Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Ne všichni poskytovatelé energií hrají fér

 
čtvrtek, 30. srpna 2012, 14:36

Při výběru jakéhokoli partnera je třeba postupovat obezřetně a s rozvahou. Nejinak tomu je při výběru dodavatele energií.

„Na nekalé praktiky některých poskytovatelů energií doplácejí nejvíce osoby, které nemají moc možností se bránit.

Spolehlivá dodávka elektřiny a zemního plynu musí být u energetické společnosti samozřejmostí - váš dodavatel vám však může nabídnout řadu dalších výhod.“

To a mnohem více říká v následujícím rozhovoru člen představenstva společnosti E.ON Energie Martin Dvořák.

Před časem vyšla zpráva o jedné z energetických společností, které soud uložil veřejnou omluvu v médiích za klamavou reklamu. Jaký máte názor na firmy, které se najednou objeví s lukrativní nabídkou, ale poté zákazníci zjistí, jak se věci mají?

„Předpokládám, že se váš dotaz vztahuje ke kauze, ve které hájila své zájmy a práva zákazníků právě společnost E.ON Energie. Nejprve bych chtěl poznamenat, že ačkoliv rozsudek ve výše jmenované kauze zatím není pravomocný, jsem velmi rád, že prvoinstanční soud dal naší společnosti za pravdu a postavil se jednoznačně na stranu zákazníka a jeho práv. Za obzvláště politováníhodný považuji fakt, že oběťmi těchto nekalých praktik se ve valné většině stávají osoby, které nemají mnoho možností se bránit, například senioři.“

Na co je třeba si dát pozor v případě, že se zákazník rozhoduje změnit dodavatele energie?

„Velice důležité je zejména porovnání konkurenčních nabídek. Ne všichni obchodníci hrají fér. Nejprve by lidé měli zjistit, zda je konkrétní cena, kterou dodavatel nabízí, konečná, nebo se k nabídce vážou dodatečné náklady. Dále je dobré mít jasno v tom, zda se nabízená cena sjednává na celou dobu trvání smlouvy, nebo takzvaná výhodná nabídka platí jen omezeně. V případě omezené platnosti nabídky se cenové rozdíly se zvyšováním ceny časem stírají a výhodnost takové smlouvy výrazně klesá. Pozornost je třeba věnovat také smluvním podmínkám, především tomu, zda nehrozí sankce v případě změny či ukončení smlouvy.“

Jak se tedy správně zachovat v případě, kdy chce zákazník vypovědět smlouvu se stávajícím dodavatelem a přejít k jinému poskytovateli služeb?

„V našem případě vždy zájemcům poskytujeme veškeré podklady nutné pro rozhodnutí. Od základních informací o produktu až po konkrétní ceník a cenové porovnání s konkurenčními produkty. Pokud se zákazník konkurence rozhodne přejít k nám, celý proces změny dodavatele kompletně vyřídíme za něj. V případě předčasného ukončení smlouvy v některých případech hrozí stornopoplatky ze strany stávajícího dodavatele. Chceme, aby se těmto nepříjemnostem mohli naši potenciální zákazníci vyhnout.“

Lidé se mohou často dočíst o tom, že přechodem k jinému poskytovateli energií ušetří. Na kterou složku ceny se tyto nabídky vztahují a kolik procent z celkové ceny tato složka tvoří?

„Nabídky se ve většině případů vztahují k ceně za dodávku dané komodity. Cena dodávky elektřiny tvoří v průměru přibližně polovinu celkové ceny, u dodávky plynu je to v průměru asi 60 procent celkové ceny. U jednotlivých odběrů se tento poměr může od uvedeného údaje lišit v závislosti na distribučním tarifu, spotřebovávaném množství a ceně. Přibližně lze však říci, že pokud bude v inzerci přislíbena například úspora v ceně za dodávku elektřiny nebo plynu ve výši šesti procent, pak se to do úspory na celkové platbě za elektřinu promítne přibližně třemi procenty a na celkové platbě za plyn necelými čtyřmi procenty. V každém případě je důležité znát i případné další platby, které někteří konkurenti v souvislosti se změnou dodavatele mohou účtovat.“

Na jak dlouhou dobu uzavírají vaši zákazníci smlouvu?

„V současné době máme několik standardních či akčních produktů, které určují trvání smlouvy na dobu určitou či neurčitou. Nejdelší trvání smlouvy, respektive garanci ceny, máme v současné době až na dva roky. Zákazníkovi dáváme jistotu, že po tuto dobu se cena, kterou si v rámci smluvního vztahu sjednal, nezmění.“

Získávání nových zákazníků je jedna věc, péče o zákazníky stávající je věc druhá. Jak v tomto případě postupuje společnost E.ON?

„Pro naše stávající zákazníky se snažíme neustále připravovat zajímavé bonusy a nabídky. Předně bych jmenoval E.ON Servis. Jde o služby nejrůznějších řemeslníků, například instalatéra, elektrikáře, topenáře, plynaře, sklenáře či zámečníka pro případ poruchy v domácnosti. Zákazníci, kteří si E.ON Servis sjednají, mají čtyřiadvacet hodin denně k dispozici linku, která v případě poruchy obratem zajistí zásah specialisty. Dále ve spolupráci s věrnostním programem Clubcard obchodního řetězce Tesco nabízíme našim zákazníkům možnost sbírat body na kartu Tesco Clubcard za každou uhrazenou zálohovou platbu za elektřinu nebo zemní plyn. Zajímavých programů pro zákazníky však máme mnohem více.“

Finanční situace v České republice bude mít dopad také na oblast energetiky. Jak se hodláte vypořádat s důsledky ekonomické recese?

„Naše společnost si je plně vědoma dopadů ekonomické recese na domácnosti, ale i na průmyslové podniky, zejména z řad malých a středních podniků. Z tohoto důvodu již od roku 2009 nabízíme produkty a služby, které jednotlivcům i ekonomickým subjektům nabízí mnohem větší jistotu při plánování ekonomických výdajů. Jedná se o možnost sjednat si garantovanou cenu elektřiny na určité období, a tím zmírnit nepředvídatelné dopady nárůstu cen energií. V době, kdy je obtížné předvídat, jak výrazný případný nárůst bude, dávají naše produkty zákazníkům možnost skutečně plánovat své výdaje a také jistotu, že v průběhu smluvního období se garantovaná cena nezmění.“

 


 

Kam dál?

„Žijeme ve světě plném reklam na hamburgery...“

středa, 25. července 2012, 11:10

Regionální agrární komora Jihočeského kraje je zákonem zřízená profesní organizace pečující o podnikatelské blaho svých...

Jakub Kovář, skromná osobnost českého hokeje

pátek, 20. července 2012, 13:59

Narodil se v Písku, je mu třiadvacet a má sympatickou přítelkyni. Takový popis určitě sedí na plno kluků, kteří...

Smečař Popelka odmítl reprezentovat. Poprvé v životě

pátek, 20. července 2012, 13:37

Kouče budějckého Jihostroje Jana Svobodu vystřídal na začátku roku u kormidla české volejbalové reprezentace Belgičan...

 

Komentáře

 
 

O čem píše Drbna.cz

Kremlík: Nový mýtný systém vynese okolo 12 miliard korun ročně

Stát chce v rámci nového mýtného systému vybrat okolo 12 miliard korun ročně, z toho 1,5 miliardy na nově zpoplatněných silnicích první třídy. Náklady na provoz budou méně než desetina ročního výnosu. Na briefingu to řekl ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO). V roce 2018 zaplatily kamiony v Česku na mýtu rekordních 10,8 miliardy korun, což bylo meziročně skoro o čtyři procenta více. V prvním pololetí letošního roku stát vybral na mýtu 5,5 miliardy korun, což je o 2,6 procenta víc než za stejné období loni.

Objem sázek v ČR byl loni proti roku 2000 více než čtyřnásobný

Objem sázek v Česku byl loni proti roku 2000 více než čtyřnásobný. Zatímco loni dosáhl 249,5 miliardy korun, v roce 2000 to bylo 60,5 miliardy. Vyplývá to z údajů Generálního finančního ředitelství. Nejvíce připadá dlouhodobě na automaty (loni 58 procent), v poslední době roste podíl kurzových sázek (loni 28 procent). Nejvyšší výhra v Česku padla v roce 2015 v Eurojackpotu, sázející vyhrál v přepočtu 2,466 miliardy korun. Před sto lety se uskutečnil první tah Československé třídní loterie.

ODS chce o spolupráci jednat s konzervativně liberálními stranami

Předseda ODS Petr Fiala chce před parlamentními volbami v roce 2021 jednat o spolupráci se stranami, které patří do konzervativně liberálního proudu. Chce sestavit tým, který porazí hnutí ANO, a udělat reformy v boji s byrokracií, ve školství nebo v digitalizaci. Fiala to uvedl na dotaz k možnému vytvoření předvolebního bloku demokratických stran, o kterém dříve hovořil předseda Starostů a nezávislých (STAN) Vít Rakušan.