Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie.

Souhlasím
 

Nový systém mazání kol dokáže omezit skřípání

 
úterý, 11. listopadu 2014, 18:40

Nepříjemné skřípání tramvajových či vlakových kol dokáže omezit nový systém efektivního dávkování maziva, který vznikl na Vysokém učení technickém v Brně (VUT). Systém má dobrý vliv i na spotřebu maziva a opotřebení kolejí či kol.

Investice v řádu desítek tisíc korun na jednu tramvaj se vrátí přibližně do roka, řekli dnes autoři systému novinářům.

Při průjezdu kolejových vozidel traťovým obloukem dochází vždy k velkému tření mezi takzvaným okolkem a kolejnicí. Důsledkem je jednak opotřebení, jednak skřípání, které obtěžuje cestující, stejně jako obyvatele okolních domů. V současnosti se mazací zařízení umísťuje buď přímo na koleje, nebo na vozidlo, přičemž v pravidelných intervalech vstřikuje mazivo na kolo. Nevýhodou je vysoká spotřeba drahého maziva, a to i tam, kde to není zapotřebí.

Vědci z Ústavu konstruování fakulty strojního inženýrství VUT se proto zaměřili na vývoj systému, který sám dokáže rozhodnout o tom, kolik maziva je pro dané kolo v daném místě trati právě potřeba. Výsledné zařízení pracuje s GPS daty, mapovými podklady a informacemi o provozních podmínkách, jako je například vlhkost a teplota. Za jízdy pak průběžně optimalizuje a řídí proces mazání.

"Celý systém vychází z matematického algoritmu, který je schopný na základě vnějších vstupů spočítat, kolik maziva se dostane na kolejnici. Po průjezdu pak na daném místě nezbude ani gram maziva navíc," řekl ředitel ústavu Martin Hartl. Systém dokáže snížit spotřebu maziva o 75 procent, opotřebení o 40 procent a hlučnost o 35 procent.

"Zařízení při první jízdě zmapuje trať a vyhodnotí místa, kde je potřeba mazat," uvedl Michal Vašíček, ředitel společnosti Tribotec, která spolu s brněnskou technikou na systému pracovala. Mazání lze na některých místech naprogramovat i manuálně ve zvýšeném objemu - třeba v hustě obydleném území nebo u nemocnice. Firma prototyp vyzkoušela v Brně na tramvajové lince číslo 4 s množstvím ostrých zatáček.

Společnost Tribotec systém poprvé prezentovala na veletrhu v Berlíně přibližně před dvěma měsíci, nyní vede obchodní jednání o jeho nasazení v praxi. "Je to pokrokový systém. Do budoucna bychom měli určitě zájem část vozů tímto systémem vybavit," řekl Jiří Černý z technického odboru Dopravního podniku města Brna.

Zdroj: ČTK

 


 

Kam dál?

Na D1 u Brna se srazila tři auta, jeden zraněný

úterý, 11. listopadu 2014, 11:41

Dvě osobní auta a dodávka se dnes srazily na dálnici D1 u Domašova na Brněnsku ve směru na Brno. Při nehodě se těžce...

Oprava silničního průtahu Blanskem začne se zpozdí

neděle, 26. října 2014, 17:00

Rekonstrukce hlavního silničního průtahu Blanskem, která bude stát zhruba 60 milionů korun, začne s půlročním...

V Brně se o víkendu uzavře část dálnice D1 směrem na Ostravu

pátek, 24. října 2014, 13:16

V Brně se na dálnici D1 od dnešních 21:00 uzavře do nedělních 11:00 jízdní pás směrem do Ostravy kvůli montáží...

Archeologické práce zkomplikují parkováni u haly Rondo

čtvrtek, 23. října 2014, 13:55

Městská policie raději s předstihem upozorňuje, že v okolí Ronda bude při hokejových utkáních složitější parkování.

 

Komentáře

 

Napište nám

Nejčtenější

  • Policisté nachytali v brněnském klubu...

  • Na Veveří u Albertu bourají staré vojenské...

  • FOTO: Poznáte tohoto zloděje? Krade kabelky...

  • Mladíci vykradli z automatu třicet litrů...

 
 

O čem píše Drbna.cz

Češi by z EU nevystoupili, skepse vůči unii je ale výrazná

Češi by z Evropské unie nevystoupili, ve střední Evropě jsou však největšími euroskeptiky, ukázal...

Amnesty International kritizuje Česko za odmítání uprchlíků...

Vysocí představitelé české vlády i český prezident se loni vyjadřovali xenofobně na adresu...

Policie obvinila tajemníka SPD kvůli rasistickým výrokům

Policie obvinila tajemníka hnutí Svoboda a přímá demokracie (SPD) Jaroslava Staníka kvůli...