Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Platba kartou v městské hromadné dopravě se stává samozřejmostí, shodují se dopravní podniky

 
středa, 16. května 2018, 10:49

Jízdné placené hotovostí v městské hromadné dopravě pomalu ale jistě vytlačují různé varianty elektronické platby, které dnes nabízí většina dopravních podniků v tuzemsku. Právě bezhotovostní platba je čím dál více oblíbenou alternativou, kterou se chystají města do budoucna rozvíjet.

Nejrozšířenější možností bezhotovostní platby zůstává stále platební karta, kterou přijímá většina dopravních podniků. Kartou zaplatíte za jízdné v Liberci, Jihlavě, Olomouci, Budějcích, Brně i Hradci Králové.

Pokutu zaplatíte kartou přímo u revizora

Jeden z uživatelsky nejpřívětivějších systémů pro platbu kartou využívá liberecký dopravní podnik, jehož cestující mají nejvíce možností bezhotovostní platby. „Platit kartou je umožněno na předprodeji jízdenek při nákupu jízdného či dobíjení elektronické peněženky. Dále je možnost bezkontaktní platební kartou nakoupit v automatu na jízdenky na terminále MHD a také ve všech tramvajích provozovaných dopravním podnikem,“ shrnul vedoucí IT oddělení libereckého dopravního podniku Pavel Bouma.

Validátory umožňujícími platbu platební kartou by dopravní podnik rád do konce letošního roku dovybavil také autobus. „Do konce roku bychom také rádi pořídili nová revizorská zařízení s možností platby pokuty platební kartou přímo ve vozidle bez nutnosti návštěvy oddělení přepravní kontroly,“ doplnil Bouma.

Funkční a efektivní doprava je kritickým předpokladem úspěšného fungování města, pokud mu opravdu leží na srdci zlepšování kvality života občanům a efektivnější správa veřejných statků. Proto města řeší primárně fungování městské hromadné dopravy, včetně její organizace, optimalizace  a odbavení cestujících. V podmínkách České republiky se platební karty stávají nedílnou součástí těchto řešení i kvůli tomu, že jde o dostupný a rozšířený nástroj bezpečného, pohodlného a bezhotovostního placení, “ uvádí Zuzana Weissová, manažerka rozvoje obchodu společnosti Mastercard pro Českou republiku a Slovensko.

Společnost Mastercard funguje jako konzultant, který pomáhá městům s celým procesem udržitelného rozvoje postaveného na využití moderních technologií, tedy konceptu chytrých měst - Smart Cities. Oblast dopravy v podmínkách České republiky představuje kritickou komponentu Smart City projektů. Platební karta slouží dnes běžně jako platební nástroj pro nákup jízdného, ale i jako identifikátor, tedy nosič jízdného, a to pro časové, ale i například pro jednotlivé jízdné. Současně se už v podmínkách České republiky spustily projekty nákupu jízdného pomocí mobilní aplikace s úhradou pomocí platební karty či mobilní peněženky Masterpass.

Zatímco v Liberci už platba kartou například v tramvajích funguje, budějcký dopravní podnik možnost bezkontaktní platby přímo ve vozidlech plánuje zavést během letošního roku. „Chystáme bezkontaktní možnost platby jízdného přímo ve vozidlech pomocí validátorů, které by byly umístěny po dvou v každém vozidle MHD. Tato možnost se plánuje ve druhém pololetí letošního roku,“ potvrdil mluvčí budějického dopravního podniku Viktor Lavička.

Na nový odbavovací systém si v Jihlavě počkají

Modernizaci odbavovacího systému v městské hromadné dopravě v Jihlavě odložil dopravní podnik na roky 2019 a 2020. Výsledkem by měl být propracovaný systém, který by měl cestujícím ulehčit odbavování. „Kromě jednotného jízdního dokladu v rámci kraje Vysočina modernizace předpokládá i další novinky, jako je zřízení e-shopu pro nákup časových kuponů a dobíjení elektronické peněženky přes internet, možnost nákupu jízdenky ve voze bezkontaktní platební kartou a možnost platby bankovní kartou v předprodeji,“ prozradil ekonomický náměstek jihlavského dopravního podniku František Koumar.

A platba kartou je hlavním tématem také na Hané. Olomoucký dopravní podnik totiž plánuje obměnu prodejních automatů za takové, které umožní platbu kartou. „Momentálně je umožněna platba v hotovosti a kartou na prodejnách. Ve vozech a v prodejních automatech se dá platit v hotovosti,“ dodala mluvčí olomouckého dopravního podniku Martina Krčová.

V Brně se dají klasické jízdenky v automatech platit hotově a v mnoha z nich i kartou. Stejné je to i při nákupu „Šalinkarty“, pokud si ji cestující koupí přes internet, může zaplatit i převodem na účet.

Platebním terminálem v současnosti disponují také revizoři. „Pokuta u revizora lze zaplatit hotově i kartou, revizoři jsou vybaveni mobilními pokladnami na bezhotovostní platbu. Stejné je to s placením pokuty na pokladně na některé z poboček a od začátku května lze pokutu uhradit také online přes e-shop,“ shrnula mluvčí brněnského dopravního podniku Barbora Doležalová.

Odbavovací technologie hodlá modernizovat také Hradec Králové

V současnosti je pro odbavování cestujících v městské hromadné dopravě v Hradci Králové od roku 2005 využíván odbavovací systém elektronické městské „Hradecké“ karty. Dohromady je vydáno zhruba 100 tisíc takových karet. Technologie a kapacitní možnosti systému a vlastní karty však odpovídají roku pořízení. „Dopravní podnik proto připravuje žádost o dotaci na nový odbavovací systém na stejném principu bezkontaktních čipových karet, jako je nyní s rozšířením na přijímání bankovních platebních karet ve všech vozidlech a hlavně pro možnost přijímání dalších karet od linkových dopravců,“ uzavřel vedoucí marketingu hradeckého dopravního podniku František Meduna.

Napsal(a) Michael Daněk | Foto město Kolín

Kam dál?

Brno je pátým nejlepším studentským městem na světě

úterý, 15. května 2018, 16:34

Brno je zlatá loď! A nemyslí se to pouze Brňané (a Ivan Mládek), ale očividně i studenti z celého světa, kteří měli...

Povodí Moravy eviduje u téměř desetiny měřících míst dosažení hranice...

pondělí, 14. května 2018, 16:44

Státní podnik Povodí Moravy eviduje na 18 z 200 měřicích míst dosažení hranice sucha. Podnik proto vydal doporučení...

FOTO: Autobus plný školáků začal za jízdy hořet, všichni naštěstí...

pondělí, 14. května 2018, 07:03

Autobus plný školáků začal v neděli odpoledne za jízdy hořet v Dolních Loučkách na Brněnsku. Řidič a pasažéři naštěstí...

TIPY NA TÝDEN: Ochutnej Česko, Muzejní noc, Peka Kucha Night a...

neděle, 13. května 2018, 20:23

Taky jste již naladěni na léto? Festivaly, cestování, procházky v parku, samé dobroty (a pak výčitky před oblečením do...

 

Komentáře

 

Napište nám

Nejčtenější

  • Kulturní akce na Svoboďáku nesmí být hlučné....

  • Spíte s oknem otevřeným na ventilačku? Na...

  • Schváleno: rezidentní parkování začne v Brně...

  • VIDEO: Cítili jste dnes v centru města kouř...

 
 

O čem píše Drbna.cz

Praha 1 omezí kola v centru do začátku letní turistické sezony

Radnice Prahy 1 do začátku hlavní prázdninové turistické sezony omezí jízdu na kole v centru metropole. Impulzem je fakt, že soud zamítl návrh na předběžné opatření, které by platnost omezení pozastavilo. Soud bude ještě rozhodovat o návrhu úplného zrušení omezení, na to však podle radnice není nutné čekat. Zákaz pohybu na kolech se má mezi 10:00 a 17:00 týkat pěších zón zejména kolem spodní části Václavského náměstí, náměstí Republiky a Staroměstského náměstí.

TOP 09 chce vyšší tresty za týrání zvířat, míří i na množírny

Zpřísnění postihů za týrání zvířat, definici množíren a nový trest v podobě zákazu chovu zvířat obsahuje novela trestního zákoníku, kterou ve Sněmovně připravila TOP 09. Předseda TOP 09 Jiří Pospíšil na tiskové konferenci uvedl, že pro návrh novely začnou poslanci hledat podporu příští týden, dopředu už získali kolegy z klubu Pirátů a hnutí STAN. Přísnější postihy, včetně až osmi let odnětí svobody pro nejzávažnější činy, autoři novely navrhují i pro provozovatele množíren.

(NE)OBYČEJNÍ: Postavit školu bylo největší školou pro mě, říká Veronika Pospíšilová

Je jí 29 let. Narodila se v Českých Budějovicích, studuje na Karlově univerzitě, kde si dodělává doktorát a v rámci toho tam přednáší na vietnamistice a etnologii, učí v Budějcích jógu malé i velké, mluví vietnamsky, a staví školy v Kambodži. Ano, takhle drobná dívka s úsměvem od ucha k uchu se jednoho dne chopila příležitosti a rozhodla se udělat Zemi lepším místem pro žití.