Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Současnost letiště znamená půl milionu cestujících ročně

 
čtvrtek, 30. ledna 2014, 10:20

„Na dovolenou jsem si zvykl létat z Brna.“ „Počkej, v Brně je letiště?“ Toto není fiktivní rozhovor, ale reálná situace. I když to za chvíli bude deset let, co se lze z Brna letecky dopravit do Londýna, stále zůstává poměrně dost lidí, kteří buď vůbec netuší, že tu nějaké letiště je, anebo o něm sice už slyšeli, ale z toho kopce u Medlánek přece nikam nic nelétá. Jaké možnosti tedy Brno nabízí lidem v oblasti létání?

V jihovýchodní části města, v prostoru mezi městskou částí Tuřany a obcí Šlapanice, pouhých osm kilometrů od centra, se již dlouhou dobu nachází letiště, které nabízí lidem letecká spojení do několika zajímavých destinací. Celoročně je možné letět do tří měst, na čtyři různá letiště, s celkem trojicí různých aerolinek.

V létě, které je turistickou sezónou, se prostřednictvím charterových letů rozšiřuje nabídka o dalších zhruba deset míst, převážně v přímořských letoviscích Řecka a Tuniska. Všechny tyto možnosti znamenají, že branami brněnského letiště ročně prochází přibližně půl milionu cestujících.

Nejstarším leteckým spojením, které je Brňanům k dispozici, je linka do Londýna, kterou nabízí irská nízkonákladová společnost Ryanair. Ta létá denně na letiště Stansted, které je od Londýna vzdálené zhruba čtyřicet kilometrů, nicméně jak je v západním světě zvykem, spojení odsud do centra města je naprosto bezproblémové.

Od svého zavedení v roce 2005 tato linka přepravila již více než milion cestujících, což je dáno jak samotnou atraktivitou hlavního města Velké Británie, tak i neuvěřitelně nízkými cenami letenek, které se mnohdy pohybují v řádu stokorun.
A protože poptávka po letech do Anglie očividně převažovala nad nabídkou, v roce 2010 spojení do Londýna rozšířila maďarská nízkonákladová společnost Wizzair, která nabízí třikrát týdně lety na letiště Luton. To je od centra města vzdálené zhruba pětapadesát kilometrů, přesto dostupnost je i v tomto případě vynikající. Ačkoli platí, že je o lety tímto směrem velký zájem, mezi oběma dopravci, kteří lety do Británie provozují, nezřídka dochází k cenovým válkám, ve kterých se předhánějí v nižší ceně letenek. Z toho samozřejmě netěží nikdo jiný než cestující.

Společnost Wizzair nabízí ještě jednu linku. S ní se lidé dvakrát týdně dostanou na letiště Eindhoven v Nizozemí. Samotné město samo o sobě možná není turistickým magnetem, ale díky své poloze nabízí skvělý výchozí bod pro cesty po celém Nizozemí, Belgii i západní části Německa, protože se v podstatě nachází na hranicích těchto tří států. Díky rozsáhlé síti rychlovlaků je proto doprava do okolních měst a států jednoduchou záležitostí.

Třetím dopravcem, který nabízí celoroční pravidelné lety, jsou ruské aerolinie UTair. S těmi mají Brňané možnost letět třikrát týdně na letiště Vnukovo, které je jedním z několika vzdušných přístavů ruské metropole, Moskvy. V tomto případě se ceny letenek pohybují zhruba kolem čtyř tisíc korun, na druhou stranu jde o společnost, která na svých letech poskytuje mimo jiné i kompletní servis občerstvení. Další výhodou je, že nabízí i možnost návazných spojů dále na východ, mnohdy za velice lidový peníz, což může být výzva pro dobrodružněji naladěné cestovatele, kteří rádi prozkoumávají turisty dosud neobjevená místa.

Kromě těchto pravidelných spojení je možné v letních měsících navštívit množství míst ležících většinou přímo na mořském pobřeží. Tyto lety provozují české nízkonákladové aerolinky SmartWings, přičemž jde převážně o charterové lety, což znamená, že si je objednávají cestovní kanceláře pro své klienty. Zpravidla ale nebývá vyprodána celá kapacita letadla, proto aerolinie nabízejí zbylá místa ve volném prodeji, díky čemuž je možné cestovat na vlastní pěst i do destinací v zemích, jako je Bulharsko, Řecko, Itálie, Španělsko, Tunisko, Turecko a mnohé další. Možností je nepřeberně.

Pro zájemce, kteří by se o brněnském letišti a spojích, které nabízí, chtěli dozvědět víc:
http://www.brno-airport.cz/
http://www.ryanair.com/cz
http://wizzair.com/cs-CZ/Search
http://www.utair.ru/en/
http://www.smartwings.com/cs/

Autor: Marek Vanžura, www.airspotter.eu

 


 

Kam dál?

Patnáct událostí roku 2013. Vyberte tu nejlepší

úterý, 24. prosince 2013, 13:00

Zavedení dlouho očekávaných SMS jízdenek, znovuotevření kina Scala nebo dvě obzvlášť brutální vraždy. To jsou jen...

Nejčtenější články za září

čtvrtek, 3. října 2013, 10:38

Neuniklo vám něco v září? Nabízím přehled nejzajímavějších a nejčtenějších článků na Drbně.

Na pštrosa do kavárny Era

neděle, 18. srpna 2013, 22:02

O víkendu jsem zavítala do černopolské kavárny a restaurace Era. Tradiční kavárna, která byla postavena podle návrhu...

Pojišťovna vyzkoušela rychlost zlodějů. Brno druhé od konce!

čtvrtek, 1. srpna 2013, 13:30

Projekt České Pojišťovny nazvaný Bezkola.cz ve čtrnácti krajských městech vyzkoušel, jak dlouho na ulici vydrží...

 

Komentáře

 
 

O čem píše Drbna.cz

Skupina Rewe, majitel Exim Tours, kupuje CK Fischer

Německá skupina Rewe, majitel Exim Tours, kupuje od skupiny KKCG českého miliardáře Karla Komárka Cestovní kancelář Fischer, napsal dnes server iDNES.cz. Výši transakce neuvedl. Zástupci firem se k obchodu odmítli podle serveru vyjádřit. Spojení špiček českého trhu se zájezdy musí ještě schválit Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).

Zastupitelé Prahy 5 odvolali starostu Mazura i radní

V čele Prahy 5 skončila dosavadní rada v čele se starostou Danielem Mazurem (Piráti). Zastupitelé ODS, ANO, TOP 09, STAN a SNOP 5 schválili její odvolání, nyní se bude volit nové vedení městské části. Koalici dosud tvořili Piráti, ODS, ANO a SNOP 5, tři ze čtyř stran v pondělí vypověděly koaliční spolupráci s Piráty. Podle zástupců dalších stran starosta nezvládal vedení radnice. Podle Pirátů jde o zástupné důvody a ve skutečnosti zastupitelům vadilo, že se začaly řešit problémy s veřejnými zakázkami.

PRŮZKUM: Česká společnost je rozdělena do šesti sociálních tříd

Česká společnost je rozdělena do šesti společenských tříd, které se liší složením svých zdrojů a pozicí ve společnosti. Vyplývá to z průzkumu, na kterém spolupracoval Český rozhlas (ČRo) s několika sociology. Do dvou typů vyšší střední třídy náleží zhruba třetina lidí, tři typy nižší střední třídy podle odborníků zahrnují téměř polovinu respondentů a do nejnižší, takzvané strádající třídy patří 18 procent lidí. Průzkumu se v červnu zúčastnilo 4039 respondentů z 1300 obcí, provedly jej agentury MEDIAN a STEM/MARK. Na dnešní tiskové konferenci ho představili zástupci ČRo a tři sociologové.