Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Z Brna by měla do deseti let vést na jih nová vysokorychlostní trať

 
středa, 9. října 2019, 19:35

Vlaky z Brna směrem na jih k hranicím s Rakouskem a Slovenskem by měly od roku 2027 jezdit výrazně rychleji. Umožní to chystaná vysokorychlostní trať (VRT) z Brna do Vranovic asi za 20 miliard korun, která dovolí rychlost až 320 km/h, a také úprava současné trati z Vranovic k hranicím za jednotky miliard s rychlostí až 200 km/h. Novinářům to dnes řekl ředitel Odboru strategie Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Radek Čech. V Brně železnice naváže na plánovanou VRT směrem do Prahy odhadem za 150 miliard korun, díky níž cesta mezi oběma městy potrvá necelou hodinu.

Z Brna do Vranovic na Brněnsku má vzniknout nová vysokorychlostní trať. "Stavební povolení chceme do roku 2025 a doba realizace bude krátká, takže by to mohlo být v roce 2027. Je to relativně jednoduchá stavba, takže je to asi o 20 miliardách korun," uvedl Čech.

Od Vranovic k hranicím se počítá s modernizací trati, která umožní rychlost 200 km/h. "Intenzivně to připravujeme, tento úsek by mohl být v provozu už před rokem 2025. Pokračování v těch samých parametrech pak bude na Slovensko a do Rakouska. Se zahraničními partnery jednáme, v obou případech je to schválené," řekl Čech.

Rychleji z Brna do Přerova i Prahy

Rychlejší vlaky z Brna by měly jezdit i směrem na Přerov, kde se do roku 2025 počítá s modernizací trati pro rychlost až 200 km/h. "Půjde tam o zdvoukolejnění trati a vybudování úplně nového zabezpečovacího zařízení a odstranění křižovatek. Částka tak bude asi nad 50 miliard korun," řekl Čech. V plánu je i navazující VRT umožňující rychlost až 320 km/h z Přerova do Ostravy odhadem za 60 až 80 miliard, která by podle Čecha mohla být hotová v roce 2028.

Do roku 2030 by měly také začít práce na hlavním úseku plánované vysokorychlostní trati z Prahy do Brna. Podle Čecha se náklady odhadují na 150 miliard korun, práce by mohly být hotové v roce 2033 nebo 2034. Díky rychlosti 320 km/h by se lidé mohli z hlavního města dostat do centra jižní Moravy za necelou hodinu.

Čech na dotaz ČTK odpověděl, že přivedení vysokorychlostní železnice do Brna směrem od Prahy neovlivní ani případné zdržení stavby nového vlakového nádraží v Brně. Železnice totiž podle něj povede do míst dnešního dolního nádraží, kde má poblíž v budoucnu být nové nádraží. Dolní nádraží slouží nákladní dopravě a občas i cestujícím při omezení hlavního nádraží, které nemá kapacitu na vysokorychlostní tratě.

 

Napsal(a) ČTK | Foto Petr Olša
 


 

Kam dál?

V Jihomoravském kraji budete bez jízdenky muset nastoupit do...

úterý, 8. října 2019, 15:30

Vlaky Českých drah v Jihomoravském kraji od začátku ledna budou mít speciální vagóny označené zeleným pruhem, kde si...

Převaděč podvedl migranty a místo Německa je vyhodil v Hustopečích....

neděle, 6. října 2019, 10:08

Pět migrantů původem z Eritrey skončilo v českém záchytném zařízení pro cizince. Skupinka se do Česka dostala nelegálně...

Řidič v Brně narazil do sloupu veřejného osvětlení, na místě zemřel

pátek, 4. října 2019, 15:54

V Brně-Židenicích dnes odpoledne narazil osobní vůz do sloupu veřejného osvětlení, sedmašedesátiletý řidič na místě...

Rezidentní parkování se rozšiřuje i na okolí Koliště. Dělníci tam od...

pátek, 4. října 2019, 10:31

Modré čáry značící rezidentní parkování budou řidiči od půlky listopadu vídat i v oblasti okolo Koliště. Od pondělí...

 

Komentáře

Karel Maťha

Hezké sny pana Čecha. Hlavně mě pobavila ta část Brno-Přerov, 200km/h a do roku 2025. Je teda fakt, že je tam napsané kouzelné slůvko až a pokud tam někde vybudují 10km rovné trati možná, že tam vlak s třema lokomotivama 200km dosáhne. Aktuálně je průměr okolo 60km/h, koleje jsou položeny za císaře pána, tak nevěřím že stačí přidat druhou a odstranit křižovatky.

neděle, 13. října 2019, 13:07
 
 
 
 

O čem píše Drbna.cz

STATISTIKA: Řidiči ve špatném zdravotním stavu způsobí tisíc nehod ročně

Přes tisíc dopravních nehod ročně je zapříčiněno špatným zdravotním stavem řidičů. Motoristé podle zdravotníků často svůj fyzický i psychický stav podceňují, pětina z nich například řídí i přes únavu. Na dnešní tiskové konferenci na to upozornila Asociace Záchranný kruh. Ta ve spolupráci s bezpečnostními složkami a Besipem spustí osvětovou kampaň.

Drtivá většina zrakově postižených osob jsou senioři, dotykové telefony nenaplňují jejich potřeby

Jan Šimík je jedním ze společníků mladé české firmy BlindShell, která se zabývá vývojem mobilních telefonů pro zrakově postižené. Jak vidí problematiku kompenzačních pomůcek pro slabozraké? A v čem je právě BlindShell jiný?

Škoda chce letos v Česku zvýšit prodej o desetinu na 93 400 aut

Škoda Auto letos plánuje v Česku prodat kolem 93 400 aut, což je o téměř 11 procent více než loni. V minulém roce automobilka v ČR prodala 84 172 osobních vozů. Na setkání s novináři to uvedl vedoucí českého zastoupení Luboš Vlček.