Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Povinné zviditelnění chodců při chůzi mimo obec se netýká jen pouhé tmy! Umíte reflexní prvky správně použít?

 
středa, 3. února 2016, 08:07

V průběhu února se Česká republika zařadí mezi země, ve kterých pro chodce platí povinnost nosit za snížené viditelnosti vhodné reflexní doplňky. Stanoví to zbrusu nový odstavec Zákona o silničním provozu.

Jaká je minimální efektivní velikost reflexního doplňku, jeho správné umístění a zabarvení a nakolik se dá očekávat, že se české silnice za zhoršené viditelnosti rozsvítí?

Samotný zákon zní: “Pohybuje-li se chodec mimo obec za snížené viditelnosti po krajnici nebo po okraji vozovky v místě, které není osvětleno veřejným osvětlením, je povinen mít na sobě prvky z retroreflexního materiálu umístěné tak, aby byly viditelné pro ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích.”

Používat reflexní doplňky jen za tmy nepostačí

Reflexní prvky tedy chodci musí používat za snížené viditelnosti. Odstavec ff) paragrafu 2 výše uvedeného zákona definuje sníženou viditelnost jako situaci: „kdy účastníci provozu na pozemních komunikacích dostatečně zřetelně nerozeznají jiná vozidla, osoby, zvířata nebo předměty na pozemní komunikaci, například od soumraku do svítání, za mlhy, sněžení, hustého deště nebo v tunelu“. Chodci tedy musí pamatovat na své zviditelnění za využití reflexních prvků i za soumraku či svítání, dokonce i za dne v případě mlhy či hustého deště.

Jak se správně zviditelnit

Není stanoveno, jak přesně má reflexní doplněk vypadat a kde má být umístěn. Rozhodně je třeba pamatovat na jeho dostatečnou plochu. „Za minimum považuji rozměry kvalitního reflexního pásku, ten je třeba umístit nad zápěstí, případně i nad kotník na straně přivrácené ke středu vozovky,“upřesňuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. Za snížené viditelnosti totiž řidiči nejlépe vnímají chodce s reflexními doplňky umístěnými na pohyblivých částech těla – ideálně právě nad zápěstím a nad kotníkem. Na pohybující se světélkující body reagují zhruba 3x dříve než na reflexní plošky staticky umístěné na trupu. Používat je možno i kvalitní reflexní přívěsky. Měly by být umístěny na straně ke středu vozovky a současně musí být viditelné pro řidiče přijíždějící nejen k čelu, ale i k zádům chodce.

Nejednou se můžeme setkat s reflexními páskami v bílé barvě. Je zde ovšem úskalí, že chodec – ač řádně označen - nebude řidičem včas rozpoznán, neboť postava jdoucí po krajnici může snadno splynout s bílým vodorovným dopravním značením, svou roli sehrává i bílá barva veřejného osvětlení či světlometů protijedoucích vozidel. „Důležitá je totiž nejen viditelnost chodce, ale i jeho kontrast vůči okolí, kde se pohybuje. Zahraniční experti se proto shodují na tom, že za nejlepší barvy reflexních doplňků lze považovat červenou, červenooranžovou a oranžovou, v úvahu připadá i zářivě žlutá, případně se zelenkavým odstínem,“ doplňuje Roman Budský.

Zahraniční zkušenost varuje – zdaleka ne všichni chodci se předpisově zviditelní!

Například v Estonsku byla pro chodce povinnost používat vhodné reflexní prvky při chůzi mimo obec zavedena již v roce 1993, od roku 2011 je jejich používání povinné i v obci. Nicméně ještě v roce 2002 používalo reflexy jen 38 procent chodců. V roce 2011 byla situace znatelně lepší, to bylo označeno již 73 %, a o dva roky později 79 % dospělých chodců (děti pak až v 90 - 95 %). Ne vždy tedy chodci pamatují na svou povinnost řádně se označit za snížené viditelnosti.

Na to by měl pamatovat každý řidič. Zkrátka zdaleka ne každý chodec bude za zhoršené viditelnosti dbát na svou bezpečnost. Vždy tak musí přizpůsobit rychlost jízdy vzdálenosti, na kterou má rozhled. Finští odborníci došli k závěru, že řidič jedoucí s rozsvícenými potkávacími světly spatří chodce na vzdálenost max. 50 metrů, chodce s reflexními prvky na 100 až 150 m. Při rozsvícených dálkových světlech může chodce vidět maximálně na 100 m, chodce s reflexy až na 300 metrů. Rozdíly jsou markantní. „Je tedy třeba pamatovat na nutnost snížit rychlost jízdy při přepnutí z dálkových světel na potkávací. Jízda za zhoršené viditelnosti na hranici povoleného rychlostního limitu tak zdaleka nebude tím správným a bezpečným řešením,“ varuje Roman Budský.

Neviditelnost se může chodci citelně prodražit

Chodcům, kteří nedodrží novou povinnost, hrozí bloková pokuta ve výši až 2 000 korun. Zpočátku však budou policisté využívat spíše osvěty, neviditelné chodce poučí o nebezpečí, kterému vystavují nejen sebe, ale i řidiče vozidel. Chodci by ale měli pamatovat na to, že se vystavují nejen hrozbě finančního postihu, ale případně také možné povinnosti uhradit část léčebných či dalších nákladů vzniklých v souvislosti s dopravní nehodou. Jaká bude praxe, to ukáže blízká budoucnost.

Tisková zpráva

 


 

Kam dál?

Anonym nahlásil bombu na hlavním nádraží. Policie evakuovala okolí

úterý, 2. února 2016, 22:05

Okolí Nádražní ulice v úterý krátce před osmou hodinou večerní ochromil neznámý anonym, který v budově hlavního nádraží...

V Brně začala unikání fotografická výstava. Přibližuje životní osudy...

úterý, 2. února 2016, 13:54

Celkem tucet velkoformátových portrétů bude k vidění v rámci výstavy „Tady šaty pomáhají“ od 2. února v Brně. Svým...

Tuřany mají sportovní halu pro školáky i veřejnost

úterý, 2. února 2016, 12:26

Tuřany se mohou pochlubit novou sportovní halou. 1. února byla slavnostně otevřena. Má hrací plochu 40 x 25 metrů, tedy...

Krajská sbírka pro Potravinovou banku vynesla více než 1,5 tuny...

úterý, 2. února 2016, 12:22

Hejtman Michal Hašek předal 2. února 2016 symbolický certifikát na 1562 kilogramů potravin řediteli Potravinové banky...

 

Komentáře

 

Napište nám

Nejčtenější

  • (NE)OBYČEJNÍ: Dobíhače vezmu, jenom když se...

  • Na Moraváku vyroste během vánočních trhů...

  • Muž zaparkoval bavorák u hlavního nádraží na...

  • Klidně bych ho i přeprala, říká odvážná...

Reklama
 
 

O čem píše Drbna.cz

Informace o únosu Babišova syna podle Zemana vládu neohrozí. Kauza je divoká konspirace, říká

Prezident Miloš Zeman považuje informace o údajném únosu syna premiéra Andreje Babiše (ANO) na Krym za konspirace, vládu ohrozit nemohou, řekl prezident televizi Nova. Na věc se Zeman bude Babiše ptát na schůzce, kterou mají naplánovanou na pondělí příští týden. Do té doby se nechce více vyjadřovat.

V Praze protestovali taxikáři, vládu vyzvali k řešení situace

Na pražském náměstí Jana Palacha se dnes ráno sešli taxikáři protestují proti poskytovatelům taxislužeb typu Uber či Taxify. Zhruba v 9:15 jich bylo na náměstí zhruba dvacet, o hodinu později došli přes Mánesův most ke Strakově akademii, kde na podatelně předali výzvu, ve které vládu žádají o nápravu podle nich nerovných podmínek v taxislužbě. Následně kolem 10:45 protest ukončili. Taxikáři protestovali v Praze na začátku letošního roku, kdy pomalými jízdami blokovali centrum města. Ústavní soud dnes vyhověl stížnosti taxislužby Lido Taxi Radio.

Hyenismus, komentuje chování novinářů Slonkové a Kubíka premiér Andrej Babiš

Premiér Andrej Babiš (ANO) se dnes vyjádřil ke kauze týkající reportáže Seznam Zpráv, které našly jeho syna Andreje ve Švýcarsku. Novináři Sabina Slonková a Jiří Kubík podle jeho slov předvedli vrchol hyenismu tím, že skrytou kamerou natáčeli jeho nemocného syna, který novinářům řekl nová zjištění v kauze Čapí hnízdo. Celou kauzu komentuje jako účelovou a využívanou opozicí pro nátlak na orgány činné v trestním řízení.