Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Dopravní podnik získal zpět unikátní historický trolejbus

 
pondělí, 13. května 2019, 11:08

Brněnskému dopravnímu podniku se podařil šťastný kousek. Trolejbus 9Tr, který vozil cestující ulicemi Brna v 80. a 90. letech minulého století, se vrací do moravské metropole. Dlouhá léta sloužil veřejnosti na Ukrajině, Dopravnímu podniku města Brna se jej nyní podařilo získat zpět. Po kompletních opravách se zařadí do sbírky retrovozů.

Psal se rok 1980, když Dopravní podnik města Brna koupil a zařadil do provozu trolejbus 9Tr s evidenčním číslem 3136. Začlenil se tak mezi 120 dalších vozů této typové řady, které dopravní podnik v Brně provozoval. Jak byly vozy v dalších letech po dosloužení postupně z provozu stahovány, některé byly nabídnuty k odprodeji.

Nabídku využilo západoukrajinské město Rovno, kam byl vůz v roce 1996 společně s dalšími šesti vozy odeslán. V Rovně trolejbus sloužil pod ev. č. 128 v každodenním provozu až do letošního roku, kdy jej stejný osud jako v Brně potkal i zde, a byl odstaven z provozu. Dopravnímu podniku se jej podařilo zachránit před sešrotováním a získat zpět, navíc v roce, kdy podnik slaví výročí 150 let MHD v Brně a 70 let trolejbusové dopravy ve městě.

Šťastný návrat domů, hodnotí Havránek

Trolejbusy Škoda 9Tr vyráběl závod Škoda Ostrov v letech 1958– 1981, zhotoveno jich bylo více než sedm tisíc kusů. Brněnský dopravní podnik v letech 1963–1981 postupně zařadil do provozu celkem 121 trolejbusů této typové řady. Poslední vůz byl z provozu s cestujícími vyřazen v roce 1996. Trolejbus 9Tr, který v Brně jezdil pod ev. č. 3136, dorazil do Brna po náročné cestě na tahači 7. května 2019.

„Takové věci se nedějí každý den a já jsem pyšný, že se nám podařilo trolejbus 9Tr vrátit zpět do Brna, kde začínal. Moji předchůdci jej kdysi vítali jako nové vozidlo a nyní jej vítáme jako historický unikát, který rozšíří naši sbírku retrovozů“ uvedl ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek.

„Vůz bude navždy připomínkou oslav výročí 70 let trolejbusové dopravy v Brně,“ dodal.

První trolejbus v Brně vyjel 30. července 1949 na trase od Hlavního nádraží do Slatiny.

Do Brna se vrátil téměř po čtvrt století

Po dlouhých třiadvaceti letech se tak vůz vrátil do Brna a dopravního podniku. Než opět vyjede, tentokrát už jen příležitostně, do ulic města, čeká jej kompletní oprava. „Předpokládáme, že bude nutná generální oprava, při které na vozidle vyměníme téměř všechny komponenty tak, aby splňoval všechny bezpečnostní normy. Tyto opravy budou trvat minimálně rok. Náklady budeme schopni odhadnout až po důkladné technické prohlídce vozu,“ vysvětlil Havránek. Vozu se také vrátí jeho původní barva, která byla červeno-krémová.

 

Vizitka autora

 

Martin Šeda

Šéfredaktor Brněnské Drbny (kontakt: sefredaktor@brnenskadrbna.cz)

Něžný barbar & Hospodský pábitel

 
Foto DPMB | Zdroj s použitím TZ
 


 

Kam dál?

Přecházení na červenou se nevyplácí. Mladík v Brně skončil po střetu...

sobota, 11. května 2019, 12:45

Přecházení na červenou se stalo osudným mladíkovi v Brně na ulici Hněvkovského nedaleko areálu, kde se právě konal...

Na Hodonínsku boural cyklista. Je těžce raněn, neměl totiž přilbu

pátek, 10. května 2019, 13:20

Středeční výlet si bude pamatovat osmačtyřicetiletý cyklista na Hodonínsku. Na svém elektrokole pravděpodobně nezvládl...

Brno letos žádné velké kroky na pomoc cyklistům nechystá. Budou se...

čtvrtek, 9. května 2019, 08:40

Brno se letos chystá v budování infrastruktury pro cyklistickou dopravu dohánět drobnější resty z let minulých a bude...

Bratislavská i Příkop už jsou po havárii potrubí opět průjezdné

čtvrtek, 9. května 2019, 08:16

Havárie potrubí způsobila na začátku tohoto týdne značné komplikace v dopravě v ulicích Bratislavská, Příkop a Cejl....

 
 
 

O čem píše Drbna.cz

Život v Česku se za posledních sto let protáhl o tři desetiletí

Život v Česku se za poslední století výrazně prodloužil. Muži mají šanci žít o 29 let déle než jejich předci, ženy o 32 let. V roce 1920 naděje dožití Čechů činila 47 let a Češek 49,8 roku, předloni u mužů byla na 76 letech a u žen na 81,8 roku. Vyplývá to z údajů Českého statistického úřadu (ČSÚ). Na proměny stáří a stárnutí se zaměřuje dvoudenní konference, která dnes začala v Praze. Podle expertů přístup institucí a politiků ke stáří výrazně zaostává za demografickými změnami a v Česku by opatření k aktivnímu stárnutí měla cílit hlavně na početnou generaci 70. let, takzvané Husákovy děti.

VÝSTRAHA: Meteorologové varují před vydatným deštěm, od středy platí povodňová pohotovost

Během středy bude vydatně pršet. Celkem může napršet až 75 milimetrů, v Jizerkách dokonce až 100 mm. Déšť může zvednout hladiny řek.

Hru o trůny sledovali i na Ministerstvu zahraničních věcí, dnes vyzradili konec

Seriál Hra o trůny poslední týdny doslova hýbal světem. Zejména tím na sociálních sítích. Vše samozřejmě vyvrcholilo dlouho očekávaným posledním dílem. I v Česku každý díl seriálu hltaly desetitisíce fanoušků. Mezi nimi třeba i Ministerstvo zahraničních věcí.