Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

 

Vzdělávání by mělo probíhat hravou formou, říká zakladatelka brněnské Montessori školky

 
pondělí, 5. února 2018, 14:40

Čím dál více rodičů v dnešní době volí pro své děti nový způsob výuky. Nazývá se Montessori a za poslední desetiletí prožívá opravdový boom. Montessori výuka se snaží o přirozený vývoj dítěte, klade důraz na hravost a samostatnost. V Brně už existuje několik takových zařízení, věnují se dětem od jednoho roku až po první stupeň základní školy. O tom, v čem tkví kouzlo a úspěch Montessori jsme si popovídali se zakladatelkou a jednatelkou první Montessori školy v Brně Jolanou Šulovou.

Paní jednatelko prozraďte, v čem spočívá kouzlo Montessori výchovy?

Jde o přístup k dítěti. Dítě by se mělo samostatně a volně rozvíjet přirozeným způsobem. Výchova je vedena tak, aby dítě nebylo vystavováno zbytečnému stresu.  Děti jsou už od velmi útlého věku vedeny k samostatnosti jednoduchým, nenásilným způsobem - pomocí speciálních pomůcek Montessori.

Paní učitelka například dětem neříká, co mají dělat a jak to mají dělat. Děti pracují s určitým materiálem a ten je podněcuje k tvořivosti a aktivitě. Takto se přirozeně a samostatně rozvíjí.

Dala byste příklad, jak vypadá Montessori materiál?

V jesličkách se například využívá praktických činností - přesypávání, přelévání.. Pro toto vývojové období je to úžasné, protože dítě se právě tak učí koncentraci a už si trénuje grafomotoriku, což je v té době prakticky příprava na psaní.

U nejmenších jsou to tedy praktické činnosti a smyslový materiál - pomocí něho se rozvíjejí všechny smysly, což je velmi důležité jako příprava pro učení. Děti si skládají různé odstíny barev, geometrické tvary, různé délky. Materiál je zajímavý pro děti i na omak, aby s ním rády pracovaly.

Říkala jste, že montessori se snaží o to, aby děti nebyly vystavovány tlaku. Z čeho bývají běžně děti vystresované, čemu se snažíte vyhnout?

Jsou vystresované z toho, že musí. Musí něco zvládnout a ne vždy tomu ještě dostatečně porozumí. Mnohdy učitel přemýšlí nad tím, jak se přiblížit k dítěti tak, aby dítě pochopilo určitou látku. Kdežto u Montessori materiálu nemusí, pro ně je to přirozeně zajímavé. Láká je to. Děti materiál zkoumají a samy na něm poznají, kde udělaly chybu.

Pracují s ním tak dlouho, dokud je to baví - nasytí se jejich potřeba zabavit se, něco se naučit a většinou to samy zvládnou. Pokud to nezvládají a nejsou spokojeni, tak s tím materiálem pracují, dokud se jim to nepodaří. Paní učitelka jim samozřejmě může pomoct. Ale až ve chvíli, kdy si ty děti o pomoc samy řeknou. Je důležité, aby samostatně přemýšlely.

Na druhou stranu není to tak, že by dítě přišlo k tomu materiálu poprvé a všechno se muselo naučit samo. Paní učitelka jednou ukáže, jak se s tím pracuje. Pak už si dítě hraje samo.

A co když si dítě s daným materiálem zrovna nechce hrát?

Samo si vybere, s čím si bude hrát podle toho, jakou má zrovna potřebu. Učitelky si samozřejmě vedou záznamy, jak které dítě pracuje s materiálem, jak zvládlo danou oblast. Zaměřujeme se na oblast praktických činností, smyslové výchovy, matematiky, jazykové výchovy a kosmické výchovy.

Kosmická výchova?

Ano, to je takový souhrn témat, který zahrnuje život okolo nás - chemie, zeměpis, dějepis, botanika... Samozřejmě v náročnosti přirozené a úměrné jejich věku a schopnosti pochopení. Učí se o zdraví, o tom, jak vypadá tělo, v zeměpisu jaké jsou pevniny, kontinenty apod.

Předpokládám, že o tom paní učitelka vypráví, děti ale nezkouší..

Nezkouší. Děti jsou z podstaty zvídavé a mají neustále potřebu ptát se, zkoumat dál a dál.

Jak vypadá běžný den školáčka, co přijde do Montessori školičky?

Hraní - učení. Když si u nás dítě hraje, zároveň se učí. Nemáme autíčka, roboty, panenky... Máme materiál, který podněcuje k práci a učení.

Nevadí to dětem? Když jsou z domu zvyklí na svoje autíčka a ve školce pak nic takového nenajdou?

Nevadí. Tady mají zas něco jiného, něco nového a zajímavého. Materiál je dělaný tak, aby byl pro jejich věkovou kategorii hodně přitažlivý.

Vyžaduje to zvláštní přístup rodičů?

Vyžaduje to minimálně spolupráci. Dvakrát do roka předáváme rodičům tzv. vývojové profily, kde se zaznamenává, jak dítě prospívá v jednotlivých oblastech. Rodiče nám k tomu na druhou stranu napíšou, jak to vidí oni u dítěte doma. Máme tak zpětnou vazbu, můžeme se domluvit a posoudit, co ještě dítě potřebuje, jak společně pracovat. Oproti běžné pedagogice je to více kontaktní i s rodiči dítěte.

Vidíte nějaký obecný vzrůstající zájem o Montessori?

Zájem se určitě zvedá. S mateřskou školkou jsme v Brně začínali roku 2002 a byli jsme první Montessori školou nejen v Brně, ale i v celém kraji. Teď už jich je spoustu.

Kdy vůbec vznikl koncept Montessori výuky?

Autorkou je Marie Montessori, italská dětská lékářka. Silná, úžasná žena s těžkým osudem.  Pozorovala děti při různých aktivitách, sledovala jejich vývoj. Nikdy do jejich procesu nevstupovala, jen pozorovala a dělala si o tom záznamy. A na těchto základech a jejích zkušenostech vznikla Montessori výchova.

V západních společnosti je to Montessori běžné?

Ano, západní společnosti je to běžné. Četla jsem, že děti z královských rodin mají Montessori školu, stejně tak děti zakladatelů Googlu. Mnoho významných osobností procházelo Montessori vzděláváním.

Dá se nějak charakterizovat, jakého člověka chce z dítěte Montessori vychovat?

Velmi důležité je, aby se lidská osobnost už od dětství rozvíjela na základě zdravého sebevědomí. To znamená, že se v dítěti nesmí vytvářet zbytečné obavy či bloky. Dítě se musí naučit spolupracovat s ostatními, být k nim ohleduplné a prospěšné pro kolektiv.


Sluníčko - Montessori nabízí ucelený vzdělávací systém s využitím principů Montessori pedagogiky

klubík pro nejmenší děti ve věku od 1 do 4 let    mateřská škola a první stupeň základní školy                                       

Pobočky Sluníčko - Montessori najdete na adresách: Bzenecká 23Černopolní 37ANáměstí 28. října 16Jana Babáka 11Šrámkova 14

Více informací o sdružení a Montessori pedagogice najdete na webových stránkách Sluníčko-Montessori nebo na telefonním čísle: 731 613 005, 603 984 380


Jak se například dítě učí ohleduplnosti?

Třída má svůj řád stejně jako u běžných škol či školiček. Avšak s tím rozdílem, že dětičky si onen řád samy vytváří. Když si totiž pravidla sama vymyslí a mezi sebou odsouhlasí, lépe je chápou. Stejně jako jejich smysl. Pravidla musí dodržovat i paní učitelka, protože musí jít příkladem. Příkladem by měli jít i rodiče a ta pravidla dodržovat, to už je ale těžší.

Děti si vytváří vlastní pravidla? To je v celku radikální, nemyslíte?

Vůbec ne. My si o tom s nimi povídáme. Ptáme se, jak by si děti představovaly školku, ve které je jim dobře a navrhujeme, jak toho dosáhnout. Každé dítě pak chápe, k čemu je pravidlo dobré a v čem jemu samotnému pomůže, když ho bude dodržovat.

A když se i přesto najde dítě, které začne například lítat po třídě a rušit?

Paní učitelka nekřičí. Přijde k němu, dotkne se ho třeba na rameni, aby ji vnímal a vysvětlí mu podstatu toho pravidla, které porušil a proč by ho porušovat neměl.

Dokáže si montessori poradit například s dětmi, které mají poruchu pozornosti?

Určitě. Ve třídách máme k dispozici asistenty, kteří se dítěti individuálně věnují a pomáhají mu v jednotlivých činnostech i při společných aktivitách.

Co Montessori na vyšších stupních? Jak třeba hodnotí žáky na základní škole?

Pedagogika Montessori se na základní škole samozřejmě už podstatně liší. Výchova je vždy přizpůsobena věku a schopnostem dítěte. Známky ale nedáváme. Žáček je hodnocen slovně.

V dnešní době už je více škol, kde se neznámkuje. Místo číselného hodnocení prostě paní učitelka napíše slovní povídání o tom, v čem bylo dítě úspěšné a na čem potřebuje ještě zapracovat.

Vizitka autora

 

Martin Šeda

Šéfredaktor Brněnské Drbny (kontakt: sefredaktor@brnenskadrbna.cz)

Něžný barbar & Hospodský pábitel

 
PR text | Foto Montessori škola Sluníčko

Kam dál?

MATKA NA TAHU: Nesnese se se sestrou. Občas

středa, 31. ledna 2018, 13:10

„A to jste to vzali nějak hopem, nejste trochu blázni? Ha, ha,“ to je asi druhá nejčastější věta, kterou teď slýchávám...

NA ROZTRHÁNÍ: Jak jsme se „rozhodli“ otěhotnět

středa, 24. ledna 2018, 10:01

Každé dva týdny vždy ve středu bude vycházet nový blog s názvem Na roztrhání. Jeho autorkou je Jana Duco, která vám...

Dodržujte zásady bezpečné jízdy, apelují policisté

pátek, 19. ledna 2018, 07:39

V zimních měsících řeší dopravní policisté napříč celým krajem velké množství dopravních nehod, které souvisí s jízdou...

MATKA NA TAHU: Chceš-li dobrou manažerku, musíš míti mámu v merku

středa, 17. ledna 2018, 13:24

Znáte takový ty kecy o tom, jak mají matky na mateřský místo mozku chrastítko? Jak celý dny se stejně postiženejma...

 

Komentáře

 

Napište nám

Nejčtenější

  • Holčička si v Brně hrála na dětském hřišti a...

  • Kulturní akce na Svoboďáku nesmí být hlučné....

  • Spíte s oknem otevřeným na ventilačku? Na...

  • Nezaplatil nájem, tak letí. Naštvaný...

 
 

O čem píše Drbna.cz

Opilý cizinec usnul za volantem. Půjčený Mercedes skončil v příkopu

K nehodě luxusního Mercedesu na silnici I/33 u Hradce Králové vyjížděli v úterý ráno policisté a hasiči. Řidič, který jel od Náchoda, za jízdy pravděpodobně usnul, najel na pravou krajnici a následně s půjčeným vozem skončil ve křoví.

Vrazi z metanolové kauzy se obrátili na Ústavní soud. Tresty se jim zdají nepřiměřené

Ústavní soud přezkoumá rozsudky nad doživotně potrestanými aktéry metanolové kauzy. Se stížnostmi se na něj obrátili míchači metanolem kontaminované směsi Tomáš Křepela ze Zlína a Slovák Rudolf Fian. Poukazují na údajné procesní pochybení, nepřiměřená se jim zdá i výše trestu. Na následky metanolové kauzy zemřely v roce 2012 desítky lidí, další víc než stovka si nese těžké následky.

Šéf Cermatu: Na učebních oborech by neměla být státní maturita

Výsledky didaktických testů státních maturitních zkoušek ukazují, že by se zřejmě mělo změnit současné nastavení vzdělávacího systému. Shodli se na tom ředitel Centra pro zjišťování výsledků vzdělávání (Cermat) Jiří Zíka a ředitelka Asociace ředitelů gymnázií Renata Schejbalová. Učební obory, které nejvíce snižují úspěšnost u maturit, by se podle nich měly zaměřit víc na ověřování odborných a praktických znalostí. Debatu o úpravách státních maturit nevyloučil ani ministr v demisi Robert Plaga (ANO).