Počasí dnes18 °C, zítra22 °C
Pátek 29. března 2024  |  Svátek má Taťána
Bez reklam

Memorandum odborníků k brněnskému nádraží

Znění memoranda odborníků z řad architektů, urbanistů, inženýrů, ekonomů a akademiků k otázce polohy brněnského nádraží.

"My, níže podepsaní odborníci, dopravní inženýři, urbanisté a architekti, ekonomové z praxe i z akademické půdy, podáváme toto stanovisko, které je určeno vládě České republiky, občanům města Brna, kteří projeví svůj suverénní postoj v referendu, zastupitelům města Brna, ministru dopravy a generálnímu řediteli SŽDC.

Častým argumentem zastánců změny polohy je tvrzení, že pokud nebude změněna poloha nádraží, a to nenabude předimenzovaných parametrů, přes Brno nebude moci býti vedena vysokorychlostní trať a Brno vypadne z národní i mezinárodní sítě těchto tratí. V plné odpovědnosti prohlašujeme, že podobné výroky nemají sebemenší odbornou relevanci, jsou v rozporu se skutečností. 

Naopak, pro změnu polohy nebyly předneseny opravdu žádné vážné důvody.

Dalším momentem v procesu je, zda je vůbec možné a přípustné, aby obecná veřejnost posuzovala otázku polohy nádraží ve městě, protože je to údajně čistě odborná otázka. Prohlašujeme zodpovědně, že jakkoliv v otázce modernizace brněnského nádraží i uzlu je mnoho vážných odborných, a to v průniku mnoha odborností, otázka polohy sama o sobě tak specificky odborná není, a rozhodnutí o ní je příslušné nejširší veřejnosti. Veřejnost se může k věci vyjádřit zcela bez obav, že by vstupovala na vyhrazené odborné pole. Veřejnost je s užitím střízlivého a zdravého rozumu schopna tuto otázku beze zbytku hodnotit a rozhodnout o ni.

Zcela odbornou doménou je správná funkce nádraží, kapacitní parametry, tedy propustnost.  Zde nádraží v některých ohledech skutečně naráží na své limity. To se ovšem týká především regionální a příměstské dopravy. Tyto potíže padají na vrub zastaralému zařízení a (z větší části) ne zcela ideální geometrii a velikosti. Obojí volá po nápravě a modernizaci, obojí ale může být s úspěchem vyřešeno v dosavadní poloze, jak pro to svědčí dostatek komparativních příkladů z více evropských zemí. 

S velkou naléhavostí upozorňujeme, že mimořádná hodnota brněnského hlavního nádraží je dána plně harmonizovanou systematickou provázaností s excelentně fungujícím systémem městské hromadné dopravy a to zejména tramvajové sítě, která patří k nejlepším na světě. Právě existence dlouhodobě budovaného těsně navazujícího tramvajového uzlu, vrostlého do přirozené osnovy města, je tou největší hodnotou, kterou nelze uměle nahradit na jiném místě, neboť se to příčí topografii terénu a stabilizované struktuře města.

Varujeme, že pokud by se měla uskutečnit změna polohy do odlehlého místa, s největší pravděpodobností dojde k rozpadu dnes dobře fungujícího systému veřejné dopravy a dojde i k rozpadu vyváženého systému IDS a velmi pravděpodobně k přechodu značné části obyvatelstva k individuální dopravě.

Pokud bude nádraží odsunuto na jih, upozorňujeme na defekt v podobě opětovného spojení osobní a nákladní dopravy do jednoho nádraží. Další hrozbou je nutnost vybudování nové široké bariéry šestikolejného drážního tělesa v délce nejméně dvou kilometrů a nového přemostění řeky Svratky sedmdesát metrů širokého, což fatálně rozdělí město. 

Brněnskému železničnímu uzlu by zůstal pouze jediný lehce zranitelný průjezdní koridor bez možnosti alternativní trasy v případě nehod nebo oprav. 

Níže podepsaní odborníci se shodují, že modernizované a rozšířené nádraží má zůstat v poloze podél ulice Nádražní. 

Tento stručný apel bude následován podrobnějším rozborem v následujících dnech a týdnech."

V Brně, Praze a dalších městech ČR od 28. 9. 2016
 

Prof. Ing. arch. Ivan Ruller, emeritní děkan FA VUT, laureát ceny města Brna

Prof. Ing. arch. Miroslav Masák

Ing. arch. Viktor Rudiš, laureát ceny města Brna

Doc. Ing. Jan Pavlíček, emeritní vedoucí katedry dopravy Fast VUT

Doc. Ing. Petr Holcner PhD.

Prof. Ing. Ivar Otruba

ing arch. Vlado Milunič

Prof. Ing. arch. Vladimír Šlapeta DrCs., emeritní děkan a prorektor FA ČVUT a FA VUT

Ing. arch. Petr Valenta

Doc. Ing. arch. Zdeněk Jiran, fakulta stavební ČVUT

Akad. arch. Jan Sapák

Ing. arch. Radek Suchánek, vedoucí katedry urbanizmu TU Liberec

RNDr. Karel Stránský dopravní geograf a urbanista

Prof. Ing. arch. Zdeněk Fránek, děkan fakulty architektury TU Liberec

Ing.arch. Tonda Novák

Ing. arch. Ludvík Grym

Ing. arch. Jindřich Škrabal

Doc. Ing. Martin Kvizda, proděkan ekonomicko správní fakulty MU

RNDr. Daniel Seidenglanz, dopravní geograf

Doc. Ing. arch. Jiří Löw

Ing. arch. Eliška Zímová

Doc. Ing. Petr Kučera PhD., emeritní děkan FZA MendelU, krajinný architekt a urbanista

Ing. Miloslava Pošvářová, soudní znalec v oboru dopravních staveb

Akad. Arch. Ladislav Kuba,

Prof. Ing. arch. Ján Stempel

Ing. arch. Vladimír Klajmon, urbanista

Ing. Rostislav Košťál, dopravní inženýr, specialista na tramvajovou dopravu

Ing. arch. Milan Körner, urbanista

Doc. Ing. Petr Jůza CSc., katedra dopravnéích staveb VUT Brno

Prof. PhDr. Pavel Zatloukal CSc., historik architektury a urbanizmu

Ing. František Kozubík, stavební inženýr

Zdroj: Deník Referendum

Štítky Brno, inženýr, architekt, doprava, Česko, Správa železniční dopravní cesty, Liberec, Vlado Milunić, Zdeněk Fránek, Jiří Löw

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Memorandum odborníků k brněnskému nádraží  |  Společnost  |  Zprávy  |  Brněnská Drbna - zprávy z Brna a Jihomoravského kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.