Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Japonská firemní kultura? Po zkušenosti z Afriky a Ruska bych neměnil, říká Zoran Jankulovski

 
neděle, 24. června 2018, 16:34

Zoran Jankulovski od přelomu 80. a 90. let působil v jižní Africe, Rusku a Rakousku. Už 19 let pracuje pro japonskou společnosti Hitachi Koki (od října 2018 jen HiKOKI), předního světového výrobce elektrického nářadí a od roku 2000 vede pobočku pro Českou republiku a Slovenskou republiku. Po zkušenostech s jinými kulturami vidí u Japonců klady i zápory, ale ve výsledku na ně nedá dopustit.

Po převratu jste deset let pracoval ve vedení jihoafrické pobočky Fordu, nyní řídíte česko-slovenskou pobočku japonské firmy. Nakolik se japonská kultura, včetně té firemní, liší od toho, co jste poznal v Africe?

V managementu Fordu působili v 90. letech, kdy jsem v Jihoafrické republice žil, pouze běloši: místní bílí přistěhovalci, Evropané a Američané. Způsob vedení firmy, hierarchie i komunikace tak byly v podstatě evropské. Měli jsme poměrně velkou volnost v rozhodování. Své nápady a aktivity jsme mohli realizovat prakticky hned, samozřejmě jsme je následně museli obhájit – v tom se zkušenost z Jihoafrické republiky do roku 1996 podobá té, kterou máme z evropských společností, a naopak se zásadně liší od zkušenosti s japonským managementem.

Hlavní rozdíl spočívá v tom, že japonská firma má přísně stanovenou hierarchii, jinak stavěnou vnitrofiremní komunikaci i firemní kulturu. Jakékoliv nápady, názory či třeba návrhy změn se prosazují hůře. Na druhou stranu jsou Japonci velmi pracovití a velmi loajální. To platí stejnou měrou pro zaměstnance, pro šéfy i pro nejužší vedení: Japonci například většinou pracují vysoko přes důchodový věk. Člověk, který mě do Hitachi Koki přijímal, už tenkrát pán po sedmdesátce, pro firmu pracoval ještě dalších sedm let. Nemusel, ale chtěl pracovat. Odlišností bychom našli ještě mnohem víc.

Abych zmínil alespoň pár příkladů za všechny: nadřízený chodí do práce vždy hodinu před oficiálním začátkem pracovní doby a končí vždy později. Vše, co japonské vedení slíbí, také bezezbytku splní. Nastavená pravidla se přesně a striktně dodržují jak ze strany managementu, tak ze strany zaměstnanců. Kdo se nedokáže podřídit, dlouho ve firmě nevydrží. Všichni ostatní jsou dobře motivovaní – finančně i kariérně. Pracovní i mzdové podmínky zaměstnanců se nemění ani v období krize. Všechny tyto faktory přispívají k velmi nízké fluktuaci a vysoké loajalitě zaměstnanců.

Daří se ve firmě svázané tak přísnou hierarchií navázat osobní vztahy a přátelství?

Vztahy mezi nadřízenými a podřízenými jsou velmi korektní, až komisní a firemní kultura nějaké sblížení vlastně neumožňuje. Přesto mám ve firmě mnoho přátel. Spojilo nás společné hobby: železniční a letecké modelářství. Modelářství je v Japonsku hodně rozšířeným koníčkem a já sám jsem vášnivý železniční modelář. Pracuju pro Japonce už 19 let, ale do Japonska jsem se podíval až díky tomuto koníčku.V roce 2005 jste zakládal ruskou pobočku Hitachi Koki v Moskvě. Daly by se krátce shrnout pracovní zkušenosti s ruskou kulturou a ruskými firmami?

V Rusku jsem strávil jen několik týdnů, musím ale konstatovat, že myšlení a mentalita lidí tam byla podobná jako u nás v osmdesátých letech. Pokud jste neměl správné kontakty a patřičně je nezainteresoval, nebylo možné se pohnout z místa. Přístup a zodpovědnost pracovníků, které jsme pro práci najímali, byly děsivé. První obchodní manažer pro rozsáhlou oblast Moskvy se například domníval, že bude stačit pro firmu pracovat pouze v úterý a ve čtvrtek.

Firma Hitachi Power Tools se na konci loňského roku vyčlenila z rodiny Hitachi: vlastníkem se stala americká finanční společnost KKR a značka se mění na HiKOKI. Jak se to dotkne podnikání firmy v České republice a na Slovensku?

Nový majitel má velké plány. Chce přirozeně posílit image značky a získat větší podíl na trhu. Firemní struktura a hierarchie zůstává. Naše nářadí bude stejné, a navíc nabídneme už letos několik technologických novinek. Jedinou změnou, kterou naši zákazníci na první pohled ani nezaznamenají, je logotyp. Stejné písmo, stejné barvy, jiné bude jen jméno.

A když mluvíme o změnách: nepřemýšlíte o nějaké změně také vy?

Společnost Hitachi si až doposud vždy uměla vážit svých zaměstnanců. Dokázala nabídnout podmínky i motivaci na takové úrovni, aby si zajistila jejich důvěru a loajalitu. Já jsem zároveň skálopevně přesvědčen, že naše výrobky nemají na trhu konkurenci, což jsem si ostatně za ta léta u firmy mohl mnohokrát vyzkoušet. Nemám tedy důvod přemýšlet o změně a věřím, že to tak i zůstane.

PR text
 


 

Kam dál?

Náměstkyně hejtmana Taťána Malá se má stát novou ministryní...

sobota, 23. června 2018, 15:02

Poslankyně Taťána Malá (ANO) se v případě jmenování ministryní spravedlnosti vzdá funkce náměstkyně hejtmana...

TIPY NA VÍKEND: Otevřená Minská, setkání pejsků, Slavnosti moře,...

pátek, 22. června 2018, 11:19

Po horkém týdnu přišlo ochlazení. O to lépe se tak bude trávit čas na čerstvém vzduchu. A že je z čeho vybírat, posuďte...

Lidl se po drsné reportáži České televize rozhodl skoncovat s...

čtvrtek, 21. června 2018, 13:09

Řetězec supermarketů Lidl ve středu ohlásil postupné opuštění prodeje vajec z klecových chovů. Stalo se tak pouhých pár...

Největší leknín světa nebo smyslová zahrada pro nevidomé. Projekt...

čtvrtek, 21. června 2018, 12:36

Zelené, kvetoucí a voňavé bohatství jižní Moravy, Vysočiny a Dolního Rakouska představila v úterý veřejnosti Centrála...

 

Komentáře

 

Napište nám

Nejčtenější

  • Žít Brno chce pozvat do města několik...

  • Zfetovaný muž lezl na hlavním nádraží po...

  • VIDEO: Na Svoboďáku hrál světoznámý...

  • VIDEO: Muž unesl mladou ženu od vchodu domu...

Reklama
 
 

O čem píše Drbna.cz

Naštvěte se – a Facebook už zařídí zbytek. Populisté profitují z hněvu na sociálních sítích

Málokterý populistický politik se obejde bez emotivních gest při veřejných vystoupeních nebo emočně zabarvených výrazů v příspěvcích na sociálních sítích. Právě tam, konkrétně na Facebooku, můžou emoce – a nejvíce hněv – populistům pomoci zasáhnout větší publikum. Algoritmus Facebooku totiž takovým emotivním příspěvkům „fandí“.

Jak správně postupovat při reklamaci zájezdu?

Vrátili jste se z dovolené rozčarovaní ze služeb, které vám poskytla cestovní kancelář? Ubytování bylo horší, vzdálenost od moře neodpovídala informaci v katalogu a slibovaný bazén úplně chyběl? Braňte se a vady zájezdu reklamujte.

Nepřipouštěli si neúspěch, řekl český hasič o záchraně Thajců

Neúspěch akce na záchranu 12 thajských fotbalistů uvězněných v zatopené jeskyni si nikdo nepřipouštěl, řekl dnes novinářům český hasič David Kareš, který byl na místo vyslán z České republiky. Společně s kolegou Petrem Vodičkou měli za úkol posoudit, zda by se pro vyproštění dětí a jejich trenéra dala využít velkokapacitní čerpadla. Nasazení českých hasičů dnes ocenil ministr vnitra Jan Hamáček (ČSSD) a předal jim skleněné plakety.