Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie.

Souhlasím
 

Kvalitní zimní obutí se opravdu vyplatí…

 
středa, 14. října 2015, 10:32

Ranní mrazíky volají po obutí automobilu do zimních pneumatik. Pneumatika označená tzv. alpským symbolem by měla být zárukou kvalitních vlastností i za zimních teplot. Na zastavení vozidla jedoucího na zimních pneumatikách ojetých na zákonné minimum potřebujeme brzdnou dráhu o 50 % delší. Rozdíl délky brzdných drah mezi jednotlivými modely pneumatik může být až třetinový.

Proč zimní pneumatiky
Složení směsi zimních pneumatik zaručuje jejich potřebnou přilnavost k povrchu vozovky za nízkých teplot. Pod plus sedm stupňů jsou v tomto směru lepší než pneumatiky letní či celoroční. Navíc vlastnosti jejich vzorku zajišťují jejich žádoucí samočisticí schopnosti. Brzdná dráha vozidla obutého do letních pneumatik může být až o čtvrtinu delší. Podobně se zhoršuje i směrová stabilita, automobil je tak více náchylný ke smyku. „Nekvalitní obutí tak významně snižuje efektivitu asistenčních systémů zajišťujících ovladatelnost vozidla. Na to by měli pamatovat i řidiči, kteří využívají zákonné možnosti na zimu nepřezouvat,“ dodává Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Kdy zimní pneumatiky
V České republice platí povinnost používat zimní pneumatiky v době od 1. listopadu do 31. března, a to v případě, že se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se tak stane. V případě, že je na začátku úseku umístěna dopravní značka „Zimní výbava“, platí tato povinnost v uvedeném období vždy, bez ohledu na stav povrchu vozovky.

Jak poznat, že se skutečně jedná o pneumatiku vhodnou pro zimní provoz
Za zimní jsou považovány pneumatiky označené symbolem M+S. V zásadě se jedná o pláště, které především na zabláceném povrchu a ve sněhové břečce zaručují lepší záběr a stabilizaci vozidla ve zvoleném směru jízdy. Není zde však automatická záruka, že budou mít žádoucí vlastnosti i při nižších teplotách, jež lze očekávat v zimním období. „Přední výrobci pneumatik proto používají pro pneumatiky určené pro náročný zimní provoz zvláštní, tzv. alpský symbol. Jedná se o emblém trojité hory se sněhovou vločkou, na plášti bývá zpravidla umístěn vedle zákonem požadovaného označení M+S,“ upřesňuje Budský.

Jak je používat
Pro řidiče osobních automobilů platí, že musí mít předepsané zimní pneumatiky obuty na všech kolech. Hloubka jejich běhounu musí činit minimálně 4 milimetry. Tato povinnost se však nevztahuje na pneumatiku použitou na tzv. rezervním kole, rovněž tak neplatí povinnost obouvat do zimních pneumatik přívěsy. 


Není ovšem pneumatika jako pneumatika…
Kvalita pneumatiky klesá s hloubkou dezénu. Výška běhounu nové pneumatiky činí cca 8 mm. Pokud je sjet na 6 mm, prodlužuje se délka brzdné dráhy o 20 procent, při sjetí na zákonnou minimální hranici 4 mm činí prodloužení 50 %. Řidič jedoucí ve vozidle obutém do plášťů s hloubkou běhounu o výšce 2 mm musí počítat s brzdnou dráhou delší o nemalých 70 procent. „Svou roli sehrává i to, jaký model pneumatiky je použit. Rozdíl délky brzdných drah může činit až jednu třetinu,“ upozorňuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. Obecně se pak doporučuje používat pneumatiky do pěti let od jejich zakoupení. Po delší době mohou za nižších teplot ztrácet potřebnou přilnavost k vozovce.

Sankce za nepoužívání zimních pneumatik
Pokud bude při silniční kontrole zjištěno, že řidič nemá obuty předepsané zimní pneumatiky, hrozí mu udělení blokové pokuty ve výši až 2000 korun. Pokud bude případ projednáván ve správním řízení, může být výše pokuty až 2500 korun. Je také dobré seznámit se s  podmínkami, za kterých máme sjednáno tzv. havarijní pojištění. Pokud bude prokázáno, že škodní událost nastala v přímé souvislosti s použitím nevhodných pneumatik, může dojít ke krácení pojistného plnění.

Tým silniční bezpečnosti

Kam dál?

Novou generaci léčiv proti rakovině prostaty vyvinuli vědci...

středa, 14. října 2015, 10:14

Nové látky s cílenou biologickou aktivitou vyvinul vědecký tým Centra biomolekulárního a buněčného inženýrství (CBCE)...

Brno zavede v historickém centru města pilotní projekt inteligentního...

úterý, 13. října 2015, 18:04

Město Brno chce zlepšit dostupnost parkovacích míst pro občany, kteří mají trvalé bydliště v samotném centru městské...

Hejtman se potřetí sešel s odboráři. Zástupci vedení IGW schůzku...

úterý, 13. října 2015, 14:40

Jihomoravský hejtman a šéf krajské tripartity Michal Hašek se v úterý 13. října 2015 sešel na již třetí schůzce s...

Slovenské ministerstvo pořádá konferenci – honoráře 609 tis. eur, noc...

úterý, 13. října 2015, 09:56

Tento případ ze Slovenska mimořádně pěkně ukazuje, jak krátká cesta je mezi „podporou skvělé myšlenky“ a „absurdním...

 

Komentáře

 

Napište nám

Nejčtenější

  • Klíště smrtelně nebezpečné pro psy....

  • Od května se na rok uzavře Údolní ulice....

  • Řidiči pozor! Zítra si policisté došlápnou...

  • VIDEO: Zfetovaný řidič v Brně ujížděl...

 
 

O čem píše Drbna.cz

Pražští radní podpořili zbourání poškozeného Libeňského mostu

Pražští radní podpořili zbourání Libeňského mostu. Na jeho místě má vzniknout nový. Zbourání musí ještě potvrdit pražští zastupitelé. S návrhem na demolici souhlasilo sedm z 11 radních z řad ANO a ČSSD, bourání nepodpořili zástupci Trojkoalice (SZ, KDU-ČSL a STAN).

Těžba uhlí v OKD bude klesat, zaznělo při návštěvě vlády

Společnost OKD nyní na Karvinsku těží okolo šesti milionů tun uhlí ročně, postupně tento objem klesne na čtyři, pak na dva miliony tun. Utlumování dolů se bude platit z rezerv, které nyní firma vytváří. Částka potřebná na útlum se odhaduje na 4,9 miliardy korun podle cen platných na začátku roku 2017. Loňský, zatím neauditovaný zisk firmy převyšuje tři miliardy korun. Řekl to dnes předseda dozorčí rady OKD Michal Kuča na začátku návštěvy premiéra Andreje Babiše (ANO) a členů vlády v demisi v sídle společnosti v Karviné.

Karlovarský festival uctí památku Formana a ocení Hanzlíka

Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary uctí památku nedávno zesnulého režiséra Miloše Formana a jako zahajovací film uvede jeho snímek Lásky jedné plavovlásky. Novinářům to řekl prezident festivalu Jiří Bartoška. Cenu prezidenta festivalu za umělecký přínos české kinematografii dostane herec Jaromír Hanzlík. Festival při této příležitosti uvede snímek Bloudění z roku 1965 Antonína Máši a Jana Čuříka. Podle Bartošky rozpočet festivalu bude asi 140 milionů Kč. Letošní 53. ročník tradiční přehlídky se koná od 29. června do 7. července.