Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Průjezd pro záchranáře na dálnicích – okolní státy sladily pravidla. Česká republika se (zbytečně) vymyká

 
úterý, 10. ledna 2017, 14:48

Koridor pro záchranáře snižuje dobu dojezdu na místo neštěstí až o 4 minuty, o 40 procent zvyšuje šanci vážně zraněných na přežití. Jak vytvořit záchranářskou uličku u nás a jaké zásady platí v zahraničí. Pravidla v ČR jsou na rozdíl od okolních států odlišná – je to opravdu nutné?

 

Nastává čas zahraničních zimních dovolených. S tím se zpravidla pojí jízda po přeplněných dálnicích, kdy se provoz nejednou zasekne. Vznikají dlouhé kolony čekajících vozidel plných nervózních řidičů a jejich spolucestujících. Často je příčinou dopravní nehoda, ke které došlo tam někde daleko vpředu. Je tedy nutné pamatovat na umožnění průjezdu záchranářských vozidel. Rakouský autoklub ÖAMTC uvádí, že vytvořený koridor napomáhá snížit dobu dojezdu potřebné pomoci na místo neštěstí až o 4 minuty, šance vážně zraněných na přežití se zvyšuje až o 40 procent. Ostatně záchranáři mohou spěchat i k někomu, kdo je v nouzi někde jinde. Průjezd po dálnici volí, aby na místo zásahu dorazili co nejdříve. Neuškodí zopakovat si, jaká pravidla dodržovat u nás a jaká v okolních státech. 

Povinnost zachovat průjezd pro záchranáře u nás platí od července 2006

Novelou Zákona o silničním provozu byla od 1. července roku 2006 stanovena pro řidiče na dálnicích a silnicích pro motorová vozidla o dvou a více pruzích v jednom směru jízdy povinnost vytvořit mezi sebou jeden průjezdný pruh široký alespoň 3 metry určený pro průjezd vozidel s právem přednostní jízdy. Tato zásada se aplikuje pro případ, kdy hustota provozu vyvolá vznik kolony stojících vozidel. Průjezd pro záchranáře vzniká mezi pruhem nejvíce vpravo a těmi ostatními. Podle počtu pruhů v jednom směru jízdy to pak vypadá následovně:

  • Na komunikaci se dvěma pruhy jízdy v jednom směru jízdy se řadí řidiči v pravém pruhu co nejvíce doprava, řidiči v levém pruhu co nejvíce vlevo
  • Tam, kde jsou v jednom směru jízdy tři pruhy, řidiči jedoucí v pruhu pravém se řadí co nejvíce doprava, řidiči jedoucí v levém a prostředním pruhu co nejvíce doleva
  • V úsecích se čtyřmi pruhy v jednom směru jízdy se analogicky řadí vozidla v pravém pruhu co nejvíce doprava, v ostatních pruzích pak co nejvíce doleva. „Znění Zákona o silničním provozu je v tomto případě dosti matoucí. K nalezení odpovědi, jak se správně chovat, nezbývá než nahlédnout do důvodové zprávy příslušného vládního návrhu zákona,“ upozorňuje Roman Budský. 

Jaká pravidla platí v zahraničí?

Špatnou zprávou je, že odlišná než v České republice. Dobrou zprávou naopak je, že v evropských státech, kde konkrétně definují pravidla pro umožnění průjezdu záchranářských vozidel, platí stejné zásady. Jedná se o Maďarsko, Německo, Rakousko, Slovinsko a Švýcarsko.

Na rozdíl od ČR vzniká záchranářská ulička mezi pruhem co nejvíce vlevo a těmi ostatními. Řidiči jedoucí na dálnici v nejlevějším pruhu zajedou co nejvíce doleva, řidiči jedoucí v ostatních pruzích se vyrovnají co nejvíce doprava. Konkrétně to pak bude vypadat následovně:

  • Na komunikacích se dvěma pruhy v jednom směru jízdy řidiči jedoucí v levém pruhu zajíždějí co nejvíce ke své straně. Řidiči jedoucí v pruhu pravém zajíždějí co nejvíce doprava, v daném případě smějí vjet i na krajnici
  • V případě, že v jednom směru jízdy jsou tři pruhy, řidiči jedoucí v krajním levém pruhu zajíždějí co nejvíce doleva, řidiči jedoucí v pruhu prostředním a pravém zajíždějí co nejvíce doprava. Záchranářská ulička tak vzniká mezi levým a prostředním proudem vozidel
  • Na dálnici o čtyřech pruzích v jednom směru jízdy opět najíždějí ti v krajním levém pruhu co nejvíce doleva, řidiči v ostatních pruzích se řadí co nejvíce doprava. Průjezd pro záchranáře tak opět vzniká mezi nejkrajnějším levým pruhem a pruhy ostatními.

V dalších evropských státech se s povinností vytvářet jasně definovaný průjezd pro vozidla záchranářů nesetkáme. To platí například pro Itálii i Chorvatsko. Ve Francii či Španělsku platí pro ostatní řidiče povinnost umožnit vozidlům záchranářů průjezd. A na Slovensku je stanoveno, že v případě vzniku kolon mohou řidiči vozidel s právem přednostní jízdy použít krajnici či jinou část pozemní komunikace, která není určena pro jízdu vozidel. „V každém případě lze však doporučit vždy pamatovat již při vzniku stojící kolony na možnost průjezdu zdravotnických, hasičských a policejních vozidel, případně též odtahových automobilů či techniky údržby silnic. Každodenní zkušenost bohužel naznačuje, že řada českých šoférů se snaží vytvořit průjezd až v okamžiku, kdy se beznadějně zablokovanou dálnicí prodírá vozidlo záchranářů,“ uvádí Roman Budský.  

Proč vlastně nesladit naše pravidla se zahraničím?

Závěrem se nabízí otázka, zda nenazrál čas pro novelu Zákona o silničním provozu. V okolních státech došlo ke shodě, jak definovat vytvoření průjezdu pro záchranáře. „Pravidla v České republice jsou odlišná. To jednak komplikuje situaci pro zahraniční řidiče u nás a naopak navádí k chybnému jednání našich šoférů v zahraničí. Osobně si myslím, že nazrál čas sladit příslušná pravidla s okolními státy,“ uzavírá Roman Budský. 

Tisková zpráva

 


 

Kam dál?

Zájem o elektronickou šalinkartu je velký. Lidé dávají přednost...

úterý, 10. ledna 2017, 11:56

Elektronický nákup šalinkarty využilo za první týden fungování e-shopu přes 12 tisíc lidí. Většina požádala o roční...

V prosinci se v Brně prodalo rekordních 358 tisíc sms jízdenek

středa, 4. ledna 2017, 11:25

O nákup sms jízdenek je v brněnské MHD stále větší zájem. V prosinci si ji koupilo přes 358.000 lidí, což je za více...

Brno letos čeká zahájení přesunu tramvajové tratě do Plotní za...

úterý, 3. ledna 2017, 14:28

Brno letos čeká zahájení přesunu tramvajové tratě z ulice Dornych na Plotní za více než miliardu korun. Dornych se tím...

Osobní vlak v Brně dnes usmrtil člověka, provoz na trati je omezený

úterý, 3. ledna 2017, 12:04

Osobní vlak dnes na trati v úseku Brno-Královo Pole - Kuřim usmrtil pětaosmdesátiletého seniora, pravděpodobně šlo o...

 

Komentáře

 
 

O čem píše Drbna.cz

VIDEO: Miloš Zeman jako Albus Bumbal. Brněnští kouzelníci Orsava a Lovecká vytvořili další geniální video

Příběh Harryho Pottera zná celý svět. Věděli jste však, že mladý Harry zápasil o Kámen mudrců také v Česku? Jeho soupeřem nebyl nikdo jiný než Albus Bumbal, v českém podání s prezidentem Zemanem. Oblíbený brněnský filmař Michal Orsava spojil síly s talentovanou tvůrkyní Michaelou Loveckou a výsledkem je vtipem nadupané dílo, které má potenciál stát se dalším celorepublikovým virálem.

Čeští hokejisté si zahráli proti Tatarstánu, do zápasu nastoupil i prezident

Česká veteránská reprezentace se koncem prvního adventního týdne vypravila do Kazaně, více než milionové metropole Tatarstánu a jednoho z největších měst v evropské části Ruska. Tam odehrála přátelský zápas proti domácímu výběru, který byl sportovní kulisou k rusko – českému ekonomickému fóru.

Ode dneška platí na železnici v ČR nový jízdní řád

V Česku ode dneška platí nový železniční jízdní řád. České dráhy s jeho zavedením přidaly přímé spoje mezi Prahou a Opavou a z jižní Moravy a Ostravy do Berlína a místo některých vlaků EuroCity a InterCity znovu zařadily Pendolino. Změnou je i zrychlení dopravy mezi Prahou a západními Čechami díky otevření Ejpovických tunelů. Konkurenční Leo Express avizoval zrychlení svého spoje mezi Prahou a Košicemi o 17 minut vlivem snížení počtu zastávek, RegioJet přidal vlaky na trati Praha-České Budějovice a nově zastavuje ve Skalici nad Svitavou.