Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie.

Souhlasím
 

V Brně po dvou letech testují elektrobus, jezdí na lince 65

 
pátek, 12. února 2016, 09:11

Brněnský dopravní podnik začal po dvou letech testovat již šestý elektrobus. Tentokrát jde o vůz od českého výrobce SOR Libchavy, který jezdí na lince 65 do Medlánek. Podnik chce zjistit, jaký bude dojezd autobusu v zimě, kdy se baterie vybíjejí nejrychleji, uvedla v tiskové zprávě mluvčí dopravního podniku Barbora Lukšová.

Testovaný vůz je výrobní novinkou a podle informací výrobce byl pro pohon vyvinutý nový elektromotor chlazený vodou, což má výhodu v nízké hmotnosti proti motorům chlazeným vzduchem. Zároveň je méně hlučný, má lepší účinnost a nepřehřívají se ložiska motoru. Při rychlonabíjení lze motor nabít i za hodinu.

Na linku do Medlánek je nasazený i proto, že jde o menší, osmimetrový autobus se 16 místy k sezení a maximální kapacitou 50 lidí. "V minulosti už jsme vyzkoušeli několik vozů od různých výrobců. Testovací jízdy potvrdily obecné vlastnosti elektrobusu, tedy tichý a bezemisní provoz, ale i nutnost přesného naplánování výkonu s ohledem na dojezd," uvedl generální ředitel Miloš Havránek.

Nyní je elektrobus vypravovaný z trolejbusové vozovny v Komíně, kde se může také nabíjet. Dopravní podnik o koupi zatím uvažoval spíše v teoretické rovině. Otázkou je maximální dojezd, který je u běžných autobusů od 250 do 400 kilometrů na jednu nádrž, u elektrobusů zatím nižší. Elektrobusy jsou také výrazně dražší. Zatímco autobus na zemní plyn stojí kolem šesti milionů korun, elektrobus deset až 11 milionů. Aby se podnik pro nákup rozhodl, musel by získat dotaci. "V budoucnu se očekává pokles ceny baterií a současně zvýšení jejich kapacity. To by mohlo vést k většímu nasazení elektrobusů především v centru měst," uvedla Lukšová.

Dopravní podnik uvažuje o provozu takového elektrobusu, který bude možné průběžně nabíjet z trolejové sítě. Tento způsob je efektivní v tom, že se spotřebovává elektřina dodávaná do trolejového vedení brzdícími tramvajemi a trolejbusy, která se nyní mění na odpadní teplo. Loni také dopravní podnik avizoval, že nejpozději v roce 2017 koupí tři minibusy na elektřinu díky dotaci z projektu EU Civitas pro provoz v centru.

Zdroj: ČTK

Komentáře

 

Napište nám

Nejčtenější

  • Všichni do podchodu. Na hlavním nádraží už...

  • V Brně dnes otevřeli nejmodernější...

  • Policie pomalu a jistě odhaluje gang zlodějů...

  • Schváleno! Brněnská sportoviště se po...

Reklama
 
 

Kam dál?

Evropský den tísňové linky 112 připadá na 11. února. Loni přijali operátoři v kraji témeř 260 tisíc hovorů

čtvrtek, 11. února 2016, 16:03

Jedenáctý únor by se na první pohled mohl zdát jako úplně obyčejný den. Právě dnešek je ale spojen s Evropským dnem...

Oprava funkcionalistické zastávky na Obilním trhu byla zastavena

čtvrtek, 11. února 2016, 14:33

Včera dopoledne proběhlo  jednání u kulatého stolu za přítomnosti zástupců městské části Brno-střed, pracovníků odboru...

2xVIDEO: Hlídky zastavily další dva silně opilé řidiče, oba nadýchali přes dvě promile

čtvrtek, 11. února 2016, 11:39

Po pátečním dopadení opilého řidiče, který v Novém Lískovci údajně jezdil i po chodníku, odhalili brněnští strážníci...