Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Tisíce lidí podepsaly petici proti záměru vést R43 přes 'Hitlerovu' dálnici v Brně

 
sobota, 16. února 2019, 08:00

Proti návrhu aktualizace zásad územního rozvoje Jihomoravského kraje se svým podpisem vyslovily tisíce lidí. Archy s připomínkami a podpisy doručili jejich zástupci do podatelny krajského úřadu. Nelíbí se jim umístění čtyřpruhové silnice či dálnice 43 ve stopě tzv. Hitlerovy dálnice, která vede přes Brno a zároveň negativně zasáhne i některé obce severně od Brna. Za odpůrce to sdělil Petr Firbas. Návrh aktualizace vychází ze studie, kterou si kraj dal zpracovat a jejíž výsledky představil loni v prosinci.

NAPSALI JSME: ŘSD má hotovou studii pro rychlostní silnici R43. Spojí plánovanou D35 s 'Hitlerovou' starou dálnicí 

Hitlerova dálnice byl projekt nacistického Německa na nejkratší spojení Vídně a Vratislavi a v krajině po ní zůstala řada stavebních objektů, jako jsou náspy či pilíře i celé mosty. Přestože charakter osídlení se za 80 let výrazně změnil, kraj chce stejnou trasu. Tehdy by vedla dálnice za Brnem, v současnosti by rozetla jedno z největších sídlišť.

Brněnská ulice - silnice Stará dálnice je pozůstatkem projektu z dob Protektorátu Čechy a Morava. Šlo o tzv. Exteritoriální dálnici Vídeň–Vratislav, kterou měl Hitler ambici postavit mezi lety 1939 a 1940. Stavbu financovala Třetí říše, Protektorát Němcům poskytl všechny pozemky zdarma. Kvůli vojenským neúspěchům se však stavba zbrzdila a následně v roce 1942 zrušila úplně. Pozůstatkem projektu je v Brně hotová část dálnice, která slouží jako silnice III. třídy dodnes. V okolí Brna pak lze najít různá torza stavby, jako například základy mostních konstrukcí či už hotové dálniční mosty (Jevíčko).

Studie se zabývala vedením silnic a dálnic v Brně a jeho nejbližším okolí, protože v zásadách územního rozvoje vydaných v roce 2016 zůstaly stavby některých komunikací nevyřešené a zanesené byly pouze územní rezervy. Až studie přinesla závěr, že nejlepší je vedení silnice 43 v trase Hitlerovy dálnice, proti níž existuje silný odpor již desetiletí.

Důvodem je ponechání tranzitní dopravy v Brně. Silnice se má odpojit od dálnice D1 v Bosonohách a severně pokračovat mezi Kohoutovicemi a Žebětínem, rozetne Bystrc a povede rekreační oblastí podél Brněnské přehrady. Na sever od Brna například rozdělí téměř srostlé obce Malhostovice a Drásov a pokračovat má údolím potoka Lubě. Ze studie vyplynula jako dopravně nejúčinnější na rozdíl od trasy, která by vedla západně od Brna Boskovickou brázdou jako obchvat města.

„Do dopravně přetíženého Brna se navrhuje zavléct další transevropský koridor. Všude jinde se pro tranzitní těžkou nákladní dopravu navrhují obchvaty měst a obcí. Současně kraj prosazuje zavlečení dopravy i do obytné jižní části Kuřimi místo použití severního obchvatu za továrnami. Takto je ohroženo bydlení mnoha tisíců lidí a rekreační oblast Brněnské přehrady, kde má být v současném nástupním prostoru mimoúrovňová křižovatka. Další kraj plánuje v blízkosti ulice Černého a obří křižovatka má být na území Brna-Bosonoh a Troubska, tedy v oblasti dlouhodobě přetížené hlukem a znečištěným ovzduším," uvedl Firbas.

Kraj chce aktualizaci stihnout do podzimu roku 2020, kdy se konají krajské volby.

 


 

Kam dál?

Do Vaňkovky přijede závodní Bugatti legendární české jezdkyně....

pátek, 15. února 2019, 15:07

V Galerii Vaňkovka pokračuje výstava historických vozů Bugatti, o víkendu 16. a 17. února ji doplní také expozice...

Mf Dnes: Hašek získal titul doktora práv za seminárku na úrovni...

pátek, 15. února 2019, 10:29

Přes sedm let zůstávala v tajnosti rigorózní práce bývalého jihomoravského hejtmana Michala Haška. Ten se může pyšnit...

Cestovatel Miroslav Zikmund dnes oslavil 100. narozeniny....

čtvrtek, 14. února 2019, 21:36

U příležitosti stých narozenin cestovatele Miroslava Zikmunda znovu vyšla kniha Sloni žijí do sta let. Popisuje...

Kontroloři odhalili další problematické maso z Polska. Stovky kilo...

čtvrtek, 14. února 2019, 18:41

Kontroloři Státní veterinární správy (SVS) v posledních dnech na dvou místech na Moravě zachytili celkem 320 kilogramů...

 
 
 

O čem píše Drbna.cz

Nerad odmítám lidi, ale den má bohužel jen 24 hodin, říká budějcký trenér Dominik Kodras

Na trénování "obyčejných lidí" už mu nezbývá čas. Spolu se svým týmem se plně věnuje profesionálním sportovcům. Pod rukama už mu prošla taková jména jako Jirka Novotný, Milan Gulaš, Tomáš Sivok nebo Roman Will. I když je budějčák Dominik Kodras na první pohled sympaťák, v posilovně z něj jde strach. Výsledky se pak ale zaručeně dostaví.

Varování před nebezpečnými dětskými cyklovozíky

Převážení malého dítěte v přívěsném vozíku za jízdním kolem by měla být jedna z nejbezpečnějších variant, jak ho brát na cyklotúru. Jaká je realita? Spotřebitelská organizace dTest otestovala 11 modelů cyklovozíků, pět z nich v testu propadlo. Nedostatky se týkaly praktických zkoušek v terénu, složitého sestavování, nepohodlí, bezpečnostních rizik a obsahu nežádoucích chemikálií.

Potíže s hraním hazardu a závislostí může mít 164 tisíc lidí

Kolem 164 tisíc lidí nad 15 let v Česku může mít podle odborných odhadů problémy s hraním hazardních her a se závislostí na něm. Patologických hráčů je pak bezmála 60 tisíc. Sázení a hraní nemá pod kontrolou asi 13 tisíc mladých do 18 let. Vyplývá to z výroční zprávy o hazardním hraní za loňský rok, s níž by se měla v pondělí seznámit vláda. V posledních letech počty klesly. Češi loni za hazard utratili 249,5 miliardy korun, prohráli 31,3 miliardy.