Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Řidiče čeká ve středu na D1 opravdové peklo. Dálnice se zúží na jeden pruh

 
úterý, 18. prosince 2018, 11:03

Řidiče na D1 čeká ve středu opravdové dopravní peklo. Už nyní téměř kolabující dopravní tepna totiž dostane další ránu v podobě zúžení do jednoho pruhu. Práce jsou nezbytné pro posunutí svodidel a rozšíření celého úseku o další pruh. Již v pondělí totiž ministr dopravy Dan Ťok (ANO) prohlásil, že se problémový úsek "okamžitě rozšíří, aby vznikl plnohodnotný pruh a úsek se dal dobře udržovat". Mezitím vypověděla firma Geosan, zhotovitel rekonstrukce D1 za 1,75 miliardy, smlouvu se státem a od stavby ustupuje.

Řidičům se předem se omlouvám, prohlásil ředitel ŘSD

Generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Kroupa se v pondělí večer v Devadesátce ČT24 předem řidičům omluvil. Podle něj nyní silničáři úsek převezmou a okamžitě ho rozšíří, aby vznikl plnohodnotný jízdní pruh.

„Ve středu tedy začnou práce na posunování jednotlivých svodidel. Bohužel, v lokálních místech, kde je budeme posouvat směrem ke střednímu dělícímu pásu, budeme zase omezovat dopravu minimálně v rychlém dělícím pruhu, protože se k nim potřebujeme dostat z druhé strany. Budeme tam tedy stahovat dopravu do jednoho pruhu, za což se už teď řidičům omlouváme,“ uvedl Kroupa v Devadesátce ČT24.

Zhotovitel odstoupil od smlouvy, stát bude požadovat penále

ŘSD dalo minulý týden firmám, které úsek D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem modernizují, ultimátum. Dělníci se na dálnici nedostavili o víkendu a ani v pondělí. Ministr Ťok tak oznámil odstoupení od smlouvy. Ve stejný čas udělala stejný krok i druhá strana, sdružení firem tvořené italskou Toto Costruzioni Generali a české stavební společnosti Geosan Group.

Podle ŘSD i ministerstva dopravy bude nyní stát požadovat penále za prodlevu. „Jsou tam velké škody," uvedl Ťok. Přesnou výši však neuvedl. První penále od ŘSD směrem ke zhotoviteli již bylo odesláno a vyšlhalo se do výše 30 milionů korun. Další by měla následovat.

ŘSD najme zatím novou firmu bez výběrového řízení

Auta jezdí na D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem stále ve zúžených pruzích. ŘSD podle Ťoka nemá kapacity na to, aby nyní celý úsek dálnice dovedlo do přijatelného stavu. Na stavební práce si proto nyní najme firmu, která posune svodidla a zasype kaverny, aby se mohl úsek rozšířit. Firmu vybere bez soutěže takzvanou formou jednacího řízení bez uveřejnění. Současně musí okamžitě vypsat novou smlouvu tak, aby tam už na jaře přišla nová firma, která bude schopná celou stavbu dodělat.

Zakázka za 1,75 miliardy se protahovala po celý rok

Podle mluvčího ŘSD Jana Rýdla je stavba na jednotlivých stavebních objektech více než dva měsíce za svým harmonogramem. Zpoždění stavby se však zvětsovalo v průběhu roku. Ředitel ŘSD Kroupa v srpnu v České televizi prohlásil, že bude chtít od zhotovitele stavby podorbný harmonogram prací a plán, jak stáhnout tehdejší zpoždění. Mezitím se prodleva ještě zvětšila a stavba se proto protáhla až do zimy.

V zimě se stavět nedá, to ví přece každý, říká bývalý ministr dopravy

Bývalý ministr dopravy Antonín Prachař vidí hlavní podíl viny na ŘSD. Podle něj muselo Ředitelství o takové hrozbě vědět dávno předem a přijmout příslušná opatření. ŘSD však nechala situaci eskalovat a nyní se s nadcházející zimou snaží situaci řešit. 

„To je přece každému jasné. Kdo jiný než pan Ťok, kdysi majitel stavební firmy, by to měl vědět. Co teď plánují, že posunou svodidla, to přece není řešení. Byly tu diskuse o kavernách a podloží. A na to chcete pustit dopravu?“ ptal se bývalý ministr dopravy.

Situace na D1 se vyhrotila minulý týden, kdy dálnice opakovaně kolabovala. Kolony měřily několik desítek kilometrů a někteří řidiči strávili na zasněžené dálnici i 20 hodin.

Foto David Poláček

Štítky D1, kolony, zúžení

 


 

Kam dál?

Brněnský Zetor propustí téměř polovinu zaměstnanců. Vyhazov dostanou...

úterý, 18. prosince 2018, 10:43

Brněnský výrobce traktorů Zetor propustí ze závodu v Líšni na konci března 260 lidí, což je zhruba 40% všech...

Lesníci ze Křtin vyprodali všechny vánoční stromky. V budoucnu jich...

pondělí, 17. prosince 2018, 19:13

Lesníci ze Křtin, kteří spravující lesy Mendelovy univerzity v Brně, o minulém víkendu vyprodali většinu připravených...

Bytový dům z Brna bojuje o prestižní evropskou architektonickou cenu

pondělí, 17. prosince 2018, 17:00

Brněnský bytový dům se bude příští rok ucházet o prestižní architektonickou cenu Miese van der Rohe. Zařadí se tak mezi...

Brněnská hvězdárna postaví na Svátek světla na Kraví hoře fotonový...

pondělí, 17. prosince 2018, 16:20

Brněnská hvězdárna postaví na Kraví hoře patnáct metrů dlouhý fotonový tunel. Průhlednou audiovizuální konstrukci...

 
 
 

O čem píše Drbna.cz

Nerad odmítám lidi, ale den má bohužel jen 24 hodin, říká budějcký trenér Dominik Kodras

Na trénování "obyčejných lidí" už mu nezbývá čas. Spolu se svým týmem se plně věnuje profesionálním sportovcům. Pod rukama už mu prošla taková jména jako Jirka Novotný, Milan Gulaš, Tomáš Sivok nebo Roman Will. I když je budějčák Dominik Kodras na první pohled sympaťák, v posilovně z něj jde strach. Výsledky se pak ale zaručeně dostaví.

Varování před nebezpečnými dětskými cyklovozíky

Převážení malého dítěte v přívěsném vozíku za jízdním kolem by měla být jedna z nejbezpečnějších variant, jak ho brát na cyklotúru. Jaká je realita? Spotřebitelská organizace dTest otestovala 11 modelů cyklovozíků, pět z nich v testu propadlo. Nedostatky se týkaly praktických zkoušek v terénu, složitého sestavování, nepohodlí, bezpečnostních rizik a obsahu nežádoucích chemikálií.

Potíže s hraním hazardu a závislostí může mít 164 tisíc lidí

Kolem 164 tisíc lidí nad 15 let v Česku může mít podle odborných odhadů problémy s hraním hazardních her a se závislostí na něm. Patologických hráčů je pak bezmála 60 tisíc. Sázení a hraní nemá pod kontrolou asi 13 tisíc mladých do 18 let. Vyplývá to z výroční zprávy o hazardním hraní za loňský rok, s níž by se měla v pondělí seznámit vláda. V posledních letech počty klesly. Češi loni za hazard utratili 249,5 miliardy korun, prohráli 31,3 miliardy.