Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie.

Souhlasím
 

Víte, jak se bránit, když obchodník zamítá reklamace?

 
sobota, 28. října 2017, 11:33

Možná se i vám stalo, že prodávající zamítl vaši reklamaci, aniž by se vadou pořádně zabýval a aniž by vám své rozhodnutí jakkoliv vysvětlil. Co v takové situaci dělat? Věděli jste, že pokud zboží reklamujete během prvních šesti měsíců od koupě, zákon připisuje veškerou odpovědnost za vady prodávajícímu? Co to v praxi znamená?

Aby mohl prodávající reklamaci zamítnout, musí pro to mít některý ze zákonných důvodů. Těmi jsou především mechanické poškození a běžné opotřebení zboží. Není ale možné zamítat reklamaci kvůli mechanickému poškození, pokud přímo nesouvisí s reklamovanou vadou. Například reklamaci vady softwaru počítače by prodávající neměl zamítnout s konstatováním, že jste přinesli počítač do reklamace s prasklým displejem.

Pokud prodávající navíc zamítá reklamaci v prvních šesti měsících od převzetí zboží, neobejde se jen s lakonickým sdělením, že vada vznikla mechanickým poškozením nebo že se jedná o běžné opotřebení věci. „Zákon říká, že projeví-li se vada v průběhu šesti měsíců od převzetí, má se za to, že věc byla od počátku vadná. Pro prodejce to znamená, že pokud chce reklamaci zamítnout, musí toto zákonné tvrzení vyvrátit,“ vysvětluje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest.

Vyvrátit zákonnou domněnku odpovědnosti za vadu může prodávající například tím, že si nechá vadu odborně posoudit a spotřebiteli následně předloží vyjádření technika nebo nezávislého znalce. „Jestliže prodávající zamítnutí reklamace neodůvodní, můžete namítat nevyřízení reklamace řádně v zákonné 30denní lhůtě a od smlouvy odstoupit,“ radí Lukáš Zelený.

To, že zákon přisuzuje prodávajícímu odpovědnost za vadu jen v prvních šesti měsících, však neznamená, že by měl prodávající později na odůvodnění zamítnuté reklamace zcela rezignovat. Správně posoudit vadu a řádně vyřídit reklamaci je jeho zákonnou povinností i přesto, že v této době již nenese důkazní břemeno. Pokud se prodávající vůbec nezabývá vytýkanou vadou, nelze reklamaci považovat za řádně vyřízenou. „Prodávající se tak dopouští přestupku podle zákona o ochraně spotřebitele. Spotřebitelé se mohou s podnětem obrátit na Českou obchodní inspekci, která má pravomoc uložit obchodníkovi pokutu až do výše 3 000 000 Kč,“ říká Zelený.

Někteří lidé se domnívají, že pokud zboží reklamují během šesti měsíců od koupě, mohou okamžitě odstoupit od smlouvy. Takové právo jim ovšem zákon nepřiznává. „Zákonné nároky se v průběhu trvání záruky nemění. To znamená, že i během prvního půl roku máte právo v prvé řadě na opravu, případně výměnu vadného zboží. V prvních šesti měsících je ale pozice spotřebitele silnější právě z toho důvodu, že zákon připisuje veškerou odpovědnost za vady prodávajícímu, kterému tím ztěžuje případné zamítnutí reklamace,“ ozřejmuje Zelený.

Tisková zpráva | Foto pixabay.com

Kam dál?

Dospělé vrací do dětství, děti uvádí v nadšení. BRuNO family park si...

úterý, 24. října 2017, 12:30

Letos na podzim oslaví druhé narozeniny. A stejně jako každé dítě, i BRuNO family park rostl za poslední dvě léta do...

Malou Ameriku o víkendu provoní tisíce chutí a vůní Asie

středa, 13. září 2017, 08:44

Jste milovníky asijské kuchyně? Máte rádi poznávání nových chutí? Vyměňte příbor za hůlky a přijďte navštívit 2. ročník...

Máte přebytečný milion? Finanční úřad draží opravdový skvost....

úterý, 5. září 2017, 19:14

Tohle muselo původního majitele asi opravdu bolet. Kvůli dluhům zabavil exekutor neznámému majiteli opravdový...

Přijde cyklista o řidičský průkaz, když nadýchá? Ne, ale čeká ho...

úterý, 29. srpna 2017, 11:57

Letní období s sebou přináší i nekonečné možnosti cyklistických výletů. Stezky jsou mnohdy přeplněné, vyskytují se na...

 

Komentáře

 

Napište nám

Nejčtenější

  • Klíště smrtelně nebezpečné pro psy....

  • Od května se na rok uzavře Údolní ulice....

  • Radní chtějí nemovitosti bránící stavbě...

  • Potvrzeno! Na výstavu do Brna putuje...

 
 

O čem píše Drbna.cz

Když máte uprchlíky tak rádi, nastěhujte si je domů. Známý hejt si teď Češi můžou sami vyzkoušet

Do Česka přichází poněkud se zpožděním projekt „Uprchlíci, vítejte“. Ten zprostředkovává bydlení lidem na útěku v zemích, kde našli útočiště; pokud možno co nejblíž starousedlíkům, tedy rovnou u nich doma. S českou verzí projektu pomáhá Michal Sikyta, který byl před třemi lety u zrodu stejné platformy v Rakousku. „Nejsme sluníčkáři. My jenom nevítáme, ale nabízíme řešení,“ říká v rozhovoru pro HlídacíPes.org.

KOMENTÁŘ: Kauza Cambridge Analytica zahltila média. Kdo další zachází s našimi údaji?

Pravděpodobně nikdo nepřehlédnul kauzu úniku dat z Facebooku, která se neoprávněně dostala do rukou firmě Cambridge Analytica. Únik dat se týkal 87 milionu uživatelů z nichž 2,7 milionu jsou občané členských zemí EU. Začátkem dubna byl Mark Zuckerberg předvolán před americký senát, nicméně slyšení před tímto výborem nepřineslo žádný zásadní posun. Tomu, jak sociální sítě zachází s našimi údaji, se však opět dostalo zvýšené pozornosti nás všech.

Nemám pocit, že by tady byl ohrožen tisk, říká Andrej Babiš o zprávě týkající se svobody tisku

Opoziční strany souhlasí se zprávou organizace Reportéři bez hranic (RSF), podle které se v Česku zhoršila svoboda tisku. Kritizují hlavně to, že část médií přes svěřenské fondy vlastní premiér v demisi a předseda hnutí ANO Andrej Babiš. Piráti také varují před útoky politiků na veřejnoprávní média. SPD naopak tradiční média kritizuje, podle ní pošlapávají svobodu slova. Babiš v reakci na zprávu RSF řekl, že média jsou svobodná, a zkritizoval práci novinářů.