Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Speciální autobus najezdil po Brně tisíce kilometrů na plyn z odpadních vod. Dopravní podnik za něj sklízí ocenění

 
čtvrtek, 31. ledna 2019, 13:00

Pilotní testování autobusu poháněného pouze plynem z odpadních vod dopadlo nad očekávání dobře. Dopravní podnik města Brna (DPMB) vyčlenil na konci loňského roku na dva měsíce autobus, který byl namísto zemního plynu plněn biometanem. Problémy nenastaly při tankování, ani z hlediska výkonu a chování vozidla. Autobus během testovacího období najel 4750 km pouze s použitím energie z čistírenských kalů. Za projekt obdržel Dopravní podnik ocenění v soutěži Chytrá města pro budoucnost 2018.

Cesta k ekologizaci dopravy

„Jedná se o velký pokrok v oblasti ekologizace městské hromadné dopravy. Tímto směrem by se měly ubírat naše další plány,“ řekl generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek. „Hromadná doprava ve vyspělých státech už na těchto principech funguje. Kdy jindy než teď bychom měli hledat možnosti technického řešení a finanční podpory prostřednictvím dotačních titulů tak, aby vozy MHD mohly jezdit na plyn z odpadních vod a bioodpadu, které vznikají na území města,“ dodal.

Od října do prosince minulého roku autobus najedi po Brně tisíce kilometrů

Dopravní podnik města Brna pro zkušební provoz vyčlenil standardní dvounápravový nízkopodlažní autobus Urbanway 12M CNG. Během zkušebního provozu autobus najel 4 750 kilometrů pouze s použitím energie získané zpracováním bioodpadu – čistírenského kalu. V pracovní dny jezdil autobus na lince 63 (Hlavní nádraží – Chrlice), o víkendech na lince 49 (Hlavní nádraží – Modřice, Olympia).

Plnění autobusu biometanem probíhalo převážně ve večerních hodinách po skončení linkového výkonu. Celkem bylo provedeno 36 plnění na technologickém zařízení BU-12 umístěném v ČOV v Modřicích a bylo odebráno 1 660 kg biometanu.

Průměrná rychlost plnění se zpočátku pohybovala kolem 2,5 kg biometanu za minutu, po úpravě plnící stanice se zvýšila na 4,5 kg biometanu za minutu, takže standardní denní plnění cca 65 kg proběhlo během 15 minut. Autobus přitom nevykazoval žádné změny jízdních vlastostí. Bioplyn vozu neubral a výkonu ani rychlosti. 

Biometan plnohodnotnou náhradou zemního plynu

Samotné palivo BioCNG má stejné vlastnosti jako běžné CNG. „Ukázalo se, že biometan je plnohodnotnou náhradou zemního plynu a současná flotila 160 CNG autobusů je připravena tento druh paliva začlenit do svého provozu a završit tak proces ekologizace dopravy. DPMB má zájem ve spolupráci s městem Brnem najít vhodný stabilní zdroj biometanu pro své autobusy," píše dopravní podnikv tiskové zprávě.

Odpady odpadem njsou. Budoucnost je v cikulární ekonomice

„Náš pilotní projekt „BioCNG pro města“ je postaven na principech cirkulární ekonomiky. Jeho smyslem je poukázat na fakt, že nejen odpadní vody, ale i biologicky rozložitelné odpady, vznikající na území města, nemusí být vnímány jako bezcenné odpady, ale jako významný zdroj energie. Využití lokálně dostupného zdroje k výrobě pohonných hmot mimo jiné přispívá k větší energetické soběstačnosti a snižuje jeho závislost na dodávkách paliva z cizích zemí. Jsme velice rádi, že testování dopadlo nad očekávání dobře a věříme, že město Brno bude inspirací pro další města, která mají potenciál tento projekt do jejich dopravy,“ doplnila Soňa Jonášová z Institutu cirkulární ekonomiky, která je společně s Petrem Novotným autorkou projektu.

Vizitka autora

 

Martin Šeda

Šéfredaktor Brněnské Drbny (kontakt: sefredaktor@brnenskadrbna.cz)

Něžný barbar & Hospodský pábitel

 
Foto DPMB | Zdroj s použitím TZ
 


 

Kam dál?

Osobní vlak srazil a zabil mladého člověka, co šel po kolejišti. Muž...

úterý, 29. ledna 2019, 07:51

Osobní vlak na trati mezi Brnem a Uherským Hradištěm u Bzence na Hodonínsku v pondělí večer srazil mladšího muže,...

Historická stavědla na hlavním nádraží v Brně zůstanou. Kvůli tomu se...

pondělí, 28. ledna 2019, 16:20

Roční výluka brněnského hlavního nádraží se prodlouží o několik týdnů, asi až do začátku roku 2020. Správa železniční...

VIDEO: Vydatné sněžení způsobilo na jižní Moravě kalamitu. MHD v Brně...

pondělí, 28. ledna 2019, 08:55

Vydatné noční sněžení způsobilo kalamitu v hromadné dopravě na jihu Moravy. Většina autobusových linek v kraji jezdí...

Koalice chce v Brně lepší a bezpečnější cesty pro cyklisty

sobota, 26. ledna 2019, 14:03

V Brně má jít každý rok nejméně deset milionů korun do infrastruktury pro cyklisty. Cílem je umožnit lidem bezpečnější...

 
 
 

O čem píše Drbna.cz

Plaga je proti plánovanému zavedení povinné maturity z matematiky

Ministr školství Robert Plaga (ANO) chce zrušit plánované zavedení povinné maturity z matematiky. Rozhodl se tak na základě analýzy výsledků maturantů ve vybraných úlohách z minulých let. Podle ministra je třeba nejdřív zlepšit výuku matematiky tak, aby jí žáci skutečně rozuměli, a až potom případně zavést povinnou maturitu. Novinářům to sdělilo tiskové oddělení ministerstva školství v reakci na informace Deníku. Zákon v současnosti počítá se zavedením povinné maturity z matematiky nejpozději od jara 2022.

Letiště Praha z tendru na skenery vyloučilo Huawei a ZTE

Letiště Václava Havla vyloučilo z výběrového řízení na sedm celotělových skenerů čínské firmy Huawei a ZTE. K tomuto kroku přistoupilo na základě loňského varování Národního úřadu pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB). Ani jedna z čínských korporací se do tendru nemohla ani přihlásit. Jiné společnosti v tendru jejich produkty nevyužívají. Skenery za 30 milionů korun mají přispět k vyšší bezpečnosti cestujících. Uvedl to Deník N.

Vedení ČSSD odmítlo odchod z vlády Andreje Babiše

Předsednictvo ČSSD dnes nepodpořilo odchod strany z vlády. Pro opuštění kabinetu hlasovalo 11 ze 42 přítomných představitelů vedení sociální demokracie. Po jednání předsednictva to novinářům řekl předseda sociální demokracie Jan Hamáček. Pro odchod z koaliční vlády s hnutím ANO podle něj nehlasoval nikdo z užšího stranického vedení.