Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Výhodnější dopravu po Brně by mohly studentům zajistit semestrální jízdenky

 
úterý, 10. září 2019, 18:23

Ke zlevněné roční, čtvrtletní a měsíční šalinkartě by se v budoucnu mohl přidat nový tarif semestrální jízdenka. Právě projekt semestrálních jízdenek pomohl k vítězství letošnímu králi Brněnského majálesu Janu Jílkovi. Jízdenky by mohly zjednodušit dopravu těm studentům, kteří v Brně tráví čas jen ve školním roce.

Dopravní podnik města Brna nabízí v současnosti studentům zvýhodněnou roční, čtvrtletní nebo měsíční šalinkartu. Ani jedna varianta však není ideální pro studenty, kteří v Brně tráví čas jen přes semestr a zkouškové. Tomu by měly pomoci takzvané semestrální jízdenky, které by platily osmnáct týdnů. „Výhoda spočívá v tom, že semestrální jízdenka vyjde od začátku semestru až po konec zkouškového. Čtvrtletní jízdenka nikdy nevyjde na celý semestr, ale končí někdy koncem semestru a na zkouškové si student už většinou koupí měsíční, jednorázové jízdenky a v nejhorším případě jezdí načerno,“ popsal výhodu autor projektu semestrálních jízdenek Jan Jílek.

Žádná sleva ale nový tarif

Semestrální jízdenka však není sleva pro studenty. Jedná se o zavedení celého nového tarifu, který bude pro studenty ekonomicky výhodnější. „Jedním z dalších úkolů bylo to, že bych rád snížil cenu roční šalinkarty, ale peníze by se braly odněkud, kde by pak taky chyběly. Semestrálky jsou zlatou střední cestou,“ uvedl Jílek.

Podle Jílka by takzvané semestrálky ocenilo velké množství studentů. „Semestrální jízdenka by pro mě byla naprosto ideální. A ještě lepší by bylo, kdyby se dala nahrát na isic,“ uvedl student Mendelovy univerzity Viktor Fafílek. Některým však možný tarif nijak zvlášť nepomůže. „V Brně bydlím na kolejích a o zkouškovém jezdím domů, podle toho, jak mi vychází zkoušky. Kupuji si tři čtvrtletní a pak měsíční šalinkartu, abych přes zkouškové neplatila za něco, co nevyužiji. Semestrální jízdenky zní jako dobrý nápad ale těžko říct, jestli by to bylo lepší než teď. Třeba před Vánoci mi čtvrtletní šalinkarta vychází akorát,“ popsala studentka Masarykovy univerzity Kateřina Hrdinová.  

Projekt čekají poslední úpravy

Projekt je v současnosti ve fázi finálních úprav. Poté se předá dopravnímu podniku a radě Jihomoravského kraje. „Teď jsme ve fázi, kdy jsme začali aktivně pracovat se Studentským Brnem a počítám, že do měsíce by mělo být jasné v jaké podobě budeme projekt předávat na dopravní podnik,“ doplnil Jílek.

Možnost zavést semestrální jízdenky oceňuje i primátorka města Brna Markéta Vaňková. „S nápadem na zavedení semestrální jízdenky jsem se seznámila a jsem mu nakloněna. Nyní záleží na jeho iniciátorovi, aby se s ním obrátil na Dopravní podnik města Brna. Společně by měli zvážit, zda je zavedení tohoto typu jízdenky proveditelné. Následně bychom se tímto dále zabývali na úrovni vedení města,“ komentovala možný nový tarif Vaňková.

Jízdenky míří i do Hradce

Semestrální jízdenky tak budou na Dopravním podniku města Brna předmětem dalšího jednání. „Jejich zavedení v tuto chvíli nedokážeme slíbit, ani vyloučit. Po zavedení elektronických předplatných jízdenek v celém IDS JMK by však zavedení tohoto druhu jízdenky mohla být jednodušší než v současné době,“ řekla mluvčí dopravního podniku Hana Tomaštíková.

Projekt Jana Jílka z VUT se neřeší jen v Brně. Zajímají se o něj i v Hradci Králové. „Začal jsem spolupracovat se studenty z Hradce Králové. Na základě mého projektu se tak budou semestrálky  v Hradci zřizovat,“ popsal svou spolupráci Jílek.

 

Napsal Hana Podhorná | Foto DPMB
 


 

Kam dál?

Žádná dálnice. Desítky let plánovaná R43 bude nakonec silnicí I. třídy

úterý, 10. září 2019, 12:38

Jihomoravský kraj bude moct připravovat komunikaci 43, která má spojit dálnici D1 u Brna s D35 u Moravské Třebové, jako...

Na Gajdošově v Brně nad ránem prasklo potrubí, situace působí velké...

úterý, 10. září 2019, 08:48

V Gajdošově ulici prasklo dnes nad ránem vodovodní potrubí. Havárie vody způsobuje problémy v dopravě, protože...

Rakušané otevřeli poslední součást dálnice A5 z Vídně k Mikulovu....

pondělí, 9. září 2019, 14:02

Rakušané o víkendu otevřeli poslední součást dálničního tahu A5 z Vídně k Mikulovu, jímž je dvoupruhový obchvat...

Vlak u Mikulčic na Hodonínsku přejel člověka, ten na místě zemřel

pondělí, 9. září 2019, 10:18

Mezinárodní expres srazil dnes po ránu na trati u Mikulčic na Hodonínsku člověka, který na místě zemřel. Provoz mezi...

 
 
 

O čem píše Drbna.cz

ROZHOVOR: Stěžovat si, ale nic nedělat, to je česká povaha. Chceme to změnit, říká iniciátor protestu Rezek proti vedení fotbalu

Je jedním z iniciátorů nedělního protestu v nižší fotbalové soutěži, kdy hráči Opočna a Přepych v I.B třídě na Královehradecku reagovali na neuspokojivou situaci v českém fotbale. Protest vzbudil velké pozdvižení napříč celou republikou. Jenže pochvalná slova a poplácávaní po zádech nestačí. Český fotbal se potápí ke dnu rychleji než Titanic a podle slov trenéra Opočna Tomáše Rejzka je na čase přestat tlachat a začít konat. Cíl? Sesunout z trůnu místo předsedu fotbalového svazu Romana Berbra

Do některých škol v ČR chodí tisíc dětí, do jiných míň než deset

Velikosti škol v Česku jsou velmi rozdílné. Zatímco do těch největších může chodit i víc než tisíc dětí, nejmenší navštěvuje jen několik jednotlivců. Nejvíce žáků, a to 1918, bylo loni ve střední škole v Charbulově ulici v Brně. Naopak jen jediné dítě chodilo do církevní mateřské školy pro mentálně postižené v Praze 4. Větší školy někdy vznikly sloučením původních menších škol a nabízí výuku v několika budovách. Vyplývá to z údajů ministerstva školství.

Skupina Rewe, majitel Exim Tours, kupuje CK Fischer

Německá skupina Rewe, majitel Exim Tours, kupuje od skupiny KKCG českého miliardáře Karla Komárka Cestovní kancelář Fischer, napsal dnes server iDNES.cz. Výši transakce neuvedl. Zástupci firem se k obchodu odmítli podle serveru vyjádřit. Spojení špiček českého trhu se zájezdy musí ještě schválit Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).