Počasí dnes18 °C, zítra22 °C
Pátek 29. března 2024  |  Svátek má Taťána
Bez reklam

Jihomoravský kraj představil pracovní verzi územního plánu

Zpracovatelé Zásad územního rozvoje (ZÚR) Jihomoravského kraje dnes představili starostům okresu Brno-venkov návrh rozvojového dokumentu se čtyřmi variantami rozvoje dopravní sítě. Nyní mají možnost se k nim vyjádřit tak, aby v lednu bylo možné představit návrh ZÚR, řekl radní Antonín Tesařík (KDU-ČSL).

Zásady vymezují mimo jiné koridory pro dopravní a energetické trasy. Kraj bude postupně seznamovat s tímto materiálem i starosty dalších obcí regionu.

Nejvyšší správní soud předchozí Zásady územního rozvoje zrušil před více než dvěma lety kvůli tomu, že nebyly dostatečně posouzené vlivy dopravních staveb na životní prostředí a veřejné zdraví. Současné zásady zpracovává Urbanistické středisko Brno a Atelier T-plan.

První varianta je základní a předpokládá spíše menší investice a žádné zásadní novostavby. Kalkuluje s dobudování brněnského velkého městského okruhu, zkapacitněním dálnice kolem Brna a s drobnými stavbami na silnicích I/43 a I/53. Zahrnuje obchvat Znojma a Mikulova a dvoupruhový obchvat Břeclavi. "Jde spíše o etapový scénář než cílovou koncepci. Podle modelu dopravního zatížení by v roce 2035 došlo k přetížení sítě a kolapsu," uvedly Vanda Ciznerová a Marie Wichsová za zpracovatele. Podle Tesaříka počítají dopravní modely se zvýšením dopravy o 40 procent za 20 let.

Druhá varianta vychází z podnětů ekologů, kteří se postavili proti prosazovaným variantám některých silničních tahů. Vychází z předpokladu, že doprava se nemá zatahovat do metropolitní oblasti kolem Brna, ale do okrajových území. Nepočítá tedy s R52 od Pohořelic na Mikulov, ale s napojením Rakouska přes Břeclav. Další napojení na Vídeň od Prahy počítá se silnicí I/38 a velkým obchvatem Znojma. Silnice R43 by podle této varianty vedla Boskovickou brázdou, tedy dále od Brna na západ. "Tato varianta vyhovuje tranzitní dopravě, jenže 80 procent se koncentruje do metropolitní oblasti," tvrdí zpracovatelé.

Scénář třetí varianty považují zpracovatelé za nejefektivnější z hlediska dopravy. Budoucí dálnice R43 by vedla přes Bystrc, dálnice na Vídeň přes Mikulov, Pomoravím by vedla R55. Návrh počítá i s takzvanou jihozápadní tangentou, která by spojila dálnici R52 s dálnicí D1, kde by se napojila R43. Jenže mimo jiné právě kvůli bystrcké variantě a jihozápadní tangentě se ozvaly dotčené obce a díky nim soud ZÚR zrušil.

"Zákon říká, že nelze dalšími stavbami zhoršovat hluk a znečištění tam, kde už jsou limity překračovány. A to se týká přesně nás a blízkého okolí," řekl již dříve starosta Ostopovic Jan Symon.

Poslední varianta opět počítá s R43 v Boskovické brázdě, R55 by vedla více východněji, ne v souběhu se železnicí. Obě poslední varianty také počítají s takzvanou jižní tangentou, která spojí mezi Rajhradem a Chrlicemi D2 a R52.

Kraj zadá ještě řadu studií, které budou zkoumat možnost vedení vybraných tras a jejich dopad na životní prostředí. Kraj chce schválit dokument v roce 2016. U těch staveb, kde se nepodaří určit konkrétní trasu, chce využít možnosti územní rezervy v územních plánech obcí.

Zdroj: ČTK

Štítky Jihomoravský kraj, Antonín Tesařík, dálnice, Brno, KDU-ČSL, doprava, okres Brno-venkov, Mikulov, Nejvyšší správní soud České republiky, Znojmo

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Jihomoravský kraj představil pracovní verzi územního plánu  |  Společnost  |  Zprávy  |  Brněnská Drbna - zprávy z Brna a Jihomoravského kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.