Ne všichni poskytovatelé energií hrají fér

 
čtvrtek, 30. srpna 2012, 14:36

Při výběru jakéhokoli partnera je třeba postupovat obezřetně a s rozvahou. Nejinak tomu je při výběru dodavatele energií.

„Na nekalé praktiky některých poskytovatelů energií doplácejí nejvíce osoby, které nemají moc možností se bránit.

Spolehlivá dodávka elektřiny a zemního plynu musí být u energetické společnosti samozřejmostí - váš dodavatel vám však může nabídnout řadu dalších výhod.“

To a mnohem více říká v následujícím rozhovoru člen představenstva společnosti E.ON Energie Martin Dvořák.

Před časem vyšla zpráva o jedné z energetických společností, které soud uložil veřejnou omluvu v médiích za klamavou reklamu. Jaký máte názor na firmy, které se najednou objeví s lukrativní nabídkou, ale poté zákazníci zjistí, jak se věci mají?

„Předpokládám, že se váš dotaz vztahuje ke kauze, ve které hájila své zájmy a práva zákazníků právě společnost E.ON Energie. Nejprve bych chtěl poznamenat, že ačkoliv rozsudek ve výše jmenované kauze zatím není pravomocný, jsem velmi rád, že prvoinstanční soud dal naší společnosti za pravdu a postavil se jednoznačně na stranu zákazníka a jeho práv. Za obzvláště politováníhodný považuji fakt, že oběťmi těchto nekalých praktik se ve valné většině stávají osoby, které nemají mnoho možností se bránit, například senioři.“

Na co je třeba si dát pozor v případě, že se zákazník rozhoduje změnit dodavatele energie?

„Velice důležité je zejména porovnání konkurenčních nabídek. Ne všichni obchodníci hrají fér. Nejprve by lidé měli zjistit, zda je konkrétní cena, kterou dodavatel nabízí, konečná, nebo se k nabídce vážou dodatečné náklady. Dále je dobré mít jasno v tom, zda se nabízená cena sjednává na celou dobu trvání smlouvy, nebo takzvaná výhodná nabídka platí jen omezeně. V případě omezené platnosti nabídky se cenové rozdíly se zvyšováním ceny časem stírají a výhodnost takové smlouvy výrazně klesá. Pozornost je třeba věnovat také smluvním podmínkám, především tomu, zda nehrozí sankce v případě změny či ukončení smlouvy.“

Jak se tedy správně zachovat v případě, kdy chce zákazník vypovědět smlouvu se stávajícím dodavatelem a přejít k jinému poskytovateli služeb?

„V našem případě vždy zájemcům poskytujeme veškeré podklady nutné pro rozhodnutí. Od základních informací o produktu až po konkrétní ceník a cenové porovnání s konkurenčními produkty. Pokud se zákazník konkurence rozhodne přejít k nám, celý proces změny dodavatele kompletně vyřídíme za něj. V případě předčasného ukončení smlouvy v některých případech hrozí stornopoplatky ze strany stávajícího dodavatele. Chceme, aby se těmto nepříjemnostem mohli naši potenciální zákazníci vyhnout.“

Lidé se mohou často dočíst o tom, že přechodem k jinému poskytovateli energií ušetří. Na kterou složku ceny se tyto nabídky vztahují a kolik procent z celkové ceny tato složka tvoří?

„Nabídky se ve většině případů vztahují k ceně za dodávku dané komodity. Cena dodávky elektřiny tvoří v průměru přibližně polovinu celkové ceny, u dodávky plynu je to v průměru asi 60 procent celkové ceny. U jednotlivých odběrů se tento poměr může od uvedeného údaje lišit v závislosti na distribučním tarifu, spotřebovávaném množství a ceně. Přibližně lze však říci, že pokud bude v inzerci přislíbena například úspora v ceně za dodávku elektřiny nebo plynu ve výši šesti procent, pak se to do úspory na celkové platbě za elektřinu promítne přibližně třemi procenty a na celkové platbě za plyn necelými čtyřmi procenty. V každém případě je důležité znát i případné další platby, které někteří konkurenti v souvislosti se změnou dodavatele mohou účtovat.“

Na jak dlouhou dobu uzavírají vaši zákazníci smlouvu?

„V současné době máme několik standardních či akčních produktů, které určují trvání smlouvy na dobu určitou či neurčitou. Nejdelší trvání smlouvy, respektive garanci ceny, máme v současné době až na dva roky. Zákazníkovi dáváme jistotu, že po tuto dobu se cena, kterou si v rámci smluvního vztahu sjednal, nezmění.“

Získávání nových zákazníků je jedna věc, péče o zákazníky stávající je věc druhá. Jak v tomto případě postupuje společnost E.ON?

„Pro naše stávající zákazníky se snažíme neustále připravovat zajímavé bonusy a nabídky. Předně bych jmenoval E.ON Servis. Jde o služby nejrůznějších řemeslníků, například instalatéra, elektrikáře, topenáře, plynaře, sklenáře či zámečníka pro případ poruchy v domácnosti. Zákazníci, kteří si E.ON Servis sjednají, mají čtyřiadvacet hodin denně k dispozici linku, která v případě poruchy obratem zajistí zásah specialisty. Dále ve spolupráci s věrnostním programem Clubcard obchodního řetězce Tesco nabízíme našim zákazníkům možnost sbírat body na kartu Tesco Clubcard za každou uhrazenou zálohovou platbu za elektřinu nebo zemní plyn. Zajímavých programů pro zákazníky však máme mnohem více.“

Finanční situace v České republice bude mít dopad také na oblast energetiky. Jak se hodláte vypořádat s důsledky ekonomické recese?

„Naše společnost si je plně vědoma dopadů ekonomické recese na domácnosti, ale i na průmyslové podniky, zejména z řad malých a středních podniků. Z tohoto důvodu již od roku 2009 nabízíme produkty a služby, které jednotlivcům i ekonomickým subjektům nabízí mnohem větší jistotu při plánování ekonomických výdajů. Jedná se o možnost sjednat si garantovanou cenu elektřiny na určité období, a tím zmírnit nepředvídatelné dopady nárůstu cen energií. V době, kdy je obtížné předvídat, jak výrazný případný nárůst bude, dávají naše produkty zákazníkům možnost skutečně plánovat své výdaje a také jistotu, že v průběhu smluvního období se garantovaná cena nezmění.“

 


 

Komentáře

 

Napište nám

Nejčtenější

  • Olympijský park v Brně bude! Denně pojme...

  • Od začátku července začínají rekonstrukce...

  • Opilá žena vyhodila štěně ze sedmého patra,...

  • Maketa Německého domu na náměstí v Brně nemá...