Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

Kritika i blahořečení. Snímek Nabarvené ptáče přiletí konečně také do Česka

středa, 11. září 2019, 17:24

Ve čtvrtek 12. září se i čeští diváci dočkají premiéry filmu, který v posledních dnech pořádně rozvířil světovou filmovou scénu. Snímek Nabarvené ptáče sklidil na Filmovém festivalu v Benátkách aplaus, přesto se diváci snažili během jeho promítání dostat ven ze sálu. Film se přitom částečně natáčel také v Brně, a to za finanční podpory Jihomoravského filmového nadačního fondu.

Příběh malého chlapce, který je kvůli nepřízni osudu nucen sám cestovat po východní Evropě během hrůz Druhé světové války, přivedl k životu český režisér Václav Marhoul. Inspirací mu byla stejnojmenná kniha polského spisovatele Jerzy Kosińského. Ten při psaní čerpal z vlastních zážitků a traumat, která ho potkala, když se jako malý chlapec schovával před nacisty na polském venkově.

Trnitá cesta k úspěchu

Natáčení nebylo vůbec snadné a předcházelo mu mnoho obtíží. Přípravy trvaly bezmála osm let. Marhoula stálo velké úsilí získat vůbec autorská práva k filmu a následně prošlo úpravou sedmnáct verzí scénáře, než bylo konečně hotovo. „Byly okamžiky, kdy mě zavalil pocit, že to nedokážu, že jsem si na záda naložil moc,“ přiznal Václav Marhoul v jednom z rozhovorů.

Promítání v Benátkách část diváků neustála

Nakonec však Marhoul vytvořil dílo, o kterém se bude ještě dlouho mluvit. Snímek dlouhý 169 minut byl poprvé představen na Filmovém festivalu v Benátkách, kde způsobil veliký rozruch. Během promítání se 12 diváků snažilo dostat pryč ze sálu po barvitě zobrazených násilných a dalších drastických scénách, které byly pro jejich oči příliš.

Brutální drama ztvárněné světovými herci

Britský novinář Xan Brooks o Marhoulovu dramatu tvrdí, že je to bezostyšně brutální a krutá kronika společnosti v rozkladu a země zmítané válkou. Marhoul divákovi nabízí pohled na příběh nevinného chlapce, který je vhozen do vod krutého světa a nucen zpochybňovat dokonce i sám sebe a svou nevinnost a svádí boj o to, aby se z mučedníka nestal mučitel.

Hlavní postavu ztvárnil tehdy devítiletý Petr Kotlár z Českého Krumlova, který rostl s postupem natáčení stejně jako jeho knižní předchůdce a na konci natáčení mu bylo 11 let. Náročnou roli ztvárnila také Jitka Čvančarová, která si zahrála nymfomanku v jedné ze scén, při kterých diváci nevydrželi a opouštěli divadelní sál.

Na filmu Marhoul spolupracoval i se světovými filmovými hvězdami. Postavu katolického kněze ztvárnil například americký herec Harvey Keitel, který byl v roce 1991 nominován na Oscara za vedlejší roli ve snímku Bugsy. Ve filmu si zahraje také švédský herec Stellan Skarsgård, kterého můžete znát hlavně z filmu Piráti z Karibiku, kde ztvárnil otce Willa Turnera nebo také z oscarového snímku Dobrý Will Hunting.Jitka Čvančarová v roli nymfomanky

Mnoho povyku i bez výhry

Z benátského festivalu si sice Nabarvené ptáče nedovezlo žádnou z hlavních cen, přesto snímek způsobil obrovský poprask jak v zahraničních tak v tuzemských mediích. Snímek si však získal studentskou porotu, která mu udělila cenu Film pro UNICEF každoročně udílenou těm filmům, které se nejlépe potýkají s tématikou boje za dětská práva.

Film ocenily světové deníky

Zahraniční kritikové se zabývají jak genialitou, tak obrovskou brutálností Marhoulova filmu. Spíše než k příběhu o holocaustu ho přirovnávají k Homérově Oddysey nebo k Cestě Cormaca McCartyho. Novinář Xan Brooks píšící pro deník The Guardian film ve své recenzi popsal jako zuřivou a spalující tříhodinovou cestu peklem. Další se zahraničních kritiků Lee Marshal zase přirovnává Marhoulův snímek k filmu italského režiséra Piera Paola Pasoliniho - Saló aneb 120 dnů sodomy, který je plný politicky motivovaného hněvu, přesto však hluboce znepokojující. Tvrdí, že hrůzy v Marhoulově filmu jsou v tomto porovnání velmi skromné, přesto se však divák marně snaží pochopit jejich místo ve filmu, který se stává vice než dokumentem hovořícím o holocaustu temným dramatem.

Film Nabarvené ptáče, který se natáčel i v Brně, bude bojovat o ocenění na festivalu v Benátkách

pátek, 26. července 2019, 10:41Kultura

Obrovský úspěch pro českou kinematografii. Nový celovečerní film Václava Marhoula s názvem Nabarvené ptáče, adaptace stejnojmenného světového bestselleru spisovatele Jerzyho Kosińského, byl vybrán do hlavní soutěže Mezinárodního filmového...

Brněnská stopa

Část filmu natáčel režisér Václav Marhoul také v Brně, konkrétně ve staré Káznici na Cejlu. „Káznice je fantastická lokace, neuvěřitelně depresivní místo,“ uvedl při natáčení v Brně Václav Marhoul. Film podpořil finančně i Jihomoravský filmvý nadační fond, a to částkou půl milionu korun.

Do kin vstupuje tento týden

Pražská premiéra se uskuteční v Kongresovém centru ve středu 11. září, kam jsou pozvání jen vybraní hosté mezi kterými je i představitel hlavního hrdiny Petr Kotlár, herečka Jitka Čvančarová nebo také kameraman Vladimír Smutný. Nebude chybět samozřejmě ani Václav Marhoul, který poprvé za svou kariéru zastal u tohoto snímku roli scénáristy režiséra i producenta. O den později se film začne promítat i v českých kinech. V Brně budou moci diváci film zhlédnout 13. září v Kině Scala.

Napsal(a) Michaela Galuszková | Foto Jan Dobrovský

Kam dál?

Divadlo přímo pod hvězdami! Na brněnské hvězdárně se představí K-PAX,...