Počasí dnes10 °C, zítra8 °C
Sobota 20. dubna 2024  |  Svátek má Marcela
Bez reklam

Většina Brňanů si přeje spíše nádraží v centru, ukázal výzkum

Nejvyšší míru přijatelnosti - pro 64 procent - má mezi obyvateli Brna to, aby bylo modernizované hlavní nádraží pod Petrovem. Varianta u řeky, tedy odsun na místo dnešního dolního nádraží, má míru přijatelnosti 49 procent, vyplývá z výzkumu mínění, který zpracovala pro vedení Brna agentura Focus na vzorku zhruba 1000 lidí bydlících v Brně. V průzkumu operovala i se současným nádražím, přestože do budoucna nebude stačit narůstajícímu provozu a bez nového nádraží se Brno neobejde. Současné nádraží má přitom podle průzkumu míru přijatelnosti 58 procent.

Vedení Brna dostalo výsledky teprve v páteka v pondělí dopoledne se sejde, aby mu ho agentura prezentovala. Teprve poté chtějí politici výsledky komentovat. V koaliční smlouvě mají zanesenou větu o tom, že budou podporovat nádraží, které má podporu veřejnosti. Podle náměstka Matěje Hollana (Žít Brno) by se měli radní shodnout, jak budou výsledky interpretovat. Většina politiků už však v předchozích dnech prezentovala svá stanoviska po prostudování studie proveditelnosti, kterou si nechala zpracovat Správa železniční dopravní cesty a která označila obě varianty za uskutečnitelné s podobnými náklady na stavbu i na provoz. Zastupitelé mají definitivně rozhodnout 27. února.

Kraj i brněnský střed pro odsun

Jihomoravský kraj v lednu podpořil odsun hlavního nádraží k řece, pro stejnou variantu se tento týden vyslovilo zastupitelstvo městské části Brno-střed. Brno se teprve vyjádří. Rozhodnutí kraje a města je ale pouze doporučení vládě, která nakonec o poloze nového nádraží rozhodne. Podle ministra dopravy Dana Ťoka (ANO) se řešení rekonstrukce brněnského železničního uzlu blíží k odsunu nádraží do míst dnešního dolního nákladového nádraží. Po  jednání s vedením Jihomoravského kraje a brněnským primátorem Petrem Vokřálem (ANO) také řekl, že doufá, že po rozhodnutí už nebudou nespokojené skupiny modernizaci uzlu blokovat.

Pouze pro Petrov 31%, pro Řeku 24%

Pokud se lidé ve výzkumu agentury Focus měli přiklonit jen k jedné variantě, bylo pro současné nádraží 35 procent, 31 procent pro Petrov a 24 pro odsun k řece. Podle autorů výzkumu lidé výrazně nepreferují ani jednu z variant. Výsledky lze však podle nich číst i tak, že 66 procent lidí je pro zachování nádraží v blízkosti centra. Při stanovování tří priorit pro rozhodnutí o novém nádraží byla blízkost centra nejakcentovanější. Podle výzkumníků se jeví Petrov jako nejvíc konsenzuální.

Lidé se smíří s oběma variantami

Z výzkumu vyplývá, že velká část lidí nepreferuje jen jednu variantu. Více příznivců odsunu k řece by akceptovalo Petrov než opačně. Z výzkumu vyplynulo i to, že polovina lidí se necítí být dostatečně informovaná. Poté, co se seznámili s výhodami a nevýhodami variant, vzrostla podpora Petrovu, podpora odsunu k řece zůstala stejná. Z lidí, kteří se cítí být informováni, chtělo nádraží u řeky 36 pct a variantu Petrov 31 pct.

Lidé, kteří se vyslovili pro Petrov, vidí největší přednost v blízkosti centra a dobře dostupné MHD. Přednosti varianty odsunu k řece vidí v moderním nádraží a dostatku prostoru pro stavbu. Příznivci Petrova se také bojí vylidnění centra, zániku obchodů a služeb. Příznivci odsunu k řece se zase obávají nedostatečného rozvoje města do jižního centra. Odsun k řece je pro lidi nepřijatelný kvůli velké vzdálenosti, špatné dostupnosti a návaznosti MHD. U Petrova není podle výzkumu žádné silné téma pro jeho odmítnutí. Objevuje se obava vázaná na cenu a realizaci stavby.

„Preference variant hlavního nádraží naopak není statisticky významně závislá na dopravním chování," uvádějí výzkumníci. Jen 28 procent dotázaných jezdí vlakem aspoň jednou měsíčně. Při cestě na nádraží používá přes 80 procent lidí MHD.

Varianta Řeka bude dřív a částečně z evropských peněz, Petrov méně nákladný na infrastrukturu

Varianta odsunu nádraží k řece má podle studie SŽDC přednosti ve větší připravenosti a možnosti dřívější stavby, a tedy aspoň částečném využití evropských peněz. Nevýhody jsou v riziku nedostavění městské dopravní infrastruktury. Ze studie také vyplývá, že k nádraží bude z větší části města dále a pojede k němu méně linek MHD. Výhodou Petrova je zachování přestupních vazeb MHD a nižší náklady na stavbu i provoz městské infrastruktury. Nevýhodou je nepřipravenost a nejistota při přípravě a také omezení železničního provozu při přestavbě nádraží za provozu.

Výsledky svého vlastního průzkumu dnes představil také Svaz cestujících ve veřejné dopravě (SCVD). Podle něj skoro 78 procent lidí, kteří dojíždějí do Brna vlakem, dává přednost tomu, aby nové hlavní nádraží bylo Pod Petrovem, tedy blízko současné polohy.

Zdroj ČTK

Štítky hlavní nádraží, přesun, varianta Petrov, varianta Řeka, výzkum, Brno, Brněnský Petrov, průzkum, Správa železniční dopravní cesty, ANO 2011, Matěj Hollan, Žít Brno, Jihomoravský kraj

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Většina Brňanů si přeje spíše nádraží v centru, ukázal výzkum  |  Společnost  |  Zprávy  |  Brněnská Drbna - zprávy z Brna a Jihomoravského kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.