Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie.

Souhlasím
 

Youngprimitive: Dnes už se zákazníci podle trika nepoznávají

 
pondělí, 16. září 2013, 14:00

Široký trh s oblečením dnes dává opět šanci malým značkám. Ty se prosazují tím, co velké módní domy nedokáží. Lokální výroba, pečlivost ruční práce a unikátní design zajišťují odbyt značkám, jako je třeba brněnský youngprimitive. S Filipem Urbanem a jeho manželkou Jitkou jsme probrali jaké to je dělat dnes módu, kde berou inspiraci a kam směřují.

Co vás přivedlo k módě?
Filip: Už je to pár let, co jsem dělal první designy čistě pro sebe, pro kamarády.
Začalo to blogem, ten který je na našich stránkách stále. Udělal jsem nějaký design, který si objednalo pár známých a pak jsem zjistil, že těch objednávek přibývá. Zkusím to tedy udělat více seriózně a nabídnul to k prodeji. Dal jsem tam jedno triko – THX GOD ITS FRIDAY. Trika se začala postupně prodávat, udělal jsem tak druhý, třetí design. Stále to však bylo jen o motivech na trika.
Pak jsem začal dělat dámská trika a při tom jsem se potkal s Jitkou, která má oděvní školu v Prostějově. Jitka hodně pomohla s dámskými střihy. Ukazuje se, že hlavní cílovou skupinou jsou ženy, které za oblečení utrácí vice než muži. Ti si koupí jedno triko a nosí jej mnohem déle.
Jitka: Chtěli jsme dělat věci lépe. Kvalitu materiálů a střihu ocení více ženská.
Filip: U pánských trik je to stále stejné. U dámských trik se dá více variovat.
Je fakt, že dříve jsme vymýšleli jen návrh na potisk hotového trika, ale tak jsme nedosahovali kvality, jakou jsme si představovali. Teď už si nakupujeme materiál, který máme předem odzkoušený a sami trika šijeme. Řekli jsme si, že se potřebujeme odlišit. Chceme aby byla kvalita zpracování vidět, aby nešlo jen o reklamní triko. Chceme konfekci dělat pořádně.

Vtip vás ale při pohledu na současné motivy neopouští...
Filip: Snažili jsme se udělat designovější kousky, kde fórek není tak patrný, ale lidi opravu nejvíc ocení, když tam ten vtip najdou. U pánských trik je to priorita.
Jitka: Máme teď dvě sekce, trika se sdělením a pak ta hlavně hezká. Do těch jsem začala více zasahovat já :)
Filip: Taková pánská mikina Albert - ta je více fashion, je komplet šitá z materiálu tady v Česku, je bez kapuce a ta se třeba neprodává. Zjistili jsme, že musíme být opatrnější - já osobně nemusím mít za každou cenu kapuci. Obecně ale stále na prodejích této mikiny vidíme vliv doby, kdy tu vládl skate styl. Kluci chtějí kapuce.

Kde berete inspiraci?
Filip: Teď jsem si zrovna cestou sem vyfotil parádní nový design. Většinou jsou to úplně běžné věci, které jsou kolem nás všech.
Insipiraci hledáme taky u kamárádů. Obrovský potenciál mají české filmy pana Svěráka. Třeba slavný klub STS CHVOJKOVICE-BROD byl velký hit. Je nutné s motivem dobře pracovat, ne jej čistě přepsat. My jsme grafiku zpracovali jako klasické americké univerzitní triko.

Kam všude oblečení zasíláte? Je to hlavně Brno?
Jitka: Brno už není hlavním odbytištěm. V podstatě my ani nejsme původně brňáci. Základnu máme ve Zlíně, kde byl Filip na škole - ve Zlíně a Kroměříži. Ten byznys se nedá udržet jen mezi kamarády, potřebovali jsme expandovat. Je fakt, že ze začátku se majitelé našich triček poznávali, to už moc neplatí.

Kolik takových projektů jako byl např. Defect přežilo?
Filip: Za tu dobu co to dělám jsem zažil spoustu startů různých nadšenců, udělali 5, 6 designů, pěkný web, ale zjistili, že to není až taková legrace a moc nevydělají. Ve výrobě módy člověku leží spousta peněz. Například u sítotiskových motivů triček je třeba udělat alespoň 50 kusů. A než je člověk prodá, tak to už nějakou dobu trvá. Ale pak uděláte design, který se vůbec neprodává. Je s tím spousta starostí, jako poctivě balit, jezdit na poštu... Designéři, kteří to zkusili zjistili, že peníze, které vydělali za rok na trikách můžou mít třeba i za měsíc na 1 klientovi. Samozřejmě tam je a musí být nadšení, s kterým to děláme. Ale aby mělo smysl ten čas investovat, musí vše být vyváženo i patřičným výdělkem.

Uživí vás YP?
Filip: Mě živí normální zakázková grafika, Jitku už YP živí. Já to vlastně ani nechci mít jako jedinou svou pracovní činnost. Spolupracoval jsem se značkami Meatfly a Nugget, kvůli nim jsem v podstatě přišel do Brna. Skate moda byla na vrcholu, ale ze dne na den zájem naprosto opadl. Ty značky ani neudělali nic špatně - prostě jen lidi přestali mít zájem o tento styl.
U nás taky nevíme, kdy se přestanou naše nápady líbit.

Budete muset přebrandovat…
Filip: No třeba, ale ona ta změna značky není až tak snadná. Máte marketing cílený na určitou skupinu zákazníků - lidé jsou zvyklí na daný styl a je pak velmi těžké je přesvědčit, že můžete být dobří v něčem novém - jiném.

Uvažovali jste někdy o tom vyrobit kontejner oblečení v Číně?
Jitka: Ne! To je strašně krátkozraké.
Já bych do takového něčeho nerada spadla – začít věci dělat ve velkém. My si teď můžeme dovolit udělat legíny, vtipné triko nebo dámskou fashion tuniku vychytanou do detailů, s dobrým střihem bez potisku.
Filip: To je cesta do pekel. Hodnota naší značky a proč nás lidi kupují je v tom, že nejsme mainstream. Jde vždy jen o malou kolekci.
Představa toho, že mám ve skladu 1000 triček, která musím prodat, jezdit s nimi po obchodech a nabízet je, tak to mě děsí.

Jak plánujete výrobu nových designů?
Filip: V šuplíku mám obvykle několik věcí, které mě v průběhu roku napadnou. Z těch pak uděláme 4 nebo 5 nových designů pro podzim, který je prodejně nejsilnějším obdobím. Dobré jsou také Vánoce, naopak léto je poměrně mrtvé, takže doprodáváme zásoby ve slevě. Občas pošle něco známý, některé věci nechám uležet a později zjistím, že jsou fakt dobré - nebo naopak je smažu.
Jitka: Někdy to přijde úplně mimoděk, jako ty legíny. Ty jsem si ušila pro sebe a lidem se líbily. Objevili jsme novou technologii tisku. Jde o sublimaci – je to tisk velké plochy s přežehlováním. Začali jsme šátky, teď takhle děláme hlavně právě legíny. Ten výrobek má skvělé vlastnosti, hlavně trvanlivost. Viděla jsem teď jedny legíny, které jsme dělali před 2 lety a jsou stále stejné. Ten materiál se nezničí.
Filip: Legíny jsme i dobře načasovali. Na začátku jsme byli na Googlu první při zadání legín, teď už je na to spousta e-shopů. Teď už to všichni dováží z Číny. Na výrobě spolupracujeme s jednou firmou, která nám dodává ten potisk. Jinak střih a šití si už zajišťujeme sami.

Pamatuji si na nákrčník jménem Teplý Bedřich. Jak vás to jméno napadlo?
Jitka: Já jsem vymyslela ten nákrčník, doplněk na zimu. Sama jsem to chtěla nosit, tak jsem jej v deseti kusech ušila. Filip pak přišel s tím názvem.

Tahle práce s názvy naznačuje, že jsou marketingově promyšlené – přemýšlíte už od začátku o názvu jako prostředku virálního šíření?
Filip: Dnes už virál nemůže být jen vtipný, musí být jinak atraktivní. Nedá se hlavně nijak moc naplánovat nebo aspoň ne snadno. Využíváme názvu značky – youngprimitive – už za to se dá ledacos schovat, třeba i chyba. Kdysi jsem dělal triko „Omluvte sníženou kvalitu“ (hospodské triko omlouvající nízké komunikační schopnosti unaveného majitele). Dali jsme jej do tisku a až na hotovém triku jsem si všiml, že jsme vytiskli pouze „sníženu“ bez „o“. Lidé si ale mysleli, že to tam patří, ale záměr to určitě nebyl.

Kam se podle vás posouvá móda pro mladé lidi?
Jitka: Ted poslední dva roky je boom v tom, že lidé více přemýšlejí o tom, co nosí. Chtějí regionální produkty, chtějí podporovat místní výrobce. Více se zajímají o výrobce, jestli je to triko z Česka. Na akcích, kam jezdíme prodávat, je zajíma i to, jestli vše opravdu šiju já osobně.

V logu máte postavu, která vypouští kluzák. Kdo to je?
Filip: To je Venca Chládek. To je fiktivní postavička z blogu. Celý youngprimitive začal právě jím. Fotka je z roku 1978. Takhle vypadá mladý primitiv, nadšenec…

O počeštění značky jste nikdy neuvažovali?
Filip: S anglickým názvem je samozřejmě problém – vysvětlovat jak se to píše, třeba na poště. Je celkem dlouhý. Taky už jsem o něco starší, už se až tak young necítím, ale měnit název samozřejmě nechceme.

Kam bude YP směřovat dál?
Filip: Teď jsme dospěli k tomu, že nás kamarádi oslovují, jestli budeme něco dělat pro děti. Young je spíš než o věku o stavu duše (úsměv).
Jitka: Na dětskou módu se zatím nechystáme. Kdybychom měli věci pro děti vyrábět tak jako pracujeme teď, bylo by vše dost drahé.
Filip: Bude to chtít inspiraci životní situací, pak to půjde. Dojít na to vlastně musí – v nějakých čtyřiceti už to Young totiž bude dost trapné (smích).

Soutěž s youngprimitive

Jitka s Filipem pro vás přichystali malou soutěž o dva kousky z jejich produkce. Jeden kluk a jedna holka mohou vyhrát trička Silly Walk a Little Kitten. Stačí jen zaslat odpověď na níže uvedenou otázku a mít trochu štěstí při slosování. Odpovědi zasílejte do 20. září 2013 na e-mail redakce@brnenskadrbna.cz.

Soutěžní otázka: Jak zní přezdívky Jitky a Filipa?

Odpověď naleznete na stránkách youngprimitive.

O co soutěžíme?

Dámské tričko Little Kitten (vel. S)

Pánské tričko Silly Walk (vel. M)

Přejeme hodně štěstí!

 

Komentáře

 

Napište nám

Nejčtenější

  • Všichni do podchodu. Na hlavním nádraží už...

  • Policie pomalu a jistě odhaluje gang zlodějů...

  • Schváleno! Brněnská sportoviště se po...

  • V Brně dnes otevřeli nejmodernější...

Reklama
 
 

Kam dál?

O Polívkovu farmu se zajímá zahraniční investor

neděle, 8. září 2013, 11:10

O Farmu Bolka Polívky v Olšanech na Vyškovsku, která je od dubna v konkurzu, má vážný zájem zahraniční investor. Ve...

Němci chtějí po Brnu za Veletrhy Brno 175 milionů korun

středa, 28. srpna 2013, 09:45

Němečtí vlastníci Veletrhů Brno chtějí za 61 procent akcií od Brna 6,8 milionu eur (175 mil. Kč). Vyplývá to z dopisu,...

Vynález z Brna získává popularitu mezi extrémními sportovci

úterý, 20. srpna 2013, 23:50

Druhý srpnový víkend se v Brně uskutečnil závod světové série v novém extrémním sportu zvaném motosurfing nebo podle...