Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Víte, jak se bránit, když obchodník zamítá reklamace?

 
sobota, 28. října 2017, 11:33

Možná se i vám stalo, že prodávající zamítl vaši reklamaci, aniž by se vadou pořádně zabýval a aniž by vám své rozhodnutí jakkoliv vysvětlil. Co v takové situaci dělat? Věděli jste, že pokud zboží reklamujete během prvních šesti měsíců od koupě, zákon připisuje veškerou odpovědnost za vady prodávajícímu? Co to v praxi znamená?

Aby mohl prodávající reklamaci zamítnout, musí pro to mít některý ze zákonných důvodů. Těmi jsou především mechanické poškození a běžné opotřebení zboží. Není ale možné zamítat reklamaci kvůli mechanickému poškození, pokud přímo nesouvisí s reklamovanou vadou. Například reklamaci vady softwaru počítače by prodávající neměl zamítnout s konstatováním, že jste přinesli počítač do reklamace s prasklým displejem.

Pokud prodávající navíc zamítá reklamaci v prvních šesti měsících od převzetí zboží, neobejde se jen s lakonickým sdělením, že vada vznikla mechanickým poškozením nebo že se jedná o běžné opotřebení věci. „Zákon říká, že projeví-li se vada v průběhu šesti měsíců od převzetí, má se za to, že věc byla od počátku vadná. Pro prodejce to znamená, že pokud chce reklamaci zamítnout, musí toto zákonné tvrzení vyvrátit,“ vysvětluje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest.

Vyvrátit zákonnou domněnku odpovědnosti za vadu může prodávající například tím, že si nechá vadu odborně posoudit a spotřebiteli následně předloží vyjádření technika nebo nezávislého znalce. „Jestliže prodávající zamítnutí reklamace neodůvodní, můžete namítat nevyřízení reklamace řádně v zákonné 30denní lhůtě a od smlouvy odstoupit,“ radí Lukáš Zelený.

To, že zákon přisuzuje prodávajícímu odpovědnost za vadu jen v prvních šesti měsících, však neznamená, že by měl prodávající později na odůvodnění zamítnuté reklamace zcela rezignovat. Správně posoudit vadu a řádně vyřídit reklamaci je jeho zákonnou povinností i přesto, že v této době již nenese důkazní břemeno. Pokud se prodávající vůbec nezabývá vytýkanou vadou, nelze reklamaci považovat za řádně vyřízenou. „Prodávající se tak dopouští přestupku podle zákona o ochraně spotřebitele. Spotřebitelé se mohou s podnětem obrátit na Českou obchodní inspekci, která má pravomoc uložit obchodníkovi pokutu až do výše 3 000 000 Kč,“ říká Zelený.

Někteří lidé se domnívají, že pokud zboží reklamují během šesti měsíců od koupě, mohou okamžitě odstoupit od smlouvy. Takové právo jim ovšem zákon nepřiznává. „Zákonné nároky se v průběhu trvání záruky nemění. To znamená, že i během prvního půl roku máte právo v prvé řadě na opravu, případně výměnu vadného zboží. V prvních šesti měsících je ale pozice spotřebitele silnější právě z toho důvodu, že zákon připisuje veškerou odpovědnost za vady prodávajícímu, kterému tím ztěžuje případné zamítnutí reklamace,“ ozřejmuje Zelený.

Tisková zpráva | Foto pixabay.com
 


 

Kam dál?

Dospělé vrací do dětství, děti uvádí v nadšení. BRuNO family park si...

úterý, 24. října 2017, 12:30

Letos na podzim oslaví druhé narozeniny. A stejně jako každé dítě, i BRuNO family park rostl za poslední dvě léta do...

Malou Ameriku o víkendu provoní tisíce chutí a vůní Asie

středa, 13. září 2017, 08:44

Jste milovníky asijské kuchyně? Máte rádi poznávání nových chutí? Vyměňte příbor za hůlky a přijďte navštívit 2. ročník...

Máte přebytečný milion? Finanční úřad draží opravdový skvost....

úterý, 5. září 2017, 19:14

Tohle muselo původního majitele asi opravdu bolet. Kvůli dluhům zabavil exekutor neznámému majiteli opravdový...

Přijde cyklista o řidičský průkaz, když nadýchá? Ne, ale čeká ho...

úterý, 29. srpna 2017, 11:57

Letní období s sebou přináší i nekonečné možnosti cyklistických výletů. Stezky jsou mnohdy přeplněné, vyskytují se na...

 

Komentáře

 
 

O čem píše Drbna.cz

V oblíbeném lyžařském středisku v Rakousku se srazilo pět kabinek lanovky

Těšíte se na nadcházející lyžařskou sezónu? Oblíbenou destinací lyžařů z jižní Moravy je sousední Rakousko, kde tamní alpské vrchy nabízejí kilometry perfektně upravených sjezdovek. Ani v Rakousku však ne vždy funguje podle představ. Důkazem je video z lyžařského areálu Hochzillertal, na kterém je vidět následek nehody několika kabin lanovky.

Policie prověřuje zakázky pro Povodí Labe

Policie z Ústeckého kraje prověřuje zakázky pro státní podnik Povodí Labe se sídlem v Hradci Králové. Kriminalisté si 15. listopadu vyžádali informace a dokumenty k některých obchodním případům z letech 2009 a 2018, sdělila mluvčí podniku Hana Bendová.

Silné zimní bundy přidávají pár centimetrů, které snižují účinnost bezpečnostních pásů

Svrchní zimní oděv v kombinaci s bezpečnostními pásy není pro cestující to nejlepší řešení. Silné zimní bundy přidávají pár centimetrů, které snižují účinnost bezpečnostních pásů.