Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Motory, u kterých se mohlo obcházet měření emisí, měla i Škoda

 
úterý, 22. září 2015, 16:55

Automobilka Škoda v současnosti již v Evropě nepoužívá koncernové motory TDI, u kterých se přišlo na obcházení měření emisí. Montovala je však do svých starších modelů. To dnes řekl její mluvčí Jozef Baláž.

Koncern Volkswagen, kam Škoda patří, může za obcházení měření emisí dostat v USA pokutu až 18 miliard dolarů. Skandál se šíří po celém světě, například Francie navrhla vyšetřit celý případ na úrovni EU.

Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) v pátek Volkswagen obvinila, že použil software, kterým při testech měření toxických emisí oklamal americké úřady. Koncern VW dnes přiznal, že u některých dieselových motorů TDI vybavil řídící jednotku softwarem, který dokázal rozpoznat emisní kontrolu a najet na ekologický režim, který hodnoty emisí snížil. Celkem se úprava měla týkat 11 milionů aut po celém světě. Motory se montovaly i do starších verzí modelů Škody Rapid, Fabia, Roomster, Octavia nebo Superb.

"Také Škoda Auto používala motory řady EA 189 skupiny Volkswagen a ve vozech Škoda byly tyto motory instalovány. Důležité je, že všechny aktuální modely značky, nabízené v EU, jsou bez výjimky vybaveny motory odpovídajícími požadavkům normy Euro 6 a splňujícími požadavky předpisů a zákonů v oblasti životního prostředí. Odchylky v laboratorním měření emisí byly zaznamenány u motorů starší generace EA 189," uvedl Baláž. Technický vývoj skupiny podle něj intenzivně pracuje na technickém řešení, o kterém bude zákazníky odpovídajícím způsobem informovat.

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) se hodlá v souvislosti s obcházením měření emisí u některých modelů koncernu VW řídit postupem sousedního Německa. Nejprve chce ale zjistit, zda se stejně upravené vozy nachází i v Evropě. V následujících dnech o tom bude jednat.

"Nyní sledujeme, jak budou probíhat důkladné kontroly naftových automobilů společnosti Volkswagen, kterou nařídil německý spolkový ministr. Problém se vyskytl zatím jen v USA. Důležité tedy bude zjistit, zda-li jsou taková vozidla i v Evropě a jaký další postup zvolí Německo. Budeme o tom v následujících dnech jednat. Pro uživatele takových vozidel to nic neznamená," řekl dnes ministr Ťok. Jednání by se mělo uskutečnit pravděpodobně ve středu.

Maximální výši emisí závazně udává evropská norma, aktuálně Euro 6. Stanovuje limitní hodnoty škodlivin ve výfukových plynech benzinových a naftových motorů pro motorová vozidla. Normy stanoví limity oxidu uhelnatého (CO), uhlovodíků (HC), oxidů dusíku (NOx) a pevných částic (PM); nezabývají se oxidem uhličitým (CO2). Limity emisí CO2 jsou stanoveny jinými právními akty Evropské unie.

"Plnění norem Euro, respektive určení výše emisí pro konkrétní vozidlo, provádí nezávislé, státem akreditované zkušebny dle přesně daného měřícího cyklu. V některých případech si tyto zkušebny pro tento účel pronajímají i firemní zkušebny, měření však vždy probíhá pod gescí a odpovědností dané zkušebny," řekl ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek. Jaký dopad bude mít kauza na tuzemský automobilový trh, si netroufl odhadnout.

Volkswagen může za obcházení měření emisí dostat v USA pokutu až 18 miliard dolarů (436 miliard Kč). Volkswagen, který se v prvním pololetí stal největší automobilkou na světě podle počtu prodaných vozů, prý měl dieselové vozy vybavené tímto zařízením asi sedm let. Automobilka kvůli tomu ve třetím čtvrtletí vytvoří rezervu 6,5 miliardy eur.

Skandál kolem Volkswagenu se dnes šíří po celém světě. Francie navrhla vyšetřit celý případ na úrovni Evropské unie a prověřit i francouzské automobily. Auta s naftovými motory od Volkswagenu prozkoumá i Švýcarsko a své vlastní vyšetřování zahájí Jižní Korea.

Na kauzu reagují i akcie automobilky, které pokračují v propadu a ztrácejí znovu téměř pětinu hodnoty. Investoři tak reagují na to, že největší evropský výrobce automobilů kvůli skandálu s falšováním emisí zhoršil výhled hospodaření.

Zdroj: ČTK | Foto: Bezedny Frank

 


 

Kam dál?

Brno uctí památku deportovaných Židů do ghetta v Minsku

úterý, 22. září 2015, 09:38

Na památku za války deportovaných brněnských Židů do ghetta v Minsku zřídí město Brno nový památník, který bude...

Běžci obsadí centrum Brna v nočním závodě na 5 nebo 10 mil

úterý, 22. září 2015, 09:30

V sobotu 26. září ve 20 hodin vyběhnou závodníci z ulice Husova do nočních ulic Brna, aby pokořili pětimílový okruh...

Jihomoravský projekt odhalil neochotu mladých starat se o seniory

pondělí, 21. září 2015, 17:47

Tři čtvrtiny dětí a mládeže se staví negativně k pečování o seniory a raději by je na stáří umístily do domovů a...

Město připravuje elektronické odbavování v MHD

pondělí, 21. září 2015, 09:33

Rada města Brna se usnesla na tom, že zahájí přípravy na elektronické odbavování cestujících MHD v Brně v rámci...

 

Komentáře

 
 

O čem píše Drbna.cz

Brněnský Zetor v problémech. Do konce března propustí čtyřicet procent zaměstnanců

Brněnský výrobce traktorů Zetor Tractors do konce března 2019 propustí 260 lidí, což je asi 40 procent zaměstnanců. Důvodem jsou ekonomické potíže firmy. O propouštění informovala Česká televize.

Šampionát Superbiků doplní český tým složený z mladých nadějí. Učitelem jim bude Jakub Smrž

Srdce každého motoristického fanouška musí zaplesat. V příštím roce přibude nový český tým v mistrovství světa Superbiků. V jeho barvách pojedou ve třídě Supersport 300 Vojtěch Schwarz a Oliver König.

Firmy, jež opravovaly D1 u Humpolce, odstoupily od smlouvy s ŘSD

Sdružení stavebních firem, které opravovalo dálnici D1 mezi Humpolcem na 90. kilometru a Větrným Jeníkovem na 104. kilometru, odstoupilo od smlouvy o dílo uzavřené s Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD). Novináře o tom dnes v tiskovém prohlášení informovala společnost Geosan Group. Ukončení smlouvy s nynějšími stavbaři už v pondělí oznámilo ŘSD, které to zdůvodnilo velkým zpožděním prací.