Drbna.cz

Brněnský rodák a fanoušek Komety jde pěšky z Třince, aby sehnal peníze pro dětský hospic

Brněnský rodák Daniel Marek dnes vyrazil na netradiční túru. Během pěti dní chce ujít téměř 250 kilometrovou vzdálenost mezi Třincem a Brnem, tedy finalisty posledního hokejového finále. A důvod? Daniel shání peníze pro podporu brněnského dětského hospicu Dům pro Julii. Prvního zařízení svého druhu, který pomáhá rodičům nevyléčitelně nemocných dětí.

Snížení věku pro vstup na sociální sítě na 13 let je stále ve hře

Snížení minimální věkové hranice pro vstup na sociální sítě z 15 let na 13 let je stále ve hře. Navrhli to Piráti ústy poslance Tomáše Martínka v rámci návrhu zákona o zpracování osobních údajů. Většinu Sněmovny ale asi těžko přesvědčí. Proti snížení se postavily všechny sněmovní výbory, které se novými pravidly v návaznosti na evropské nařízení GDPR zabývaly.

Tunel Blanka má za sebou tři roky provozu. Jeho kvality prověřilo 100 milionů aut

Jsou to přesně tři roky, co se veřejnosti otevřel tunel Blanka. Od té doby jím projelo již přes 100 milionů aut, což potvrzuje jeho vytížení.