Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

SEAT Arona: Španělská kráska, co překvapí dravostí a svižností

 
pondělí, 8. ledna 2018, 17:00

V nedávné době jsem dostal možnost projet žhavou novinku čím dál oblíbenější kategorie crossoverů - SEAT Aronu. Na první pohled stylovou záležitost, se kterou se pochlubíte v ulicích, na první pojezd svižnou dračici, které budete důvěřovat i v náročnějším terénu.

Nová Arona, poměrný trpaslík mezi robustními vozy napříč trhu SUV aut, je ve všech nabízených verzích vyrobena s tříválcovým pohonem. Musím se přiznat, že pro mě (stejně jako nejspíš pro spoustu dalších konzervativců, kteří čtou tento text) zprvu byla spíše odpuzující informace. Sám jsem byl dlouho zastáncem postoje "čím víc válců, tím víc muziky", doba však hovoří jasně - objem musí dolů, efektivita nahoru. Smiřme se s tím a dejme pokroku šanci.

Od brněnského prodejce Louda Auto jsem dostal na vyzkoušení tříválec o výkonu 85 kW/115 koní s šestistupňovou manuální převodovkou a ve výbavě Xcellence a také svolení ho "trochu protáhnout" po městě, dálnici a kopečcích jihomoravského venkova.

Šedesát osm barevných kombinací

Arona zaujme na první pohled. Po svých bratranicích a sestřenicích z koncernu VW zdědila ostře řezané (a nutno říct velmi povedené) rysy, které autu dávají přísnou a přitom líbivou tvář. Už od výbavy Style vám na cestu posvítí LED světlomety druhé generace, auto od výbavy Xcellence zdobí chromované lišty bočních oken a poutavé chromované prvky v prostoru za zadními dveřmi s vylisovaným písmenem X.

Lahůdkou především pro ženy, jež mají (narozdíl od nás mužů) vrozený cit pro harmonii barev, je možnost vybrat si z několika barevných provedení. Seat nabízí u Arony možnost kombinovat tři různé odstíny střechy (šedá, černá nebo oranžová) s deseti odstíny lakování karoserie (na škále od několika odstínů bílé, přes vášnivě červenou až po temnou modrou či černou). Dohromady si tak můžete vybrat ze 68 různých barevných kombinací střechy a karoserie.

Stylový interiér, vyhřívané sedačky, dostatek prostoru

Arona je prcek mezi SUV,  avšak co se vnitřního prostoru týče, za svou velikost se určitě stydět nemusí. Arona je 4,138 metrů dlouhá, 1,78 metrů široká a 1,543 metrů vysoká. Ve své váhové (čti délkové) kategorii jde o nejprostornější vozidlo na trhu. Každou nakupování milující ženu či sportovně založeného muže potěší prostor v kufru, jenž je (i přes nevelký celkový "vzrůst" auta) velmi slušný - 400 litrů. Pro představu - kolega do ní v pohodě naložil tašku s hokejovou výstrojí a jeho přítelkyně ještě přihodila nákup. A pokud nevíte, jak velká je taška s hokejovou výstrojí, tak věřte, že velká.

Interiér drží basu se vnějškem, co se "přísnosti" a ostrých rysů týče. Barevně je laděn do černo stříbrné(/chromové barvy). S nadcházející zimou určitě každý s vděkem přivítá vyhřívané sedačky, rodiče také určitě ocení, že na zadní sedadla potíží umístí všechny běžné typy dětských autosedaček. 

Ovládání? Stačí mluvit

Rádi si v autě zazpíváte nebo necháte omámit hlubokými beaty elektronické muziky? Dobrá zpráva: Arona nabízí audiosystém BeatsAudio se 6 reproduktory, osmikanálovým zesilovačem o výkonu 300 W a subwoofer v zavazadlovém prostoru.

K palubnímu počítači s velkým dotekovým displejem se v pohodě připojíte i přes bluetooth. K dispozici jsou však i dva USB konektory, vstup pro AUX nebo slot pro SD kartu. S automobilem si přitom můžete i popovídat - ovládání hlasu je jednoduché a příjemné, zavolat někomu nebo zadat adresu do GPS můžete bez otravného (a mnohdy nebezpečného) přeletání pohledu ze silnice na displej a zpátky. Skutečnou lahůdkou a nepoznanou novinkou bude  pro mnohé možnost bezdrátového nabíjení mobilního telefonu.

Parkování jako nový kámoš

Parkování ve městě je pro spoustu lidí synonymem pekla. Naštěstí pro ně žijeme ve 21. století a řešení svých trápení tak často necháváme programům. Parkovací asistent v Aroně je jednoduchým a praktickým kamarádem. Stačí si najet do pozice, kterou nám displej ukáže a pustit volant. Pak už jen za vaší pomoci v podobě kombinace spojka - plyn - brzda sledujete, jak vás volant samovolně dostává na vyhlédnuté místečko. "Parkovací kámoš" přitom v pohodě zvládá parkování jak podélné, tak kolmé.

A jedeme

Auto jsme si prohlédli, prolezli ho zevnitř, vyzkoušeli si veškeré technologické vychytávky, otestovali parkovacího kámoše a nyní je čas ho trochu provětrat. Od tříválce určitě po nastartování nečekejte žádný velký řev, auto je pokorné a tiché. Vyjíždím na dálnici, na obrazovce přepínám na režim "Sport", podřazuji a plyn jde k podlaze. V tu chvíli byste opravdu pochybovali o tom, že je zhruba metr před vámi pod kapotou jen litrový tříválec. Arona je pohotová a svižná. Nahrává tomu i celková váha auta, která se pohybuje okolo 1200 kilo, což Aroně dává při zadupnutí plynu slušný odpich.

Ani v kopečcích se Arona nechová jako outsider. Sto patnáct koní na 1200 kilo dělá své. Podvozek nabízí příjemný komfort, ani na vymlácených silnicích se člověk necítí nijak špatně. Za podvozek i odpružení určitě palec nahoru.

Nad spotřebou zajásáte

Skvělou zprávou pro vaši peněženku je spotřeba téhle španělské dračice. V mé stopatnáctikoňové verzi dostanete v běžném režimu (tedy pokud si nenastavíte "Sport" a nebudete hrát na Nikiho Laudu v serpentinách) spotřebu pod 5 letrů na sto kilometrů (podle výrobce dokonce 4,9)! A to je na benzínový motor (dieselová varianta bude k dispozici až v průběhu roku 2018) velká paráda.

Podtrženo, sečteno

Za málo peněz spousta muziky. Asi tak bych popsal své pocity z několikahodinové jízdy s Aronou. Nová Arona, jež k vám vyjede přímo z barcelonské linky, startuje totiž na parádních 365 900 korunách. Nejnadupanější verzi, jedenapůlitrový čtyřválec s výkonem 150 koní, pořídíte za necelých 450 tisíc korun. Všechny dostupné motorové verze a vybavení najdete na webových stránkách nebo se zajděte podívat a vyzkoušet si ji osobně do Louda Auto na brněnské Hněvkovského ulici. Za randíčko tahle španělská kráska určitě stojí.

Vizitka autora

 

Martin Šeda

Šéfredaktor Brněnské Drbny (kontakt: sefredaktor@brnenskadrbna.cz)

Něžný barbar & Hospodský pábitel

 
PR text | Foto Martin Šeda
 


 

Kam dál?

TIPY NA TÝDEN: Balkan Bashavel, Cestovatelská přednáška, Vlasta Redl...

úterý, 2. ledna 2018, 13:10

Pro ty, co to přepískli o silvestrovské noci, mám dobrou zprávu – počátek roku budu poklidný, takže budete mít dost...

Tradice zdobení vánočních stromků prošla během století řadou změn. Co...

neděle, 24. prosince 2017, 18:03

Trendy ve zdobení stromků se neustále mění, letos je populární bílá barva, velký návrat zažívají i přírodní materiály....

Prodejců kaprů přibývá. Víte, na co si dát pozor při nákupu v jejich...

pátek, 22. prosince 2017, 08:00

Vánoce bez kapra? Jen málokdo v tuzemsku si to dokáže představit. I proto v ulicích měst přibývá prodejců kapr. V...

Dva nadšenci si v Brně postavili letecký simulátor. V Boeingu nebo...

středa, 20. prosince 2017, 17:31

Dva milovníci létání a jeden splněný sen. Pilot Boeingu Dominik Vahala a nadšenec do létání a vývojář leteckého...

 

Komentáře

 

Napište nám

Nejčtenější

  • Cestující se ráno v šalině usmála na jinou...

  • Vánoční trhy si letos v Brně užijeme i mezi...

  • Turbomošt rozdá v brněnských ulicích 10...

  • PÁTRÁNÍ: Muž a žena vybírali po Brně peníze...

Reklama
 
 

O čem píše Drbna.cz

V čele Brna po letech opět žena. Markéta Vaňková se stala novou brněnskou primátorkou

Novou brněnskou primátorkou se dnes stala jednička kandidátky ODS Markéta Vaňková. V čele radnice vystřídala Petra Vokřála z hnutí ANO. Koalice ODS, KDU-ČSL, Piráti a ČSSD má v zastupitelstvu 33 mandátů z celkových 55. Vítěz voleb hnutí ANO skončí v opozici spolu s SPD. Rada Brna bude mít 11 členů, z toho deset uvolněných. Neuvolněný bude radní pro dopravu. Celkem bude 14 uvolněných zastupitelů, o tři víc než dosud.

Na kauze zavlečení Babiše mladšího pracuje tým i soudní znalec

Na kauze zavlečení Andreje Babiše mladšího na Krym pracuje podle náměstka policejního prezidenta Martina Vondráška tým, který má při vyšetřování maximální podporu. Na dnešní společné tiskové konferenci s ministrem vnitra Janem Hamáčkem (ČSSD) se Vondrášek postavil za práci policie. Hamáček předpokládá, že byli na policii předvoláni všichni aktéři kauzy kolem Babiše mladšího, tedy novináři i premiér.

Protopopová odchází z Národního ústavu duševního zdraví

Psychiatrička Dita Protopopová na vlastní žádost odchází z Národního ústavu duševního zdraví (NUDZ). Informaci Deníku potvrdil mluvčí ústavu Jan Červenka. Posudek Protopopové měl podle médií synovi premiéra Andreje Babiše (ANO) pomoci vyhnout se trestnímu stíhání v kauze Čapí hnízdo. Protopopová, která v minulosti byla Babišovou poradkyní na ministerstvu financí, už dřív rezignovala na mandát zastupitelky Prahy 8.