Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Ekoobaly od mladé maminky Kateřiny Raspopčeva drtí soutěž od T-mobile

 
pondělí, 13. května 2019, 21:30

Rozhodla se vyrábět ekologické obaly a v celostátní soutěži začínajících podnikatelů od T-Mobile to dotáhla až do finále. Seznamte se s maminkou z Bystrce, která si ze svého zájmu udělala povolání. Teď prosí veřejnost o hlasy.

Na začátku všeho stál zájem o módu a materiály, ze kterých se jak oděvy, tak módní doplňky vyrábí. Mladá maminka Kateřina Raspopčeva hledala látku, která by byla vhodná i pro výrobu ekologických obalů. Tak se postupem času dostala k certifikátu GOTS, což je celosvětově uznávaný certifikát, který zaručuje nejen biokvalitu (žádné pesticidy, herbicidy, toxické barvy), ale i fér obchodní podmínky pro pěstitele a výrobce bavlny.

"Objednala jsem pár vzorků této látky a přišly Vánoce a uchovávání většího množství potravin. A už to lítalo, koš na plasty byl brzy plný. Začala jsem si zjišťovat čím bych igelitové sáčky a potravinářskou fólii mohla nahradit. Našla jsem návody na voskovaný ubrousek, vyzkoušela pár postupů, našla si vlastní způsob, jak nejlépe napustit látku včelím voskem a rozdala jsem první vzorky kamarádům. Pak se ozvala kamarádka, že je nadšená, že ji neplesnivějí sýry v lednici, a že to chce pro mámu na pečivo a už to jelo." popisuje své začátky Kateřina. 

Byla potřeba trpělivost rodiny i pevná vůle

"Rozhodla jsem se sebrat všechnu svoji energii a manželovu trpělivost a založila jsem si živnost. Největší nervy bylo razítko od Státního zdravotního ústavu, ale i to nakonec dopadlo na výbornou a Božani jsou nyní jediný alternativní obal u nás, který je schválený jako sekundární obal pro krátkodobé uchovávání potravin." dodává. 

Cílem Kateřiny je účastnit se festivalu Evolution, který má velmi v oblibě, a který pravidelně navštěvuje. Poté by ráda vytvořila fungující firmu, jež poskytne práci maminkám či důchodcům na částečný úvazek. To je také jedna z věcí, která na trhu práce velmi chybí. Výroba voskovaných ubrousků je nenáročná a dá se u ní i sedět. 

"Božani jsou varianta i pro recyklací nepolíbenou rodinu jak tolik neplýtvat potravinami. Pečivo vydrží díky vosku déle měkčí, než v látkové utěrce a neplesniví jako v igelitu. Voskovaný ubrousek parmezánu, slanině a vůbec potravinám, které uchováváme v lednici delší dobu reálně prodlouží životnost oproti potravinářské fólii či igelitovému sáčku." vzkazuje potenciálním zájemcům.

"Pitná voda je něco, čeho si hluboce vážím."

Další z dlouhodobých cílů, které by Kateřina ráda ve svém podnikání naplnila, je zvýšit povědomí o ekologických obalech i certifikátu GOTS. Textilní průmysl má dle jejích slov totiž velký dopad na planetu a patří k největším znečišťovatelům prostředí vůbec. 

"Bydlíme s rodinou v rodinném domku v Bystrci a jsme odkázaní na studnu. Realita je taková, že pitnou vodu nemáme ani když projde čistící stanicí s UV lampou a vodu dovážíme v barelech od rodiny, co bydlí v paneláku. Loni jsem dva měsíce neprala a povolené byly jen krátké sprchy. Tohle vám nedojde, když ráno vstanete a pustíte kohoutek napojený na řád. Je s tím spojené všechno kolem, na mytí nádobí a praní používáme jen eko výrobky. Ne proto, že bychom byly eko teroristi, ale protože nechceme ještě více znehodnocovat to, co nám přiteče."

Startupovou soutěž bere jako výzvu a zkušenost

Do start-upové soutěže své voskové pytlíky s názvem Božan přihlásila hlavně z důvodu možné konzultace se skutečnými podnikateli. Velkým neznámým jsou pro ni čísla a matiku považuje za svou slabou stránku. Ráda by se tedy přesvědčila, zda je její projekt realizovatelný, a potkala se se skutečnými podnikateli. V regionálním hlasování se nakonec umístila na druhém místě a nyní se utká ve finále s mnoha dalšími.

"Většina projektů byla o udržitelnosti. Mouky z hmyzu, alternativní zdroje potravin... Je skvělé kolik lidí si uvědomuje, že je opravdu potřeba tohle řešit." pochválila Kateřina i svoji konkurenci.

Soutěž od T-Mobile ještě stále probíhá a skončí 16. května. a pokud byste pro Kateřinu chtěli hlasovat, můžete na tomto odkazu. 

Voskované ubrousky si lze zakoupit na eshopu www.bozanbalic.cz a v kamennýc obchodech. Zatím jsou hlavně v Brně a v Praze, ale už se dají zakoupit i v obchodech Place store v Táboře a Uherském Hradišti.

 

 

Vizitka autora

 

Šárka Motyčková

Redaktorka Brněnské Drbny (kontakt: motyckova@brnenskadrbna.cz)

Upsaná ilustrátorka

 
Foto Kateřina Raspopčeva
 


 

Kam dál?

Brno otevřelo na dolním nádraží Čekárnu

pondělí, 13. května 2019, 20:00

Na Dolním nádraží vyrostla nová čekárna. Komplex osmi city modulů nabízí cestujícím wifi, občerstvení, kousek přírody i...

Brnem prošla třetí vlna demonstrací proti Marii Benešové a Andreji...

pondělí, 13. května 2019, 19:40

Proti krokům Andreje Babiše přišlo v Brně protestovat 2000 lidí. Demonstrace na toto téma proběhla již potřetí. Pokud...

Židlochovice odhalily nové kamenné Havlovo srdce. Staré prasklo s...

pondělí, 13. května 2019, 12:10

Starosta Židlochovic Jan Vitula (TOP 09) dnes slavnostně odhalil nový kamenný památník pojmenovaný Havlovo srdce, který...

Lidé budou zítra na zastupitelstvu protestovat proti krokům města při...

pondělí, 13. května 2019, 11:42

Odhadem desítky lidí chtějí přijít v úterý na zasedání brněnského zastupitelstva protestovat proti krokům radnice při...

 
 
 

O čem píše Drbna.cz

Kaspersky: Falešná aplikace FaceApp šíří nevyžádanou reklamu

Na internetu se objevila falešná aplikace, která se vydává za populární nástroj pro úpravu fotografií FaceApp. Mobilní zařízení uživatelů infikuje programem pro nevyžádanou reklamu MobiDash. Uvedla to antivirová firma Kaspersky Lab. Aplikace FaceApp od ruských vývojářů Wireless Lab se stala v posledních týdnech hitem. Pomocí nástrojů umělé inteligence dokáže vyfotografovanou osobu nechat zestárnout, omládnout, nebo dokonce změnit pohlaví. V souvislosti s ní se ale objevilo i varování před narušením soukromí, protože aplikace posílá fotografie k úpravě na servery mimo zařízení uživatele.

Polský zákazník skoupil jízdenky na celý vlak

Nespokojený zákazník polských drah vynaložil tisíce zlotých a hodiny svého času, aby skoupil jízdenky na celý vlak, a to jen proto, aby je hned následující den zkusil vrátit. To vše udělal kvůli tomu, aby na sociálních sítích předvedl, jak byrokraticky se státní dráhy chovají k cestujícím. A železnice se nechala vyprovokovat, napsal polský list Gazeta Wyborcza.

KOMENTÁŘ: Spasíbo, soudruzi! Za nejlepší digitální osvětu posledních let

Chceš vidět, jak budeš vypadat za 40 let? Na. “Tyjo, celý můj tata. Neskutečný, to musí vidět ostatní!!”