Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

RECENZE: Star Wars: Poslední z Jediů. Největší zklamání letošního roku

pátek, 15. prosince 2017, 12:48

Dva roky po snímku Star Wars: Síla se probouzí se největší sága všech dob vrací s osmou epizodou (spin-off z loňského roku se nepočítá) a je to návrat bolestný.

Problém s Rianem Johnsonem

Když jsem se dozvěděl, že osmé Star Wars zrežíruje Rian Johnson, dostal jsem strach. Pro bežného diváka jde, narozdíl od režiséra Síla se probouzí J.J. Abramse, o neznáme jméno. Hollywood si tohohle rodáka z Marylandu zamiloval především po filmu Looper: Nájemný zabiják, v hlavní roli s Brucem Willisem a neuvěřitelně komicky vypadajícím Josephem Gordonem-Levittem. Johnsonovi filmy se totiž vyznačují jedním společným motivem: promítá se do nich režisérova arogance (stačí si přečíst článek, kde hejtuje tvůrce HonestTrailers za hanění Loopera). Johnsonova režie se vás snaží přesvědčit o tom, že to, co dělá, je správné, geniální a boží za každých okolností. Navíc jsou jeho filmy plné logických nesmyslů. Jak se později ukázalo: můj strach byl oprávněný, Rian Johnson natočil asi nejhorší Hvězdné války (a to počítám i tolik nenáviděnou Skrytou hrozbu).

Vizuál, humor a budování vesmíru

Od prvního teaser traileru bylo jasné, že syté barvy J.J. Abramse vystřídá o něco tmavější a pochmurnější paleta s velkým důrazem na rudou barvu. Snímek tak pokračuje ve směru, kterým se vydal i loňský spin-off Rogue One: Star Wars Story. (Což není špatně, záleží na vkusu) Kameru, výpravu a vizuální efekty není třeba komentovat, protože jde o Hollywoodský standard. I v nejnověší epizodě se setkáme s mnoha praktickými efekty. Loutky se ale tentokrát moc nepovedly a více než živoucí tvory tak spíše sledujete směšně se pohybující plyšáky. To platí hlavně pro nový přírustek do panteonu otravných Star Wars postav - Porgy, což jsou malí kříženci soviček a něčeho co by mohlo být křeček. Porgové jsou v nové epizodě často nositeli humoru. Toho je v Posledím z Jediů opravdu, opravdu hodně. Humor je silně křečovitý, místy až sebeparodický. Občas máte pocit, že sledujete vtípek, který by se hodil spíš do Star Wars speciálů Griffinových (Family Guy). Co se týče nových světů, které navštívíme, mytologie která se prohloubí - nemám problém. Oné mytologie sice moc není a nemá na vnímání celého světa Star Wars pro diváka žádný vliv, ale pár zajímavých faktů by se našlo.

Návrat Luka Skywalkera a generálka Leia Organa

Asi nejvěší zklamání celého snímku je návrat fanoušky milované postavy Luka. Rian Johnson se nám tuhle kultovní postavu snaží představit jako zlomeného staříka bez motivací, který rezignoval na Sílu a na řád Jedi. Ne až tak špatný koncept, který ale režisér a nutno podotknout že i scénárista, podráží absolutně neuspokojivou prací s daným motivem a i se samotným Markem Hamillem. Hamill je dobrý dabér, ale jakmile přidá výraz v obličeji, tak až komicky přehrává a co je nejhorší, teď pozor, SPOILER!!! Nedojde ani na jednu scénu souboje na světelné meče, ve které by figuroval právě Luke, a vzhledem k tomu, jak snímek končí, můžeme s jistotou říct, že k ní nedojde ani v deváté epizodě. A to je dámy a pánové obrovský flusanec do obličeje každého pravověrného fanouška. KONEC SPOILERU!!!

Mimochodem, pokud se Vám líbil konec Probouzející se Síly, tak vězte, že ho pro vás Rian Johnson zničí stupidním vtipem a pokud jste chtěli vidět Luka Skywalkera dojit cecky obrovského vesmírného Prasoslona, máte možnost. O něco lepší práci a malou pochvalu si zaslouží Johnson za to, jak naložil s postavou princezny Leii. Poslední z Jediů byl samozřejmě i posledním snímkem slovutné Carrie Fisher. Nejenže dostala mnohem více prostoru, ale i její herecký výkon si zaslouží uznání. Fisher je ve snímku přesně tou autoritou, přesně tou skvělou princeznou plnou naděje, kterou si pamatujete a její nepřítomnost v další epizodě, díky její letošní nečekané smrti, bude nejspíš hodně bolestná.

To nejhorší na konec

Po odstavcích s malými ostrůvky pozitivna, bych nakonec nechal čistě jeden shrnovací-hejtovací. Celou dobu, od skončení projekce Síly se probouzí po začátek Posledního z Jediů, po celé ty dva roky se na internetu a mezi fanoušky řešilo kdo je Snoke, kdo jsou rodiče Rey. Odpověď v nových Star wars dostanete jen na jednu, tu druhou Johnson přechází mávnutím ruky. Odpověď kterou dostaneme je natolik pitomá a natolik nečekaná, že musela naštvat snad skoro každého. Poslední z Jediů se snaží tvořit nadějeně vypaddající konflikt a vztah mezi Rey a Kylo Renem, ale výsledkem je naprosto bludný kruh, který nemá ten nejmenší dopad ani na jednu z postav. A takhle je to se vším.

Rian Johnson, vytvořil snímek, který sice nekopíruje žádnou z přechozích epizod, na druhou stranu je téměř 150 minut zaseklý na dvou lokacích. Vytvořil snímek, ve kterém nenajdete jedinou důstojnou scénu pro většinu postav z původní trilogie a ponechává je pro diváka čistě jako fanservis, což si rozhodně nezaslouží. Chewbaccka má asi minutu a půl prostoru, R2D2 sotva minutu, C-3PO stěží dvě a kdyby je z filmu vystřihli, snímek by fungoval i tak.

Dostali jsme příběh, který se snaží diváka topit v depresi, ale zároveň ho mlátí do hlavy tím nejdětinštěším humorem, jaký si lze představit, díky čemuž působí nevyrovnaně. Film představí nové postavy, se skvělými herci v čele, jejich potenciál ale neumí řádně využít a dát jim zajímavý příběhový oblouk. Tohle všechno a mnohem více jsou nové, do sebe zahleděné, Star Wars. Není v nich ani jedna scéna, jež by měla dopad na svět, ve kterém se postavy pohybují. Ani jedno příjemné překvapení a nic u čeho byste si řekli ''Tak do tohohle světa bych se rád znovu vrátil.'' Velké zklamání, které zachraňuje několik výborných scén, několik výborných herců a jeden souboj se světelnými meči, který je ale i vrámci série průměrný. Vysvětlete to ale Rianu Johnsonovi a Lucasfilmu, který už teď přiklepl našemu rodákovi z Marylandu režii tří další Star Wars spin-offů.

HODNOCENÍ: 50%

Napsal(a) Robert Poupátko | Foto Lucasfilm

Kam dál?