Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Agresivita hraje roli až ve 40 procentech smrtelných dopravních nehod

 
pondělí, 24. srpna 2015, 13:25

Agresivita na silnicích je častějším fenoménem, než se všeobecně soudí. Nejedná se jen o náš ryze národní problém. Polovina evropských řidičů uvádí, že se v posledním roce stala obětí jednání agresora. Agresivita se podepisuje na vzniku až 40 % smrtelných dopravních nehod.

Agresivní chování v silniční dopravě lze definovat jako úmyslné chování, jež zvyšuje riziko vzniku dopravní nehody nebo konfliktu mezi účastníky silničního provozu a jehož příčinou je zlost či pocit nepřátelství, případně netrpělivost anebo snaha o úsporu času. Negativně se podepisuje všudypřítomný pocit nedostatku času a stres násobené častými dopravními zácpami.
Příčin agresivního chování je více. Agresivní tak potenciálně může být každý z nás. Svou roli sehrávají vrozené dispozice, naučené chování i provokující vnější faktory. Někteří navenek slušní a spořádaní jedinci se agresivními stávají při řízení vozidla, které jim dává pocit moci, jejž postrádají na svém pracovišti či v rodinném životě. Extrémním projevem je tzv. silniční zuřivost (road rage), naštěstí se jedná o velmi řídký fenomén, který ovšem mívá za následek extrémní projevy násilí.

Agresivita na silnicích je celosvětovým problémem. Navíc stále častějším…
Agresivita v silniční dopravě je považována za závažný celosvětový problém. Dvě třetiny řidičů v USA a Rusku a zhruba polovina řidičů v Evropské unii a Austrálii tvrdí, že se v posledních dvanácti měsících stala obětí jednání agresora (v ČR se jedná zhruba o třetinu řidičů). Navíc se s agresivitou na silnicích setkáváme stále častěji – to tvrdí 65 procent ruských řidičů, 71 procent Čechů, 75 procent Evropanů a 80 procent obyvatel USA a Austrálie.

Projevy agresivity do značné míry kopírují kulturní zvyklosti v daném regionu. 77 procent Australanů se setkává s agresivní gestikulací, 70 procent Japonců s agresivním nedodržováním dostatečné vzdálenosti mezi vozidly, 61 procent Američanů uvádí, že nejčastějším projevem je agresivní pronásledování oběti, v EU je v šedesáti procentech případů spojena s agresivním problikáváním, v Rusku udává 47 procent respondentů, že se nejčastěji setkávají s vulgárním slovním napadáním. V ČR se nejčastěji jedná o výhružná gesta a agresivní problikávání (58 a 57 % respondentů).

V České republice se agresivní řízení podepisuje až na 40 % fatálních nehod
Agresivita v dopravě není neznámým pojmem ani v ČR. Právě naopak. Jedná se o natolik závažný fenomén, že se jím zabývá i aktuální Národní strategie bezpečnosti silničního provozu. V roce 2014 se agresivita podepsala na usmrcení 241 ze 629 osob. Během prvního pololetí letošního roku se jednalo o 111 případů z 263. To je o sedm procent více než za stejné období loňského roku a o dvacet procent více, než připouští aktuální NSBSP. Agresivita tak sehrává svou negativní roli až ve 40 procentech smrtelných dopravních nehod.

Nejčastějšími projevy agresivity jsou

  • překračování rychlostních limitů,
  • nedodržování bezpečné vzdálenosti od vpředu jedoucích vozidel,
  • kličkování v jízdních pruzích,
  • problikávání „překážejících“ řidičů,
  • předjíždění v nepřehledných místech,
  • gestikulace vůči ostatním.

Co nejvíce dráždí evropské řidiče?
Dle průzkumu provedeného EOS Gallup Europe evropští řidiči považují za nejvíce iritující násl. chování: bezdůvodné zabrání dvou parkovacích míst, včasné neztlumení dálkových světel, vjetí do ucpané křižovatky a následné zablokování provozu, předjetí řady čekajících řidičů a agresivní natlačení se do jejího čela, odbočování z levého jízdního pruhu na poslední chvíli a změna pruhů bez použití blinkrů. Čeští řidiči patří mezi více tolerantní. Nejvíce jim vadí váhavá a nejistá jízda jiného řidiče, provádění změny pruhů bez použití blinkrů a včasné neztlumení dálkových světel.

Někteří řidiči mají tendenci definovat se za strážce veřejného pořádku a trestat některé poklesky ostatních ve své pravomoci – vybržďováním, blokováním předjížděcího pruhu, trvalým svícením dálkovými světly, používáním výhrůžných gest. Agresivní řidič svým jednáním nejen zvyšuje riziko vzniku dopravní nehody, ale také negativně působí na psychiku svých obětí. Může tak vznikat kaskádový efekt, kdy jeden rizikový jedinec vybudí agresi v řadě dalších lidí. Ostatně 51 % obyvatel EU přiznává, že v poslední době projevili vůči ostatním agresivitu (v ČR se jedná o 42 procent).

Jak snížit počet agresorů na silnicích?
Prevencí jsou především kvalitní vzdělávání účastníků silničního provozu (např. dopravní výchova na základních školách či zavedení institutu tzv. řidičského průkazu na zkoušku) a účinný sankční systém. Zahraniční zkušenost jednoznačně dokazuje, že například zavedení záznamníků jízdy do vozidel může snížit jejich nehodovost až o 20 %, umístění radarů na kritických místech snižuje nehodovost o třetinu. „S agresivními řidiči je třeba aktivně pracovat. Nepostačí je jen pokutovat či udělovat jim trestné body. Je potřeba zapojit psychology a zaměřit se na to, aby rizikové osoby byly s to poznat příčiny svého agresivního chování a aby si byly schopny včas uvědomovat možné dopady svého jednání,“ doplňuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Každý z nás by měl být v silničním provozu vzorem pro ostatní. Za volant je třeba usedat bez negativních emocí. Svou trasu pečlivě plánujme s ohledem na možný výskyt dopravních zácp. Nejednou však nezbyde, než se obrnit trpělivostí - raději dojet pozdě než nikdy. Na jednání ostatních nikdy neodpovídejme svou agresí. Buďme raději velkorysí. Ne každý spěchající řidič musí být nutně agresorem…

Tisková zpráva

 


 

Kam dál?

dTest: Je pravý čas na změnu dodavatele plynu. Co si ohlídat?

pondělí, 24. srpna 2015, 13:17

Máte plynofikovanou domácnost a chcete ušetřit? Právě teď nadchází nejpříhodnější doba na změnu dodavatele. Typická...

Tradiční Blešák se v srpnu stěhuje pod širé nebe, od září opět...

pondělí, 24. srpna 2015, 12:28

Proč prodlužovat prázdninovou pauzu, když můžeme vše doladit letní atmosférou. Na tom se shodli organizátoři tradičního...

Textilákům a obuvníkům chybí lidé, uzavřeli sektorovou dohodu

neděle, 23. srpna 2015, 19:11

Zaměstnavatelé a podnikatelé z textilního, oděvního, kožedělného a obuvnického průmyslu podepsali sektorovou dohodu se...

V Jevišovicích otevřeli po rekonstrukci za 24,5 milionu předzámčí

sobota, 22. srpna 2015, 19:21

V Jevišovicích na Znojemsku dnes otevřeli po rekonstrukci za 24,5 milionu korun předzámčí. Objekt, který v sousedství...

 

Komentáře

 

Napište nám

Nejčtenější

  • Žít Brno chce pozvat do města několik...

  • VIDEO: Na Svoboďáku hrál světoznámý...

  • VIDEO: Muž unesl mladou ženu od vchodu domu...

  • FOTO: Na Mendláku vyrostl krásný nový park s...

Reklama
 
 

O čem píše Drbna.cz

První bankomat v tuzemsku speciálně určený pro motoristy. Peníze vyberete rovnou z okénka auta

Na čerpací stanici Benzina v Argentinské ulici v pražských Holešovicích lze nově vybrat peníze z bankomatu Komerční banky přímo z auta. Řidič zastaví na čerpací stanici a z okénka vozu může vybírat nebo vkládat hotovost a dělat i další platební operace. Jde o první takové zařízení v tuzemsku.

Zelení v Brně navrhují místo železnice stavbu podzemní šaliny

Více než půl roku trvají jednání zástupců města Brna a Jihomoravského kraje s ministerstvem dopravy o možné výstavbě železničního diametru. Jediným výsledkem je zatím zamítavé stanovisko ministra dopravy Dana Ťoka (ANO), který v minulých týdnech předložil vládě návrh nového nádraží bez slibované podmínky vybudování podzemní železnice. Brněnští Zelení přišli s novým návrhem řešení - místo železničního tramvajový diametr.

Další nepříjemnosti pro SPD. Bývalý tajemník půjde k soudu kvůli výrokům o menšinách

Ex-tajemník hnutí Svoboda a přímá demokracie Jaroslav Staník půjde k soudu kvůli nenávistným výrokům ve Sněmovně. Staník podle některých svědků incidentu loni v říjnu posílal ve sněmovní restauraci příslušníky menšin do plynu.