Počasí dnes10 °C, zítra10 °C
Pátek 19. dubna 2024  |  Svátek má Rostislav
Bez reklam

Politická Korida II.: Referendum o poloze brněnského nádraží

Již příští pátek a sobotu se budou Brňané v referendu vyjadřovat o budoucí podobě hlavního nádraží. Město v této souvislosti umístilo na pět frekventovaných míst informační hranoly s nejzdařilejšími návrhy studií rozvoje centra města v jeho obou variantách pod Petrovem a u řeky. Na sociálních sítích a v ulicích měst běží naplno kampaně zastánců i odpůrců referenda.

Otázka redakce č. 1

Jaký je Váš postoj k referendu? Půjdete volit? (Pokud volit nemůžete, volil byste, kdybyste mohl?) Jaké varianty nádraží jste zastáncem?

Otázka byla položena zastupitelům e-mailem ve čtvrtek 29. září. Oslovení zastupitelé měli čas odpovědět do soboty 1. října, do 24:00. Z dotázaných neodpověděli zástupci strany KDU-ČSL, ODS, TOP 09 a KSČM.

Michal Hašek (ČSSD)

 Volit půjdu. Musím ale bohužel říct, že z institutu referenda se v tomto případě stává fraška. Lidé mají jen minimální šanci se v klidu a s dostatečným předstihem seznámit s odbornými názory a podklady, zejména chybí srovnávací studie skutečného investora, kterým bude při modernizaci celého Železničního uzlu Brno stát – tedy Správa železniční dopravní cesty. I nynější vedení magistrátu vlastně neví, co s případným výsledkem referenda. Má být či ne závazné? Navíc brněnské nádraží opravdu jen z několika málo procent využívají obyvatelé Brna, kteří v referendu mají rozhodovat. Ale co ty tisíce lidí, kteří denně dojíždějí do Brna za prací? Měli bychom si počkat na srovnávací studii SŽDC a pak o vyjádření pořádat všechny obyvatele kraje. O přesunu nádraží se mluví už od roku 1924, měli bychom se rozhodnou dobře, aby se nám v budoucnu nevyhnuly vysokorychlostní tratě.

 

Martin Maleček (Starostové pro jižní Moravu)

Referendum musí město Brno vypsat, protože o to požádal svým podpisem zákonem stanovený počet obyvatel Brna. Je otázka, zda je vhodné konat referendum pár měsíců před tím, než má být odevzdána odborná studie, zpracovávaná z úrovně ministerstva dopravy ČR, které bude nakonec rozhodovat. Tato tzv. Studie proveditelnosti prověřuje dvě varianty, nádraží odsunuté, varianta „Řeka“, a přisunuté „Petrov“. Tzv. nulovou variantu, tedy zachování nádraží v současné poloze, neřeší. Ta už byla opuštěna i předchozím vedením města Brna (po prvním referendu o nádraží v roce 2010, které nebylo platné vzhledem k malé účasti).  Abych mohl říci, jaké varianty jsem zastáncem, chci nejprve vidět závěry Studie proveditelnosti. Jde u jednotlivých variant o otázku ekonomickou, technickou, dopravní a urbanistickou. Zda půjdu volit, nechci říkat, aby to neovlivňovalo další obyvatele.

 

Bohumil Šimek (ANO)

Momentálně si myslím, že referendum nám stejně požadované odpovědi nedá. Ukáže názor veřejnosti, ale velmi úzké skupiny, která nádraží využívá v menší míře. Volit půjdu ke krajským volbám, ale jak říkám, co se referenda týče, myslím si, že je potřeba počkat na vyhotovenou odbornou studii, která nám dá veškeré relevantní informace a hlediska, na základě kterých se pak dá rozhodnout. Jsem zastáncem toho, aby se stávající budova nádraží uklidila, zmizely odtam pochybná individua a aby na toto nádraží jezdily regionální vlaky, na novém nádraží, ať už bude kdekoli, budou pak jezdit rychlovlaky. Hlavně bych byl rád, kdyby se začalo rychle a s co nejnižšími dopady na průchodnost a průjezdnost městem. 

 

Jiří Hlavenka (Zelení a Piráti)

Ke krajským volbám samozřejmě půjdu, ale k referendu bohužel nemohu a nesmím, neboť bydlím v okrese Brno-venkov. Což je mimochodem paradox referenda - ti, kteří nejvíce cestují do a z Brna vlakem, jsou příměstští, referendum ale bylo vypsáno jen jako městské. (Kraj měl možnost jej vypsat jako krajské, ale neučinil tak, což je opravdu škoda). 

Já jsem zastáncem modernizace nádraží v centru. Urbanistické studie ukázaly, že to je možné a že modernizované nádraží bude plnit účel a bude krásné. Nádraží je v ideální poloze centrálního brněnského uzlu, a vysokorychlostní železnici, pokud se v budoucnu postaví, do něj lze přivést.

 

Otázka redakce č. 2

Doporučujete Brňanům zúčastnit se referenda? Své doporučení zdůvodněte.​

Otázka byla položena zastupitelům e-mailem ve čtvrtek 29. září. Oslovení zastupitelé měli čas odpovědět do soboty 1. října, do 24:00. Z dotázaných neodpověděli zástupci strany KDU-ČSL, ODS, TOP 09 a KSČM.

 

Michal Hašek (ČSSD)

Volit je svobodné právo každého obyvatele České republiky. Já osobně doporučuji Brňanům účast u krajských voleb, kde mohou demokratickou volbou krajské reprezentace vyjádřit svůj názor na dopravu v kraji v širších souvislostech. Kdo chce mít kraj dopravně zacpaný a bez územního plánu, ať volí stranické kolegy primátora Vokřála, náměstka Andera či náměstka Hollana. Kdo chce, aby kraj fungoval lépe než Brno v posledních dvou letech, kdo chce lepší Moravu, volte, prosím, ČSSD, která má jasný program, kompetentní kandidáty, kteří už reálně prokázali, že chtějí lepší jižní Moravu. Pokud opět získám podporu Jihomoravanů a budu zvolen hejtmanem Jihomoravského kraje, veřejně se zavazuji navrhnout Zastupitelstvu Jihomoravského kraje vyhlášení KRAJSKÉHO REFERENDA k otázce brněnského nádraží a Železničního uzlu Brno s volbami do Poslanecké sněmovny ČR na podzim 2017.

 

Martin Maleček (Starostové pro jižní Moravu)

 

Doporučuji Brňanům, ať si poslechnou a přečtou argumenty, které uvádějí zastánci i odpůrci referenda. Ať se obyvatelé města Brna seznámí s tím, co obě skupiny říkají o jedné i druhé variantě polohy nádraží. A ať se pak každý sám za sebe rozhodne, zda má dost informací a vhledu do problému a tedy chce a může v referendu rozhodovat o tom, která varianta polohy nádraží je pro Brno lepší. Nebo ať se rozhodne, že se nechce referenda zúčastnit.

 

 

Bohumil Šimek (ANO)

 

Doporučuji, aby si všichni, koho se to týká, prostudovali obě možnosti a počkali na výsledky odborné studie se všemi podklady. Jde o to, že teď je to spousta informací i s volbami a momentální tlak na voliče z médií může jejich rozhodnutí ovlivnit, proto by bylo lepší, kdyby bylo referendum později a pro širší veřejnost, ne jen Brňany.

 

 

 

Jiří Hlavenka (Zelení a Piráti)

I Brňané, kteří vlakem nejezdí nebo jen velmi málo, získají tím, že vlakové nádraží zůstane v centru. Problémem měst je dnes vylidňování center, život se stěhuje na sídliště nebo do obchodních center kdesi za městy. Brno má to štěstí, že jeho historické centruj žije - do značné míry i díky tomu, že je obklopeno uzly veřejné dopravy. Pokud toto někam odsuneme, utrpí i město samotné.

Pokud se vinou odsunutého nádraží stane Brno méně dostupným - dnes stačí přijet na současné nádraží a odsud je to už kamkoli tramvají, trolejbusem či i pěšky chviličku - začnou příměští jezdit do města více auty, zaplní jej automobilovou dopravou a zaparkovanými auty. Brňáci tak nejenomže přijdou o živé centrum města, ale dostanou dávku hluku, prachu a dalších zplodin navíc.

 

 

Štítky referendum, Brno, Brněnský Petrov, ČSSD, Michal Hašek, KDU-ČSL, ODS, TOP 09, KSČM, volby

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Politická Korida II.: Referendum o poloze brněnského nádraží  |  Politika  |  Zprávy  |  Brněnská Drbna - zprávy z Brna a Jihomoravského kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.